Wednesday, September 19, 2018

Merungkai pemikiran bangsa-agama








Di Amerika Syarikat, penentang-penentang undang-undang Islam ataupun syariah berpendapat undang-undang Islam sangat tidak menepati budaya masyarakat Barat. Bagi mereka, syariah yang meliputi banyak aspek kehidupan masyarakat Islam termasuklah kewajipan beragama dan pengurusan kewangan adalah tidak sesuai dengan hak-hak asasi manusia.

Mereka berfikir Islam amat konservatif kerana cenderung kepada berkhatan dalam kelompok wanita. Ada juga yang berpendapat Islam akan merosakkan hubungan masyarakat melalui keganasan yang dicetuskan oleh kelompok ekstremis dalam agama itu.

Manakala di Malaysia, kelompok kecil masyarakat Islam bersama dengan pertubuhan bukan Islam bersama-sama mendesak kerajaan menghentikan hukuman sebat untuk semua jenayah termasuklah yang berada di bawah undang-undang syariah. Mereka beranggapan hukuman sebat adalah tidak berperikemanusiaan kerana ia meninggalkan kesan masa panjang kepada fizikal, mental dan emosi pelaku.

Malah ada yang menggesa supaya kerajaan persekutuan membuat sesuatu terhadap enekmen hukuman syariah. Salah seorang daripada mereka adalah Honey Tan dari Persatuan Kesedaran Komuniti Selangor (Empower) menyeru Peguam Negara menyemak semula undang-undang syariah bagi memastikan tidak ada percanggahan dengan Perlembagaan Persekutuan.

Sejak kemenangan Pakatan Harapan dalam pilihan raya umum lalu, suara-suara golongan Islam liberal dan bukan Islam lebih banyak mendominasi media sosial. Mereka mendesak peraturan dan amalan masyarakat Islam berpandukan al-quran dan sunnah dikaji dan diubah supaya sesuai dengan kehendak mereka dengan alasan hak asasi manusia. Takrifan hak asasi manusia juga perlu mengikut kehendak mereka.

Suara dan pandangan mereka juga disokong oleh ahli akademik Islam yang muncul dari celah-celah kejahilan masyarakat Islam sendiri, dibayangi oleh gelaran doktor falsafah atau profesor yang tidak sekadar menyelesai masalah tetapi merumitkan kefahaman masyarakat Islam. Antara cadangannya ialah memasukkan bukan Islam sebagai ahli dalam Jabatan Kefahaman Islam Malaysia untuk membantu meningkatkan kefahaman Islam di Malaysia.

Kita masih berada dalam pertembungan pemikiran pasca Barisan Nasional yang mewatakkan Melayu dan Islam sebagai subjek dominan, mengenepikan elemen luar Melayu dan memerangkap pemikiran umat Melayu untuk berkembang mekar. Justeru kita dapati banyak kelompok yang menonjolkan diri untuk memperjuangkan prinsip masing-masing dengan harapan bakal mempengaruhi perjalanan pemikiran masyarakat Malaysia.

Namun, hakikatnya, perangkap pemikiran bangsa-agama ini masih jauh untuk dirungkai kerana telah berakar umbi selama 60 tahun lepas.

No comments:

Post a Comment