Monday, October 22, 2018

Kaedah baru bentuk keadilan sosial di Malaysia







Komitmen kerajaan Malaysia untuk menambahkan pendapatan rakyat amat dialu-alukan. Ia dizahirkan melalui kaedah baru bagi mengukur pendapatan. Ukuran ini tidak lagi melihat pembangunan mengikut pertumbuhan ekonomi atau Keluaran Dalam Negara Kasar semata-mata sebagaimana diamalkan sebelum ini. Kaedah ini memberi tumpuan kepada peningkatan kuasa membeli rakyat supaya jurang perbezaan pendapatan dapat dikurangkan khususnya antara miskin dan kaya.

Perubahan yang menarik ialah peningkatan pendapatan berdasarkan kelas sosial. Ia bermaksud sesiapa sahaja yang digolongkan dalam kelas sosial di bawah paras kemiskinan boleh diberi bantuan. Sebelum ini banyak usaha dilakukan berasaskan kaum namun kaedah terbaru ini dapat menghilangkan prejudis kaum. Perubahan paradigma ini dapat menyelesaikan masalah kelompok tertinggal khususnya di kawasan luar bandar, pedalaman Sabah dan Sarawak serta golongan terpinggir seperti ibu tunggal, orang kurang upaya dan kanak-kanak. Secara langsung, pendekatan ini dapat mengurangkan peratusan kemiskinan secara drastik dan mengangkat lebih ramai rakyat Malaysia ke dalam kelompok berpendapatan menengah.

Kejayaan idea ini bergantung sepenuhnya pada jentera kerajaan yang digerakkan oleh pelbagai agensi. Sekiranya ia dilaksanakan dengan betul, keadilan sosial akan lebih mudah dicapai. Jika tidak, peruntukan yang diberikan tidak dapat disempurnakan dan tercicir di pertengahan pelaksanaan.

Seterusnya, setiap program yang diberi peruntukan dinilai keberkesanan dan impaknya supaya kelompok sasar mendapat manfaat, penyampaian program yang cekap dan memastikan setiap sen mencapai sasaran maksimum. Kekurangan penilaian impak ini menyebabkan tidak ada tindakan susulan yang mana menyukarkan pembuat polisi untuk menilai dan merangka program-program susulan pada masa hadapan. Ia juga tidak dapat memberi maklumat yang tepat tentang aspek yang perlu diberi perhatian supaya masalah yang telah berlaku tidak akan berulang.

Keadialan sosial yang hendak dicapai ini juga diharap dapat memusnahkan kitaran ganas yang berlaku dari generasi ke generasi supaya tidak lagi wujud kelompok miskin dan teripinggir sama ada di bandar ataupun luar bandar.

Harapan kita terletak kepada agensi pelaksana yang perlu memikirkan kaedah terbaik sistem penyampaian supaya setiap orang dari pelbagai kaum dapat membina kehidupan yang lebih baik. Jika hal ini dapat direalisasikan, suatu hari nanti negara Malaysia ini dapat menjadi model kepada program pembangunan dan keadilan sosial di seluruh dunia.


No comments:

Post a Comment