Pada tahun 2027, sistem pendidikan Malaysia bakal menyaksikan satu transformasi signifikan dengan pelaksanaan kaedah co-teaching atau pengajaran bersama dua guru dalam satu kelas. Inisiatif ini, yang diumumkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia, bukan sekadar perubahan teknikal tetapi satu anjakan paradigma yang bertujuan untuk menyeimbangkan kecemerlangan akademik dengan pembentukan karakter pelajar.
Saya melihat ini sebagai langkah berani yang berpotensi mengubah landskap pembelajaran jika dilaksanakan dengan persiapan yang rapi dan komitmen yang jitu.
Kaedah co-teaching yang dicadangkan bukanlah model guru dan pembantu tetapi dua tenaga pengajar yang setara, bekerjasama untuk mencipta pengalaman pembelajaran yang lebih dinamik dan menarik.
Kaedah co-teaching yang dicadangkan bukanlah model guru dan pembantu tetapi dua tenaga pengajar yang setara, bekerjasama untuk mencipta pengalaman pembelajaran yang lebih dinamik dan menarik.
Pendekatan ini membolehkan guru saling melengkapi, membawa kepelbagaian gaya pengajaran dan memberi perhatian lebih personal kepada setiap murid. Dalam konteks kelas yang sering padat, co-teaching berpotensi mengurangkan kadar keciciran dan meningkatkan penglibatan pelajar.
Keupayaan guru untuk melaksanakan pendekatan ini dengan efektif adalah faktor penentu kejayaan. Kementerian Pendidikan telah merancang sesi latihan penataran bermula 2025/2026 yang merupakan langkah tepat pada masanya. Namun, guru bukan hanya memerlukan latihan teknikal mereka juga perlu disediakan dari segi mental dan emosi untuk bekerjasama rapat dengan rakan sejawat.
Keupayaan guru untuk melaksanakan pendekatan ini dengan efektif adalah faktor penentu kejayaan. Kementerian Pendidikan telah merancang sesi latihan penataran bermula 2025/2026 yang merupakan langkah tepat pada masanya. Namun, guru bukan hanya memerlukan latihan teknikal mereka juga perlu disediakan dari segi mental dan emosi untuk bekerjasama rapat dengan rakan sejawat.
Selain itu, semua guru termasuk guru Sains, Matematik, dan Bahasa perlu dilatih untuk mengintegrasikan nilai nilai murni dalam pengajaran harian. Ini memerlukan bukan sekadar modul, tetapi juga sokongan berterusan dan ruang untuk refleksi dan perkongsian amalan terbaik.
Generasi murid hari ini hidup dalam dunia yang pantas dan dipenuhi teknologi. Mereka mudah terdistraksi tetapi juga cepat menyerap maklumat jika pendekatan pengajaran itu menarik dan relevan. Co-teaching berpotensi untuk menjadikan pembelajaran lebih interaktif dan kontekstual terutamanya melalui pendekatan pembelajaran bersepadu contohnya, menggabungkan Bahasa Inggeris, Sains dan Muzik dalam satu sesi. Namun, murid juga perlu dibimbing untuk menyesuaikan diri dengan dinamik baru ini, terutamanya dari aspek kemahiran sosial dan kolaborasi.
Program "Pembentukan Karakter" selama 60 minit seminggu adalah satu langkah yang baik, tetapi pembinaan karakter tidak boleh terhad kepada satu slot waktu sahaja. Nilai-nilai seperti disiplin, integriti dan empati perlu diserap dalam semua subjek dan aktiviti sekolah.
Generasi murid hari ini hidup dalam dunia yang pantas dan dipenuhi teknologi. Mereka mudah terdistraksi tetapi juga cepat menyerap maklumat jika pendekatan pengajaran itu menarik dan relevan. Co-teaching berpotensi untuk menjadikan pembelajaran lebih interaktif dan kontekstual terutamanya melalui pendekatan pembelajaran bersepadu contohnya, menggabungkan Bahasa Inggeris, Sains dan Muzik dalam satu sesi. Namun, murid juga perlu dibimbing untuk menyesuaikan diri dengan dinamik baru ini, terutamanya dari aspek kemahiran sosial dan kolaborasi.
Program "Pembentukan Karakter" selama 60 minit seminggu adalah satu langkah yang baik, tetapi pembinaan karakter tidak boleh terhad kepada satu slot waktu sahaja. Nilai-nilai seperti disiplin, integriti dan empati perlu diserap dalam semua subjek dan aktiviti sekolah.
Di sinilah peranan co teaching menjadi lebih bermakna dua guru boleh memodelkan nilai kerjasama, hormat menghormati, dan komunikasi yang efektif di hadapan murid. Ibu bapa dan komuniti juga tidak boleh dipinggirkan. Sekolah perlu menjalin perkongsian yang erat dengan keluarga untuk memastikan konsistensi nilai yang diterapkan di sekolah dan di rumah.
Pelaksanaan co-teaching pasti akan menghadapi cabaran seperti kesediaan infrastruktur, peruntukan masa dan kemungkinan resistan dalam kalangan guru yang sudah selesa dengan kaedah tradisional.
Pelaksanaan co-teaching pasti akan menghadapi cabaran seperti kesediaan infrastruktur, peruntukan masa dan kemungkinan resistan dalam kalangan guru yang sudah selesa dengan kaedah tradisional.
Namun, peluang untuk mencipta lingkungan pembelajaran yang lebih inklusif, kreatif, dan berpusatkan murid adalah jauh lebih besar. Inisiatif ini juga selari dengan hasrat Kementerian Pendidikan untuk melahirkan pelajar yang bukan sahaja pandai tetapi juga berakhlak mulia dan berdaya tahan.
Co-teaching dan penekanan terhadap pembentukan karakter bukan sekadar dasar pendidikan ia adalah satu investasi masa depan untuk melahirkan generasi yang holistik dan seimbang. Kejayaannya tidak hanya terletak di bahu guru atau Kementerian Pendidikan sahaja tetapi memerlukan komitmen kolektif daripada semua pihak: ibu bapa, komuniti, pemimpin sekolah dan juga murid sendiri.
Mari kita sambut anjakan ini dengan minda terbuka dan semangat kerjasama. Jika kita bersatu dalam misi ini, tahun 2027 bukan sahaja akan menandakan permulaan kurikulum baharu tetapi juga permulaan era baharu pendidikan Malaysia yang lebih manusiawi, relevan dan bermakna.
Co-teaching dan penekanan terhadap pembentukan karakter bukan sekadar dasar pendidikan ia adalah satu investasi masa depan untuk melahirkan generasi yang holistik dan seimbang. Kejayaannya tidak hanya terletak di bahu guru atau Kementerian Pendidikan sahaja tetapi memerlukan komitmen kolektif daripada semua pihak: ibu bapa, komuniti, pemimpin sekolah dan juga murid sendiri.
Mari kita sambut anjakan ini dengan minda terbuka dan semangat kerjasama. Jika kita bersatu dalam misi ini, tahun 2027 bukan sahaja akan menandakan permulaan kurikulum baharu tetapi juga permulaan era baharu pendidikan Malaysia yang lebih manusiawi, relevan dan bermakna.
No comments:
Post a Comment