Kemuncak kejayaan Tamadun Islam ialah penguasaan khalifah dari Bani
Umayyah dan Bani Abbasiyah seterusnya berakhir dengan kemusnahan Khalifah
Othmaniah apabila Kamal Attartuk melumpuhkan sistem khilafiah pada tahun 1924
di Turki.
Pada 1453, Sultan Muhammad Al-Fateh membuka Kota Konstantinopel dan ini
membenarkan hadis Nabi saw yang Islam akan mengalahkan musuhnya.
Apabila Tariq bin Ziyad datang ke Andalusia, beliau dan kumpulannya
telah membina sebuah masyarakat yang terdiri daripada pelbagai etnik merangkumi
Yahudi, Islam dan Kristian. Kehidupan mereka sangat aman tetapi apabila Islam
jatuh, orang-orang Kristian sangat marah dan menguasai semula Andalusia ini.
Pada 1511, apabila Melaka jatuh ke tangan Portugis, semangat kesalliban
itu terus kukuh. Ketika ini, kedatangan mereka cuba menjajah Melaka untuk
mengambil alih pentadbiran. Tujuan asal adalah mengembangkan agama Kristian tetapi
akhirnya apabila melihat rempah-ratus dan kekayaan, mereka bergerak ke arah
ingin menguasai harta tersebut.
Apabila penjajah pergi, mereka meninggalkan sistem pendidikan
mereka dan kita sampai hari ini pendidikan kita memisahkan di antara ajaran agama
dengan sains walaupun sistem pendidikan itu kita sendiri yang mengaturnya.
Kita tidak nampak yang jalan lurus di hadapan.
Masa lalu, walaupun ada raja-raja dan pemimpin yang zalim tetapi ulamak
masih berfungsi. Masyarakat masih percaya kepada ulamak kerana
kehadiran mereka sangat dirasai. Mereka boleh menyelesaikan masalah dalam
masyarakat. Jika ada kematian, ulamak yang pergi. Jika ada kenduri-kendara,
ulamak yang pergi. Jika ada orang yang sakit, ulamak yang pergi.
Maknanya, ulamak lebih dekat dengan masyarakat, bukannya raja ataupun
pemimpin.
Namun, apabila kita memisahkan di antara agama dengan sains,
justeru untuk mengadakan satu program bagi mencantumkan balik antara
agama dengan sains, kita melaksanakan berbagai-bagai jenis eksperimen.
Ada eksperimen yang gagal dan ada eksperimen yang sedikit-sebanyak menunjukkan
kejayaan.
Contohnya hari ini, kita ghairah dengan kelas-kelas tahfiz. Tanggapan
kita adalah kehebatan kita dalam beragama ini adalah berupaya menghafal seluruh
isi al-quran. Tidak ada kita kitab agama dalam dunia ini yang begitu banyak
dihafal melainkan al-quran.
Oleh kerana keghairahan ingin melihat anak-anak maju dalam sains dan
teknologi, ibu bapa mendorong anak-anak belajar sehingga menetapkan cita-cita
menjadi jurutera, akauntan, pentadbir, pegawai bank dan
sebagainya.
Pada pada masa yang sama, ibu bapa mahukan anak-anak yang memahami
agama. Lalu kita lihat pertumbuhan pusat tahfiz di merata tempat.
Namun kita lupa.
Dua program pendidikan ini sedang berjalan serentak. Suasana ini
seolah-olahnya memadatkan pembelajaran sehingga anak-anak tidak
sempat hendak bersosial. Ketika umur muda lagi proses sosialisasi tidak
berlaku. Malah ada sebahagian daripada ibu bapa yang menghantar anak-anak
ke pusat tahfiz dan meninggalkan mereka di situ.
Apakah yang akan berlaku kepada anak kecil yang berumur 12 tahun jika
tidak pernah ditegur oleh ibu bapa atau tidak pernah disuruh membuat air?
Kanak-kanak dahulu, ketika kecil ibu meminta mereka menyediakan air
minuman kepada tetamu di rumah. Ada kalanya mereka malu apabila tetamu memuji
kemanisan air teh dan kopi yang disediakan. Apabila tetamu berkenaan pulang,
anak-anak pun bertanya kepada ibu, “Mak, siapa yang datang tadi?” Barangkali
ibu akan berkata, “Itulah Pak Ngah hang”.
Mungkin anak-anak yang duduk di pusat tahfiz tadi mampu menghafal
al-quran, mungkin juga mereka pintar dalam bidang sains dan teknologi tetapi
agama adalah kemanusiaan.
Kecelaruan fikiran dan pandangan seperti ini wajar diubah. Justeru,
pakar-pakar yang terlibat dalam pendidikan perlu memainkan peranan mereka.
Dunia pendidikan Barat khususnya di Finland amat jauh berbeza. Anak-anak
kecil yang berumur 6 tahun di negara itu belum boleh membaca lagi. Tidak tahu
membaca bukan ertinya tidak tahu berfikir. Rasulullah saw tidak tahu
membaca tapi baginda boleh berfikir betapa teruknya orang menyembah berhala.
Jadi, diajarkan anak-anak itu tentang bagaimana hendak berkongsi
makanan, berkongsi pensel atau kertas kerana mereka hendak mengajar
anak-anak ini tentang nilai berkongsi.
Anak-anak kecil memang akan mementingkan diri sendiri. Mereka
tidak mahu berkongsi benda dengan orang lain. Kanak-kanak akan
menunjukkan permainan kepada kawannya tetapi dia tidak akan beri.
Guru tidak dapat menggantikan tugas bapa. Hakikatnya kita masih lagi
dalam bereksperimen. Jika kita membaca sejarah silam, tokoh-tokoh yang terkenal
seperti Albiruni, ayahnya bukanlah seorang yang terkenal tetapi pada masa
kecilnya beliau berbahasa Parsi iaitu bahasa ibundanya. Apabila dewasa,
beliau belajar bahasa Arab seterusnya bahasa Sanskrit kerana jirannya adalah
seorang berbangsa India. Perkembangan seperti ini menjadikannya mampu memberi
ulasan terhadap kitab veda. Akhirnya beliau menulis sebuah kitab berkenaan
budaya orang India.
Islam tidak pernah menolak ilmu yang berhubung dengan sains dan
teknologi. Islam tidak pernah menolak ilmu yang berkaitan tabii alam. Kita
dilantik oleh Allah swt untuk menjadi khalifah. Justeru adalah salah untuk kita
mengesampingkan ilmu sains dan teknologi. Pada masa yang sama, aktiviti yang
berhubung dengan sains dan teknologi sama ada pertanian, perindustrian,
ciptaan-ciptaan baru, iteknologi komunikasi dan sebagainya perlu
dipandu oleh satu panduan yang akan menyelamatkan manusia daripada kecelakaan.
Contohnya, kejatuhan Firaun bukan kerana ciptaannya yang hebat tetapi
kerana dia menyebut “Akulah Tuhanmu yang maha tinggi!” Pada ketika itu Firaun
jatuh.
Membina kemajuan masa hadapan, kita perlukan kedua-duanya iaitu agama
dan sains secara seiring dan sains itu perlu dipandu. Agama perlu memandu sains
dan sains mesti dijadikan wahana atau alat. Tanpa alat, kita tidak
mungkin mencapai kejayaan di akhirat.
No comments:
Post a Comment