Thursday, September 13, 2018

Keselamatan di pusat cucian layan diri






Kasih sayang bukan hanya ditunjukkan kepada manusia malah kepada haiwan dan tumbuhan. Justeru, berlaku baik kepada haiwan tidak jauh beza dengan berlaku baik kepada manusia sesuai dengan hak untuk hidup haiwan berkenaan.

Tindakan seorang pengguna pusat cuci pakaian layan diri yang memasukkan seekor kucing ke dalam mesin pengering merupakan perbuatan tidak bertanggungjawab. Barangkali motif pelaku berkenaan untuk membuat lawak jenaka, namun perbuatannya menyebabkan kematian pada haiwan yang tidak pun mendatangkan masalah kepadanya.

Akibat tindakan tanpa perikemanusiaan dan belas ihsan, pemuda berkenaan sedang diburu oleh polis. Kita yakin dalam tempoh yang singkat, pelaku dan rakannya akan ditahan oleh polis kerana wajah mereka telah dapat dirakam dalam premis berkenaan.

Berkaitan dengan pusat cuci pakaian layan diri ini juga, beberapa hari lalu sebuah klip video berkenaan kejadian rompakan ke atas seorang pengguna perkhidmatan itu menjadi perhatian ramai.

Tidak perlu menunggu lama, penjenayah berkenaan diserahkan kepada polis oleh ibunya sendiri.

Permintaan terhadap khidmat cucian pakaian layan diri mendapat sambutan ramai. Di bandar-bandar besar, usahawan yang menceburi bidang ini berlumba-lumba menyediakan perkhidmatan mereka yang cekap dan meyakinkan.

Antara kemudahan yang disediakan adalah sambungan internet percuma, taman permainan kanak-kanak, kiosk minuman dan kemudahan tempat duduk. Di Pantai Balok, sebuah pucat cucian pakaian ini menyediakan kafe untuk pengguna pusat itu memesan minuman.

Tidak lama dulu sebuah pusat cucian pakaian di Muar meletakkan tanda “mesra Muslim” untuk meningkatkan keyakinan pengguna terhadap kehalalan produk pencuci dan jaminan mesin masuh dan pengering tidak dicemari bahan-bahan yang tidak halal.

Pelbagai lagi strategi yang digunakan oleh usahawan-usahawan ini untuk menarik pelanggan menggunakan premis mereka.

Di sebalik keghairahan mencari pelanggan, aspek keselamatan mesti diberi keutamaan. Jika tidak, pengguna memilih masa yang selamat untuk datang mencuci dan mengering pakaian mereka.

Meletakkan kamera litar tertutup adalah langkah terbaik namun pengguna akan berasa lebih selamat jika terdapat penjaga yang mengawal keselamatan premis. Adalah lebih baik jika pengusaha pucat cuci pakaian ini menggunakan khidmat pengawal keselamatan bagi tempoh tengah malam hingga ke pagi supaya pengguna yang mahu menggunakan mesin berasa lebih selamat dan yakin.

Tidak perlu menggunakan pengawal keselamatan selama 12 jam atau 24 jam, cukup hanya enam atau tujuh jam supaya pengguna tidak risau dengan keselamatan diri mereka.

Mengehadkan tempoh masa operasi sehingga jam 12 tengah malam dilihat kurang praktikal kerana mengundak kesesakan di premis khususnya pada waktu luar pejabat.

Namun begitu, banyak lagi strategi yang boleh difikirkan oleh usahawan perkhidmatan ini seperti memilih lokasi berdekatan bali polis, bersebelahan kedai 24 jam atau restoran, premis yang hampir dengan jalan raya dan memasang sistem penggera yang disambungkan terus ke balai polis.

Selama ini kita tidak pernah risau dengan kehadiran begitu banyak pucat cuci pakaian layan diri ini. Namun, sejak dua tiga kes yang melibatkan jenayah dan kecelaruan mental, pengguna mula memikirkan keselamatan mereka dan mula membuat penyesuaian masa supaya ia tidak berulang dan terkena kepada diri mereka sendiri.

No comments:

Post a Comment