Monday, January 04, 2021

Adakah kita boleh belajar?





Semua kata nasihat, panduan atau teguran tidak dapat membantu kita untuk menjadi lebih baik jika tidak ada kesediaan untuk belajar. 

Untuk mengetahui sama ada kita benar-benar bersifat terbuka kepada idea baru atau kaedah baru, cuba kita tanya dan jawab soalan-soalan ini. 

Pertama, adakah saya seorang yang terbuka kepada idea-idea orang lain: ibu bapa, rakan-rakan dan orang bawahan? 

Kedua, mana satukah yang lebih banyak saya buat: mendengar atau bercakap? 

Ketiga, adakah saya akan menukar pandangan kerana terdapat maklumat baru? 

Keempat, adakah saya seorang yang mudah melakukan kesilapan? 

Kelima, adakah saya bersedia mengubah kaedah atau cara saya menyelesaikan sesuatu? 

Sekiranya semua jawapan adalah ya, maknanya anda seorang yang mudah belajar.


No comments:

Post a Comment