Thursday, March 03, 2011

Belajar menabung

Apa sahaja yang berkaitan dengan diri kita, wang menjadi perkara yang paling penting. Jika tinggal di bandar, serba-serbi perlukan wang: bayar sewa rumah, sewa kereta, makan, minum, bil air, parking kereta dan belanja keluarga. Kadang kala wang gaji bulanan tidak cukup untuk menampung perbelanjaan dan terpaksa membuat kerja tambahan.

Satu cara praktikal untuk sentiasa ada wang belanja ialah menguruskan wang dengan betul. Sebaik sahaja menerima wang gaji, simpan dahulu bahagian yang perlu. Biasanya dan sebaik-baiknya, satu per tiga wang gaji perlu disimpan. Selebihnya boleh digunakan untuk berbelanja.

Kita perlu belajar untuk menyimpang wang walaupun dalam jumlah yang kecil supaya tabiat menabung menjadi budaya hidup. Kita perlu ada simpanan untuk masa depan kerana kita tidak dapat menjangkakan dengan tepat keperluan kesihatan masa hadapan.

Hari ini ramai orang yang berumur 50 tahun sudah mendapat dua tiga penyakit serius. Tentulah perbelanjaan untuk kos rawatan juga meningkat. Jadi, kita mesti bersedia untuk berhadapan dengan situasi ini kerana lambat-laun ia akan datang juga dalam hidup kita.

No comments:

Post a Comment