Friday, October 12, 2018

Sikap wakil rakyat undang kritikan






Akibat meninggikan suara ketika 'berbincang' dengan penduduk Kampung Pulau Nibong, Batu Berendam, Melaka, seorang wakil rakyat digelar 'YB Samseng', gelaran yang memberi imej negatif kepada kerajaan Pakatan Harapan Melaka. Ketua Menteri, Adly Zahari terpaksa mengeluarkan kenyataan memohon maaf sebagai tindakan balas meredakan kemarahan orang ramai khususnya netizen.

Wakil berkenaan, Norhizam Hassan Baktee merupakan Exco Pertanian, Pembangunan Usahawan dan Industri Asas Tani menjadi Ahli Dewan Undangan Negeri Pengkalan Batu apabila mengalahkan calon Barisan Nasional dan PAS. Beliau juga adalah timbalan pengerusi parti DAP Melaka. Pernah menjadi pemandu van kilang, Norhizam mendapat pendidikan tertinggi di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia.

Tidak sukar mencari klip video yang tular, cukup dengan menaip 'yb samseng', berbagai-bagai jenis tajuk klip video yang keluar di YouTube.

Antara bahasa yang digunakan beliau adalah 'saya tak nak bercakap dengan orang tak sekolah', 'saya ni siapa', 'saya tak terima', 'orang pergi ke masjid, jalan kaki pun boleh', 'no...no...no', 'saya tak terima', 'awak orang kampung, gunakan jalan kampung' dan 'tutup ... tutup ... tutup'.

Ketika seorang penduduk kampung menunjukkan surat jemputan dari Japerun bertarikh 7 Oktober 2018, wakil rakyat berkenaan mengatakan beliau tidak nampak tarikh berkenaan. 

Selepas itu beliau mengeluarkan perkataan 'saya tak nak bercakap dengan orang tak sekolah'. Akhirnya penduduk berkenaan berkata 'YB, kalau orang tak sekolah itu adat'.

Gaya beliau bercakap juga mempamerkan kuasa yang ada padanya iaitu meninggikan suara, memasukkan sebelah tangan ke dalam poket seluar ketika bercakap dan berwajah seolah-olah mahu bergaduh.

Kebanyakan klip video yang membidas tindakan wakil rakyat itu menyentuh berkenaan cara beliau mengurus 'perbincangan' berkenaan. Antara tajuk yang dimuat naik adalah 'Video penuh kontroversi YB DAP bersikap kurang ajar', 'YB 'gangster' DAP yb Norhizam Hassan part 1' (ada sambungan part 2), 'yb Melaka dikatakan gangster' dan 'yb gangster'.

Ada klip video yang dimuat naik menjadikan gelanggang gusti sebagai latar belakang melibatkan beberapa orang politik negara seperti Mat Sabu, LGE dan Norhizam sendiri. Menggunakan tajuk 'yb Melaka gangster mengamuk viral parodi', perlawanan gusti ini dimenangi oleh Mat Sabu manakala Norhizam ditolak keluar lebih awal.

Episod wakil rakyat dan exco kerajaan Pakatan Harapan Melaka ini menarik perhatian orang ramai khususnya mengenai sikap dan kemahiran berunding dengan masyarakat awam. Imej pemimpin politik Melaka terjejas sama sekali dan menimbulkan persoalan dari segi keupayaan profesional pemimpin yang dipilih.

Kritikan yang diberi kepada Norhizam dibalas dengan kata-kata sindiran olehnya iaitu 'saya tidak perlu takut kepada mereka netizen yang pada saya mulut longkang ini ... saya tidak perlu takut' yang disiarkan oleh saluran MelakaKini. Beliau juga bertegas bahawa 'kalau saya lembik mana mungkin saya boleh jadi wakil rakyat'.

Klip video ini boleh menjadi kajian kes untuk banyak perkara seperti kemahiran komunikasi, berunding, pengurusan emosi, budi bahasa, kawal kemarahan, bahasa badan dan sebagainya. Di universiti, kita boleh jadikan ia sebagai elemen pengajaran dalam kaedah memilih pemimpin yang prihatin kerana sikap dan tindakan wakil rakyat itu sangat mengecewakan.

No comments:

Post a Comment