Friday, March 23, 2018

Tambah baik peraturan pusat tahfiz







Kisah seorang sukarelawan yang meliwat dan melakukan perbuatan tidak senonoh ke atas pelajar-pelajar tahfiz di sebuah pusat pengajian tahfiz mengejutkan ramai pihak. Ternyata, sukarelawan ini mengambil kesempatan terhadap sistem dan peraturan di pusat tahfiz berkenaan untuk kepentingan diri sendiri.

Bak kata pepatah sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah juga. Nasib malang mangsa liwat ini berakhir apabila sukarelawan berkenaan dicekup ketika cuba masuk ke dalam selimut seorang pelajar.

Selepas ditangkap, sukarelawan ini dikenakan 38 pertubuhan jenayah dan salah laku seks.

Modus operandinya ialah membiasakan diri dengan persekitaran dan pelajar di pusat tahfiz tersebut. Seterusnya menggunakan ancaman jika mangsa enggan menurut kehendaknya. Semua mangsa berumur antara 12 hingga 17 tahun.

Perbuatannya sering dilakukan pada sebelah petang dan awal pagi dari Julai 2017 sehingga Februari 2018.

Umum mengetahui kebanyakan pusat tahfiz di negara ini bergantung kepada sumbangan orang ramai untuk beroperasi kerana kos operasi bulanan sesebuah pusat tahfiz boleh meningkat setiap bulan jika bilangan pelajar bertambah. Pada masa yang sama, sumbangan kerajaan amat kurang kerana pusat tahfiz dikira sebagai institusi persendirian.

Pentadbir pusat tahfiz juga perlu mencari sumbangan orang ramai melalui pelbagai jenis perniagaan yang dilakukan supaya mereka dapat terus menampung keperluan pelajar di samping dapat membayar gaji guru-guru yang kebanyakannya tidak mendapat gaji yang setimpal dengan tahap pendidikan mereka.

Pusat tahfiz yang rata-ratanya sentiasa berhadapan dengan pelbagai masalah. Isu kos operasi, standard kurikulum, keselamatan bangunan, kelayakan guru dan kualiti pelajar adalah antara perkara yang sentiasa menghambat kecemerlangan pusat tahfiz.

Semua masalah ini perlukan intervensi segera daripada pihak kerajaan supaya pusat tahfiz dan pelajar tahfiz tidak dipandang negatif. Kita merasa sangat terkesan dengan kesungguhan kerajaan khususnya usaha-usaha yang dilakukan oleh Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yang dilihat bersungguh-sungguh mengambil berat dan cakna terhadap institusi tahfiz di seluruh negara.

Wawasan dan pandangannya terhadap hala tuju pelajar tahfiz sangat jelas kerana beliau mahu menjadikan institusi tahfiz sebagai salah satu institusi pendidikan dalam arus perdana sistem pendidikan negara.

Justeru, semua pihak boleh bersama-sama menjadikan pusat tahfiz sebagai institusi pendidikan pilihan yang cemerlang, moden dan berpengaruh di peringkat serantau mahupun antarabangsa.

No comments:

Post a Comment