Wednesday, August 15, 2007

Wajibkan pendidikan keselamatan jalan raya di sekolah

Kematian adalah sesuatu yang tidak boleh dielakkan. Mati beriman kepada Allah SWT itulah yang yang terbaik.

Keadaan kemalangan di Kilometer 229.1, Lebuh Raya Utara Selatan di Bukit Gantang, Taiping menjadi bualan ramai. Setelah 20 orang meninggal dunia serentak, barulah nampak kepincangan dalam pengurusan sistem jalan raya di Malaysia. Masing-masing menyalahkan di antara satu sama lain sedangkan kedua-duanya menyumbang kepada masalah tersebut.

Kehilangan nyawa yang banyak dalam sekelip mata di atas jalan raya agak menjadi-jadi sejak tiga tahun yang lalu di sebalik langkah-langkah penambahbaikan yang giat dilaksanakan oleh Kementerian Pengangkutan, Kementerian Kerja Raya dan Institut Keselamatan Jalan Malaysia (MIROS). Jika dibandingkan dengan insiden jambatan runtuh di Amerika Syarikat dan China baru-baru ini, jumlah kematian bas ekspres Syarikat Kenderaan Bukit Gantang Sdn Bhd (SKBG) adalah lebih menyerlah.

Persoalan yang timbul ketika ini adalah apakah pelaksanaan penguatkuasaan, kursus dan langkah-langkah pencegahan oleh pihak berkuasa tidak memberi sebarang kesan terhadap pengguna jalan raya khususnya kenderaan besar? Kita yakin, dari segi penyeliaan kenderaan, pihak pengusaha kenderaan akan memastikan setiap bas atau lori yang digunakan berada dalam keadaan memuaskan sebelum memulakan perjalanan jauh. Tetapi agak sukar untuk memastikan sikap pemandu berada pada keadaan yang memuaskan kerana terdapat banyak faktor yang mempengaruhi seperti kekerapan mengejar trip, cuai dengan persediaan keselamatan dan tidak mengikut arahan pihak berkuasa dalam sesetengah keadaan.

Sikap pengusaha sendiri yang meremehkan latar belakang calon pemandu juga menjadi di antara penyumbang kepada kecelakaan jalan raya. Ada kes di mana bekas banduan diambil bekerja sebagai pemandu bas dan berakhir dengan jenayah rogol, liwat dan bunuh penumpang di dalam bas. Kealpaan ini mengundang rasa tidak selamat penumpang untuk mengunakan perkhidmatan bas ekspres kerana kekhuatiran mereka terhadap keselamatan dalam perjalanan.

Kemalangan jalan raya seperti ini tidak patut berulang lagi. Sudah cukup bagi masyarakat Malaysia untuk meratapi kehilangan nyawa yang ramai seperti di Bukit Gantang tersebut. Pihak berkuasa tidak boleh sewenang-wenangnya menyalahkan pengusaha bas sebaliknya menilai kembali setiap usaha yang telah dan sedang dilaksanakan sekarang sama ada masih relevan ataupun tidak. Jika diamati, telah banyak langkah diumumkan untuk mengurangkan kemalangan jalan raya di seluruh negara tetapi jumlah kemalangan ini masih tidak banyak berubah.

Disarankan agensi kerajaan memberi perhatian yang lebih kepada program pendidikan di sekolah rendah dan menengah kerana perubahan yang diharapkan daripada sistem pendidikan akan lebih lama dan berkesan bagi sebarang perubahan.

Apabila pelajar didedahkan kepada asas keselamatan dan penggunaan jalan raya yang berhemah, suatu hari nanti tidak akan ada mat rempit yang mati sia-sia, tidak ada lagi satu keluarga enam orang mati serentak di dalam kereta ataupun tidak ada lagi penunggang motosikal yang koma di hospital kerana terjatuh akibat melanggar lubang yang ternganga di permukaan jalan.

Kebencian terhadap pelanggaran undang-undang jalan raya harus dipupuk lebih awal. Kanak-kanak yang didedahkan dengan pendidikan keselamatan jalan raya akan membesar sebagai pengguna yang sedar dan akan berhati-berhati ketika berada di jalan raya. Mereka juga tidak akan meredah lampu isyarat merah, tidak memotong barisan dan tidak akan memandu melebihi had laju tanpa sebab.

Tetapi masyarakat pengguna jalan raya gagal dididik kerana lemahnya perancangan di peringkat awal. Penunggang motosikal lebih suka mencilok dan melanggar warna merah lampu isyarat kerana tidak sabar dan tidak mementingkan keselamatan pengguna lain. Pihak berkuasa juga mengambil masa yang lama untuk membaiki kerosakan jalan atau infrastruktur lain yang mengundang padah kepada pengguna.

Kemalangan jalan raya akan terus berlaku di Malaysia khususnya pada musim perayaan. Penguatkuasaan yang berterusan adalah lebih baik dan bermanfaat bagi keselematan orang ramai. Imej yang tercalar ke atas perkhidmatan bas ekspres perlu diatasi segera supaya penumpang yang memerlukan perkhidmatan itu tidak akan membayangkan mimpi ngeri apabila berada di dalam mana-mana bas ekspres kelak.

No comments:

Post a Comment