Monday, April 23, 2007

Forbes great success stories

Penulis : Alan Farnham
Tahun : 2000
Penerbit : John Wiley & Sons, Inc. New York
Muka surat : 271

Larry Ellison, Ron Popeil, Tom Monaghan. Di belakang setiap kisah kejayaan menyerlahkan peranan seorang hero yang bangkit kembali daripada kegagalan, kekecewaan dan kehancuran sebelum muncul kembali dengan kemenangan dan kekayaan. Kisah-kisah kejayaan dalam buku ini mengesahkan bahawa kejayaan akan lebih manis bagi kali kedua. Dua belas lelaki dan wanita yang dimuatkan dalam buku ini telah pun mencapai impian mereka setelah mengalami berbaga-bagai cabaran – muflis, bencana, penyakit, prasangka kaum dan dipenjarakan. Berjuang bagi menghadapi semua keadaan, mereka bukan sekadar membina semangat daya juang yang tinggi malah bangkit kembali untuk mendapatkan kedudukan mereka yang hilang.

Donald Trump, pengerusi Trump Organization, penulis buku Trump : The Art of the Deal (1988), bukan sahaja menjadi buku perniagaan yang paling laris sepanjang zaman malah sebaris dengan Bonfire of the Vanities sebagai buku paling laris pada 1988. Kegigihan Trump terletak pada kata-kata, "Fight back. Always fight back until you win."

Salah seorang daripada usahawan yang berjaya ialah Ruth Handler, pengasas Mattel dan pencipta anak patung Barbie, telah hilang syarikatnya dan keyakinannya juga merosot kerana mendapat barah payudara. Dia berusaha untuk bangkit kembali dengan menubuhkan syarikat yang mengeluarkan payudara palsu. Begitu juga kegigihan pemilik kilang kapas yang memimpin syarikatnya menjadi kaya-raya ketika perniagaan lain menguncup.

Termasuk dalam senarai ini ialah Tom Monaghan, pengasas Domino's Pizza. Menjadi anak yatim pada usia 4 tahun dan menjadi jutawan pada usia 33 tahun. Bagaimana beliau melakukannya? Dia melihat kejayaan adalah gabungan idealisme, impian dan jati diri. Mulanya bekerja 18 jam sehari dari 10 pagi hingga 4 pagi keesokan hari, mencuci sendiri lantai dapur dan memulakan perniagaan pizza dengan modal $500.00. Pada 1998, Monaghan menjual syarikatnya dengan harga $1 bilion kepada Bain Capital. Dia hidup dengan kekayaan peribadi $900 juta.

Membaca buku ini sangat mengasyikkan. Ia memberi inspirasi kepada pembaca yang ingin berusaha sendiri mencari kekayaan. Lapan belas tahun yang lalu, senarai Forbes didominasi oleh kekayaan minyak dan hartanah. Hari ini, kekayaan didapati dalam industri teknologi maklumat dan komunikasi.

Dua belas orang yang disenaraikan dalam buku ini ialah Aaron Feuerstein (Malden Mills), Tom Monaghan (Domino's Pizza), Larry Ellison (Oracle), Ruth Handler (Mattel Toys), Ron Popeil (Ranco), Emma Chappell (United Bank of Philadelphia), Donald Trump (Trump Organization), Don King (Don King Productions), Bruton Smith (Charlotte Motor Speedway), Earl Stafford (Universal Systems & Technology), Jim Stovall (Narrative Television Network) dan Kevin Maxwell (Telemonde, Maxwell Communications).

Ulasan Editor : Dua puluh tahun yang lalu, ramai jutawan mengecap satu juta yang pertama pada usia 30-an. Mereka bertungkus-lumus mencari kekayaan dengan pelbagai cara dan menyimpan wang yang diperolehi. Usaha mereka mengambil masa yang lama. Hari ini, jutawan segera lahir ketika usia 20-an. Kepintaran akal digabung dengan teknologi maklumat dan komunikasi melahirkan ribuan jutawan pada masa akan datang. Siapakah yang bakal menjadi jutawan muda Malaysia yang seterusnya?

No comments:

Post a Comment