Saturday, October 16, 2010

Wanita yang tidak mengeluh

Antara penulis buku yang sering mendapat perhatian saya ialah Dale Carnegie. Tulisan-tulisannya sentiasa segar dengan cerita yang mendorong perubahan hidup. Salah satu buku yang menarik ialah 'How to stop worrying and start living'. Kisahnya tentang anak-anak meniru dan mencontohi perbuatan ibu bapa mereka.

Dalam buku ini Carnegie mengambil cerita seorang wanita yang mempunyai enam orang anak dan hidup bersama suami dan ibu mertua. Wanita tersebut boleh dijadikan contoh seorang ibu yang tidak pernah mengeluh jika anak-anaknya tidak berterima kasih. Semua orang di rumahnya dihormati, dilayan dan dijaga dengan sebaik-baiknya supaya mereka berasa selesa dan senang tinggal di rumahnya.

Selepas 20 tahun, wanita ini hidup selesa di rumah anak-anaknya. Bukan kerana membalas budi menjaga anak-anak semasa kecil tetapi kerana kehidupan indah dan penuh kasih sayang yang diberikan semasa membesarkan anak-anak.

Anak-anak adalah hasil didikan kita. Kalau kita hendakkan anak-anak memiliki rasa terima kasih, kita, ibu bapa mesti tunjukkan sikap sedemikian di depan mata mereka.

No comments:

Post a Comment