Thursday, July 07, 2011

Yang cekal dan tabah akan berjaya






Peribahasa Cina berbunyi, ‘apa yang saya dengar saya lupa, apa yang saya lihat saya tahu, apa yang saya buat saya faham.’ Untuk berjaya kena tahu dan laksanakan pengetahuan yang ada supaya kita faham. Proses untuk tahu dan bertindak sangat penting bagi menetukan kejayaan.

Ambil contoh seorang pelajar yang  rajin belajar. Tentulah dia boleh berusaha dengan susah payah untuk berjaya.

‘Bertindak dan berubah sekarang’ perlu menjadi prinsip diri yang kuat untuk berjaya dalam hidup. Ramai orang yang meraih kejayaan kerana memiliki rancangan dan bertindak menjayakan rancangan mereka tanpa mempedulikan kata orang lain.

Kita lihat bagaimana seorang peniaga kecil-kecilan yang berniaga kuih-muih dan nasi lemak di pinggir jalan dan tepi simpang dapat menjana pendapatan RM3,000 sebulan kerana mahu mengubah hidup.

Kita lihat bagaimana rakyat yang bergelandangan tidur di bawah lampu jalan, di dalam kotak atau di bawah jambatan bertindak keluar dari ‘zon neraka’ untuk membina keidupan baru seterusnya berjaya membeli rumah sendiri.

Susah dan payah untuk berjaya dan meraih kecemerlangan adalah asam garam dalam perjuangan. Banyak halangan bermaksud cabarannya sangat besar. Tanpa mempedulikan kata orang, tersampuk dengan pujian atau terhina dengan cacian, hanya mereka yang cekal dan tabah akan berjaya dan mencapai matlamat. 

 

No comments:

Post a Comment