Friday, July 06, 2007

Tabiat 4 Programkan sistem kepercayaan diri (1)

Kita ialah apa yang kita percaya. Sekiranya kita percaya perkataan “Jangan” itu membawa keburukan, selama itulah kita akan mengikut sistem kepercayaan tersebut walaupun hakikat sebenarnya adalah membawa kebaikan. Sebagai contoh, kempen Kementerian Kesihatan yang menggunakan perkataan “Tak Nak” secara meluas untuk menghentikan tabiat merokok. Kempen ini nilainya jutaan ringgit tetapi tidak mencapai matlamat menghentikan tabiat membakar wang itu. “Tak Nak” bererti tidak mahu, mengelak, menafikan dan enggan. Kegagalan kempen ini dilihat berkait dengan sistem kepercayaan diri perokok yang telah sebati dengan keseronokan dan ketenangan yang diperolehi daripada merokok.

“Tak Nak” juga seerti dengan “Tidak” atau “Jangan”. “Tidak” bermula pada hampir semua permulaan. Kita dilahirkan oleh ibu bapa yang mengajarkan perkataan “Tidak”. Mereka menetapkan sempadan, peraturan, prosedur, panduan dan halangan untuk dipatuhi. Mereka juga mengajar kita tentang kepercayaan dan tingkah laku yang diterima dan kita menganggapnya sebagai “kebenaran”.

Setiap hari beratus-ratus kali kita diulang-ulang dengan perkataan “Jangan”. Kita telah membesar dan mempelajari apa yang boleh dibuat dan tidak boleh dibuat dengan pelbagai jenis frasa seperti “Jangan pegang!”, “Jangan pergi!” dan “Jangan buat!”.

Dalam masyarakat Melayu, perkataan “Jangan” adalah di antara yang paling kerap didengar. “Jangan berlari!” yang sentiasa akan muncul dalam kamus hidup zaman kanak-kanak telah menyekat perkembangan mental dan fizikal masyarakat Malaysia untuk menjadi jaguh lari pecut Asia.

Kajian-kajian yang dibuat oleh para pendidik pada awal tahun 1980-an mendapati secara purata kanak-kanak mendengar beratus-ratus perkataan “Jangan” bagi setiap satu perkataan “Ya”. Cuba kita perhatikan bagaimana ibu bapa berinteraksi dengan anak-anak kecil mereka. Apakah perkataan yang lebih kerap digunakan?

Hidup terlalu banyak halangan. Kita belajar untuk hidup dalam pelbagai jenis halangan dengan penciptaan peraturan, penguatkuasaan dan mencegah kita untuk menyelidik, mengkaji, memerhati dan membuat tafsiran. Barangkali bagi sesetengah orang, perkataan “Jangan” adalah untuk mengawal, melindungi dan mencegah sesuatu keadaan. Halangan umpama minyak yang menggerakkan enjin. Tanpa halangan samalah seperti kisah seekor rama-rama kecil ini.

No comments:

Post a Comment