Wednesday, October 24, 2018

Parti akan hilang, idealisme akan kekal







The United Malays National Organisation (UMNO) atau Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu sedang berhadapan dengan kemerosotan pengaruh selepas dua pemimpin besar parti itu sedang menghadapi pendakwaan di mahkamah kerana salah guna kuasa, rasuah dan pecah amanah. Bekas presiden, Datuk Seri Najib Razak didakwa 25 pertuduhan manakala presiden sekarang, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid dikenakan 45 pertuduhan. Walaupun bekas ketua pemuda, Khairy Jamaluddin menyifatkan tuduhan-tuduhan itu bermotif politik, pertuduhan yang banyak seperti itu hanya akan menyibukkan kedua-duanya dengan ‘kerja’ turun dan naik mahkamah.

Lama-kelamaan ahli parti dan orang ramai akan melupakan kedua-duanya sekali dan UMNO terpaksa berhempas-pulas memulihkan keyakinan orang ramai terhadap parti itu dalam tempoh yang lebih panjang. Pada masa yang sama, ahli UMNO mulai mengumumkan mereka keluar parti sebaik sahaja Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mula menyiasat penerima wang 1MDB. Ahli UMNO ini termasuk Datuk Seri Mustapha Mohamed, ahli parlimen Jeli. Datuk Mas Ermieyati, ahli parlimen Alor Gajah awal-awal lagi mengumumkan keluar parti kerana tidak bersetuju dengan pengekalan golongan ‘otai’ yang terus menguasai kepimpinan UMNO.

Seseorang pemimpin wajar mendapat kepercayaan rakyat. Pemimpin juga harus berusaha bagi memastikan kepercayaan itu akan berterusan dan boleh diharap untuk membawa perubahand an kemajuan. Pemimpin yang menukar kepercayaan rakyat dengan mencari kesempatan menggunakan wang kerajaan untuk kepentingan peribadi dan keluarga, menyalah guna kuasa dan menjadikan kuasa sebagai hak milik peribadi, suatu hari akan merasai semua amanah yang diberi akan ditarik balik. Rakyat hilang kepercayaan dan marah dengan kepercayaan yang diberi itu.

Keadaan yang berlaku ke atas Datuk Seri Dr Ahmad Zahid, presiden UMNO bukan sekadar ‘tersilap membayar wang kredit’ sebaliknya lebih daripada itu. Dalam pertuduhan yang didedahkan kepada umum, wujud syarikat-syarikat yang bersembunyi di sebalik tawaran kontrak dan bisnes. Muncul juga nama-nama individu yang kita tidak pernah dengar untuk menawarkan jutaan ringgit sebagai imbalan terhadap projek dan kontrak yang ditawarkan.

Bagaimanapun, semua pihak berharap pendakwaan terhadap pemimpin-pemimpin UMNO akan melalui proses perbicaraan yang adil dan telus supaya keadilan yang diimpikan dalam kerajaan era ‘Malaysia Baharu’ dapat dijelmakan.

Semasa berkuasa, mereka bercakap di hadapan rakyat tentang nilai-nilai kejujuran, bersungguh-sungguh menunjukkan inisiatif membasmi rasuah dan salah guna kuasa, memecat rakan yang tidak sehaluan dan menyelogankan ‘rakyat didahulukan’, namun di belakang rakyat mereka sedang berserakah dengan skandal bilion ringgit, mencipta kekayaan bersama peniaga yang tidak tahu halal dan haram serta memenuhi selera diri yang tidak ada sempadan merentasi beg tangan ribuan ringgit sebuah dan mendandan rambut dengan harga yang mahal.

Kerdipan wang dan kuasa menggamit orang yang lemah iman untuk meraih pelbagai ruang dan peluang yang ada di hadapan mata. Bukan ribuan malah jutaan ringgit untuk diambil melalui projek yang tidak diketahui manfaat kepada negara.

Kesan penyelewengan amanah ini dirasai rakyat di semua peringkat. Harga barang semakin mahal, gaji statik dan tidak ada wang yang tinggal menyebabkan rakyat marah dan berang. Kebangkitan ini tidak dapat dihalang dan episod kerajaan rakyat berakhir sebagai sejarah hitam negara.

Komunikasi teknologi menguasai saluran perhubungan rakyat Malaysia menentukan jatuh bangun sebuah kerajaan. Jika kerajaan yang berusia 61 tahun boleh dijatuhkan, inikan pula yang berusia lima atau sepuluh tahun. Kehidupan rakyat perlu dijaga, kualiti hidup dan kemajuan diri perlu seiring dengan keupayaan pendapatan supaya keadilan sosial dapat diwujudkan.

Tun Dr Mahathir berkata UMNO sudah mati. Masyarakat Melayu perlu melihat realiti mereka dalam dunia masa hadapan yang penuh dengan cabaran. Hak keistimewaan dan kelebihan yang ada pada mereka boleh berubah jika tidak mengambil tahu apa yang sedang dilakukan oleh musuh-musuh yang melihat masyarakat itu berpecah. UMNO akan mati apabila parti itu sudah hilang sokongan dan idealisme perjuangan. Namun ia akan hidup apabila kembali menilai kesombongan dan keangkuhan yang menyebabkan rakyat Malaysia menolak mereka dan mulai melangkah untuk berubah.

-->

1 comment:

  1. Abdul Muhaimin1:35 AM

    Assalamualaikum. Mohon pandangan tentang penurunan had mengundi yang dicadangkan pada umur 18 tahun. Pendapat peribadi saya ini tidak wajar kerana pada umur 18, kebanyakannya masih belum betul-betul matang, bertanggungjawab dalam kehidupan. Mereka mudah dipengaruni oleh mana-mana parti politik.

    ReplyDelete