Mendidik anak-anak yang berumur empat hingga enam tahun
perlukan pengetahuan dan kemahiran keibubapaan. Ketika usia inilah anak-anak
peringkat itu mula meneroka dunia dan mereka kerap membingungkan ibu bapa.
Keletah anak-anak ini menjadikan ibu bapa tidak senang duduk
kerana pergerakan anak-anak sudah menjangkau pandangan ibu bapa.
Ramai ibu bapa hari ini memilih taska dan tadika sebagai
pusat pembelajaran anak-anak mereka. Selama lapan jam sehari anak-anak ini
bersama pengasuh dan rakan sebaya untuk diperkenalkan kepada persekitaran
sosial mereka.
Ada anak-anak yang cepat menyesuaikan diri dan ada juga yang
perlu dipujuk dan dimanja, barulah mereka mahu berinteraksi.
Ketika persaingan menjadi keutamaan ibu bapa dalam
membesarkan anak-anak, ada sesetengah ibu bapa ini yang berbelanja besar mahukan
anak-anak cepat membaca, petah bercakap dan pantas membuat keputusan. Bagi
anak-anak yang berbakat besar, mereka mudah diajar dan boleh berdikari sendiri.
Minat mereka juga bertambah seiring dengan pertambahan pengalaman. Biasanya
anak-anak seperti ini boleh membaca seawal usia tiga hingga empat tahun.
Ada juga anak-anak yang sukar menerima pembelajaran
sebaliknya sangat mudah memahami aktiviti pembelajaran dalam bentuk permainan.
Malangnya anak-anak jenis ini agak lambat menguasai kemahiran membaca. Namun
sangat tangkas apabila diminta melakukan sesuatu tugasan yang melibatkan
pergerakan seperti mengambil air atau membuang sampah.
Ada juga anak-anak yang bersifat sederhana dalam serba-serbi
sama ada pembelajaran, perwatakan atau sikap. Saya percaya setiap anak-anak
memiliki keupayaan dan kelebihan masing-masing.
Contohnya, ada anak-anak yang suka membaca dan belajar
perkara-perkara baru. Mereka suka bertanya dan meneroka apa sahaja yang baru.
Jika menonton video di internet, jari mereka lebih pantas daripada jari ibu
bapa kerana corak berfikir mereka sangat singkat. Mereka suka apa yang mereka
suka dan tidak mahu apa yang mereka tidak suka.
Keghairahan ibu bapa yang memaksa anak-anak belajar
kadangkala merosakkan bakat dan kemahiran anak-anak. Jika anak-anak tidak suka
membaca, ibu bapa wajar perkenalkan perpustakaan kepada mereka supaya suasana
di perpustakaan menjadi kebiasaan kepada anak-anak. Mungkin lama-kelamaan
mereka akan suka membaca kerana wujud budaya perpustakaan dalam minda dan sikap
mereka.
Ada juga ibu bapa yang menghantar anak-anak ke kelas tambahan
supaya anak-anak mahir membaca dan mengira serta dapat bersaing dalam kelas di
sekolah. Biaya kelas tambahan amat besar dan sudah tentu ibu bapa mahukan
anak-anak mereka dapat menguasai kemahiran tersebut.
Namun satu perkara yang sering diketepikan dalam
pembelajaran anak-anak ialah pembentukan nilai, adab dan akhlak. Tidak rungi
sekiranya ibu bapa dapat membuat pelaburan dalam pendidikan dan pembangunan
diri anak-anak ini kerana elemen nilai, adab dan akhlak yang banyak menentukan
ke mana hala tuju dan haluan masa hadapan anak-anak mereka. Melakukan pengorbanan
dalam tiga elemen ini memerlukan kesabaran dan kesanggupan kerana hasil
akhirnya tidak dapat diliaht dalam tempoh yang singkat malah mengambil masa
lebih panjang.
Contohnya, berapa ramai dalam kalangan ibu bapa yang sanggup
bersusah payah membangunkan anak-anak untuk solat subuh, solat jemaah dan makan
bersama-sama? Berapa ramai juga yang selalu mengingatkan anak-anak untuk bersolat
pada awal waktu dan sebagainya?
Di Malaysia tidak banyak pusat pembentukan nilai, adab dan
akhlak yang beroperasi secara profesional kerana kita beranggapan kemahiran
yang ada pada kita sudah memadai. Kita membiarkan sekolah, institusi agama atau
masyarakat sendiri yang menanam nilai-nilai kepada anak-anak kita. Akhirnya,
wujud fragmentasi dalam diri anak-anak terhadap pegangan dan cara berfikir
mereka yang menjadikan diri mereka tidak berupaya, menggunakan potensi secara
maksimum.
No comments:
Post a Comment