Wednesday, January 03, 2024

Cabaran dan peluang tahun baharu


Permulaan tahun baharu nampaknya sangat mencabar. Di Jepun, tsunami menyebabkan kehidupan masyarakat di kawasan yang terjejas tidak senang dan terpaksa berhadapan dengan pelbagai cabaran hidup khususnya rasa takut yang berpanjangan.

Pada masa yang sama, kemalangan yang melibatkan dua buah kapal terbang di atas landasan menyebabkan kehilangan lima jiwa turut meruntun rasa sedih ramai pengembara seluruh dunia.

Di Lubnan, kesyahidan seorang pemimpin kanan Hamas mencetuskan suasana pilu sebahagian besar masyarakat Palestin. Namun sebahagiannya berasa lebih bersemangat untuk berjuang membebaskan tanah air mereka.

Jika dilihat dari perspektif global, peperangan di Ukraine dan Palestin-Israel memberi kesan besar kepada geopolitik dan geoekonomi banyak negara. Dunia dilihat berpecah kepada beberapa paksi yang saling mendokong antara satu sama lain. Paksi ini menjadikan kepentingan ekonomi atau politik sebagai platform untuk bekerjasama.

Contohnya, Amerika Syarikat menunjukkan sikap berterus-terang dengan berpihak kepada Israel melalui siri penghantaran senjata berat untuk mengebom dan memusnahkan rumah dan bangunan di Gaza. Negara-negara Arab yang menjadi jiran tetangga Gaza amat berat hati menunjukkan rasa simpati yang menimpa penduduk Gaza. Selapas lebih 20 ribu kanak-kanak dan wanita terkorban, kenyataan simpati belum lagi hadir mencurah-curah, hinggakan masyarakat Gaza tidak lagi mempercayai pemimpin-pemimpin Arab sebaliknya mengucapkan terima kepada Malaysia dan Indonesia yang banyak membantu menyediakan barangan keperluan harian dan ubat-ubatan.

Suasana awal tahun baharu ini menjadi tanda kepada penghidupan yang berliku pada tahun ini. Banyak isu yang melibatkan hubungan antara negara untuk kekal bersaing dalam ekonomi, perdagangan dan kehidupan sosial yang mencabar. Melihat kepada rantau yang bergolak dan tidak bergolak, kehidupan di Timur Tengah dan Eropah Timur amat tidak stabil, justeru negara-negara yang berjiran dengan negara bersengketa akan mencari pelbagai pendekatan dan kaedah untuk memastikan wujud kestabilan di negara sendiri.

Rantau Asia Tenggara yang bebas daripada ancaman perang akan terus menjadi pilihan pelaburan yang menguntungkan. Vietnam, Indonesia dan Thailand akan terus menjadi pilihan dalam pemusatan kilang baharu manakala Malaysia dan Singapura berupaya menjadi pilihan pelaburan berkemahiran tinggi.

Begitu juga dengan kemasukan imigran yang ingin mencari negara yang dapat menyediakan perbelanjaan hidup yang lebih murah, suasana kerja yang lebih santai dan kemudahan yang setanding dengan negara-negara berpendapatan tinggi. Keputusan kerajaan untuk memperkenalkan semula MM2H amat bertepatan dengan trend ini dan kita dapat melihat pengalaman beberapa orang luar yang tinggal di negara ini berkonsi pengalaman mereka di platform media sosial.

MM2H merujuk kepada Malaysia My Second Home yang merupakan program untuk menarik warganegara asing tinggal dan melabur dalam jangka masa panjang di Malaysia. Program ini memberikan peluang kepada peserta untuk memiliki kediaman kedua di Malaysia dengan kelulusan bermastautin yang lebih lama.

Berikut adalah beberapa ciri utama program Malaysia My Second Home (MM2H):

Visa Panjang: Peserta MM2H akan diberikan visa yang membolehkan mereka tinggal di Malaysia selama mana mereka memenuhi syarat-syarat program.

Pelbagai Jenis Peserta: Program ini terbuka kepada warganegara dari pelbagai negara termasuk pesara, pelabur dan mereka yang ingin bekerja dari Malaysia.

Pemilikan Harta Tanah: Peserta MM2H dibenarkan untuk memiliki kediaman atau hartanah di Malaysia.

Perubatan: Peserta MM2H boleh mendapatkan perkhidmatan perubatan di Malaysia dan boleh memohon untuk membawa keluarga mereka bersama.

Pendidikan: Peserta boleh membawa anak-anak mereka untuk belajar di Malaysia.

Pembebasan Cukai Import: Peserta dibenarkan membawa harta bawaan mereka dan kenderaan mereka bebas cukai import.

Perjalanan sepanjang tahun 2024 ini akan penuh dengan liku-liku cabaran dalam dan luar. Di dalam negara, kita mengahdapi keadaan tekanan hidup yang lebih sedikit kerana kenaikan harga barang dan tahap pendapatan yang tidak banyak berubah. Upah yang diterima masih dikira rendah menyebabkan daya saing hidup yang kurang kompetetif. Cabaran luaran banyak berlegar dengan isu sempadan apabila kuasa-kuasa besar memberi tumpuan untuk menyekat kemaraan China dalam penguasaan maritim antarabangsa.

Keadaan geopolitik dan geoekonomi seringkali berubah dengan cepat dan boleh dipengaruhi oleh pelbagai faktor seperti konflik, perubahan politik dan keadaan ekonomi global. Asean dan Malaysia, seperti mana juga negara-negara lain, mungkin menghadapi cabaran dan peluang yang unik, bergantung kepada perkembangan semasa.


No comments:

Post a Comment