Sunday, September 23, 2018

Menyingkap perjalanan 1MDB






Selepas 25 pertuduhan dikenakan ke atas bekas perdana menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak, barulah rakyat Malaysia dapat mengetahui kisah yang berlaku di sebalik 1MDB, sebuah kes kleptokrasi yang paling besar dalam sejarah dunia.

Sebanyak RM2.9 bilion wang kerajaan Malaysia yang patut digunakan untuk pembangunan negara telah diseleweng dengan cermat dan dicairkan dengan pembelian pelbagai barang mewah untuk kepentingan peribadi. Kalaulah tidak kerana ada seorang dua yang berani mendedahkan perkara ini, sehingga sekarang bekas perdana menteri ini tidak dapat didakwa.

Kes ini membuka mata ramai orang untuk berfikir bahawa politik begitu berkuasa untuk memperkaya pemimpin dan keluarga mereka.

Pertuduhan terhadap Najib Razak juga menjawab persoalan orang ramai terhadap sifat ‘pemurah’ beliau ketika berkempen dalam pilihan raya umum ke-13 lalu. Setiap kali turun berkempen memberi ceramah kepada kumpulan sasar khususnya masyarakat Felda, nelayan dan petani (atau kata lain orang kampung), beliau mengumumkan sejumlah jutaan peruntukan kepada mereka.

Maka, bersoraklah mereka. Kelompok yang tidak mendapat habuan hanya dapat melihat dan menelan air liur sambil berdoa semoga giliran mereka akan datang juga.

Persoalan ketika itu adalah ‘dari mana Najib Razak mendapat wang yang banyak ini?’ Rakyat yang berpendapatan sederhana pula menerima habuan melalui kenaikan gaji, bonus, bantuan sara hidup dan pengurangan harga barang terpilih.

Namun, peruntukan jutaan ringgit ini dikatakan dari 1MDB kerana ‘mana ada orang yang mahu menderma berbilion ringgit’. 

Tuduhan yang banyak memberi kesukaran kepada Najib Razak untuk melepaskan diri. Penglibatan pegawai-pegawai bank di Singapura dalam kes 1MDB telah pun selesai. Pegawai yang terlibat telah menerima hukuman masing-masing, cuma di Malaysia yang belum ada sebarang hukuman sama ada penasihat, konsultan atau lembaga pengarah syarikat itu.

Barangkali selepas Najib Razak menerima hukuman nanti, mereka yang terlibat sudah pasti tidak dapat tidur nyenyak lagi.

Mahkamah Malaysia akan mengadili tindakan Najib Razak. Perdana menteri, Tun Dr Mahathir menyatakan semua dokumen telah disiapkan termasuk surat-surat bertandangan Najib untuk dibawa ke mahkamah.

Membawa Najib Razak ke mahkamah perlukan kekuatan politik dan moral. Jika tidak, pasukan penyiasat tidak dapat bergerak apabila memikirkan bekas perdana menteri yang didakwa. Era Malaysia Baharu ini, keazaman membanteras rasuah dan salah guna kuasa nampaknya sangat keras dan kerajaan mahu menghukum pesalah rasuah dengan segera.

Risiko dan cabaran seorang ahli politik sangat besar. Sebarang keputusan dan tindakan akan memberi kesan kepada orang ramai. Sebaik-baiknya ahli politik membawa kemakmuran kepada negara, keharmonian dalam masyarakat dan ketenteraman hidup.

Mempelajari seni berpolitik amat perlu kepada sesiapa sahaja yang ingin melibatkan diri dalam dunia politik biarpun di peringkat daerah. Antara kemahiran yang perlu ada adalah komunikasi, berunding, mengurus bakat, kewangan dan konflik. Semua kemahiran ini akan berkembang dan kukuh melalui proses pengkayaan pengalaman dan peluasan jaringan sosial memandangkan perjalann sebagai ahli politik akan mengambil masa.

Masa yang panjang menjadikan jiwa politik lebih kental dan kuat terhadap kritikan dan seteru. Kematangan hidup sebagai ahli politik dapat dikecapi apabila seseorang ahli politik dapat menguasai seni komunikasi dan kemahiran bekerja.

Mungkin jiwa Najib Razak begitu kuat untuk berhadapan dengan tuduhan salah guna kuasa memandangkan beliau telah lama berkecimpung dalam arena politik.

No comments:

Post a Comment