Saturday, January 22, 2011

Mulakan simpanan hari ini

Prinsip ‘kemajuan hanya boleh dicapai satu langkah pada satu masa’ umpama ‘setiap pencapaian yang besar biasanya bermula dengan satu siri pencapaian yang kecil-kecilan.’

Contohnya begini. Seorang pekerja yang baru mendapat gaji pertama bercita-cita ingin memiliki simpanan masa depan, katakan tempoh yang ditetapkannya ialah 25 tahun. Lalu dia membuka akaun simpanan di bank dan akan membuat potongan secara tetap RM100 setiap bulan.

Setiap tahun dia akan menyimpan RM1200 dan bagi tempoh 25 tahun, jumlah simpanannya ialah RM30,000. Bergantung pada jenis simpanan yang dipilihnya, jumlah berkenaan boleh meningkat jika pelaburannya mencatatkan keuntungan.

Merancang pelaburan biar pun dalam jumlah yang kecil dapat membantu kehidupan masa hadapan. Anak-anak yang baru lahir wajar disediakan tabungan bulanan yang diselia oleh ibu bapa supaya beban kewangan untuk pendidikan menjadi kurang. Alangkah baiknya jika kita mengambil inisiatif memulakan simpanan sejak kecil kerana pada masa depan, kebanyakan harga barang-barang keperluan akan meningkat naik.

No comments:

Post a Comment