Wednesday, January 19, 2011

Macam mana Jepun boleh berjaya?

Toyota adalah pengeluar kereta terbesar di dunia. Panasonic, Sony, Hitachi dan Mitsubishi juga merupakan jenama global yang bermula di Jepun. Apakah formula kejayaan orang-orang Jepun dalam mengangkat produk mereka ke peringkat global?

Sejak perang dunia kedua, Jepun mula memberi perhatian kepada pembangunan modal insan generasi muda. Maknanya, pendidikan adalah kunci kepada kejayaan masyarakat Jepun hari ini. Perbezaan orang Jepun dengan masyarakat kita sangat ketara. Jepun dikenali dengan masyarakat yang kuat membaca. Dalam bas, menunggu keretapi, di pasar raya dan di mana-mana mereka membaca. Kita pula?

Orang Jepun lebih suka bekerja berkumpulan. Contohnya banyak. Andai kita mengumpulkan sepuluh orang Jepun dan sepuluh orang Malaysia untuk melaksanakan satu tugas, sudah pasti orang Jepun dapat menyiapkannya lebih awal kerana mereka sudah biasa dengan kerja berkumpulan dan mewujudkan sinergi berganda apabila menjayakan sesuatu tugas.

Kita belum dapat sampai ke tahap berkenaan kerana tidak disemai dengan elemen kerja berkumpulan. Walaupun ada konsep gotong-royong, namun ia tidak dipraktikkan kerana kurang kesedaran untuk menjayakannya.

No comments:

Post a Comment