Tuesday, March 14, 2023

Faktor-faktor keganasan rumah tangga



Keganasan rumah tangga yang berlaku sejak akhir-akhir ini melibatkan golongan artis, suri rumah tangga, orang gaji dan sebagainya menjadikan kehidupan kita tidak senang.

Setiap hari kita memikirkan apakah yang sedang berlaku dalam masyarakat? Apakah masyarakat kita berhadapan dengan masalah psikologi, masalah mental ataupun masalah masalah kewangan yang melingkari kehidupan?

Majoriti kes yang keganasan rumah tangga ini bukan sekadar dibincangkan di media sosial, media cetak ataupun media elektronik malah perbicaraan yang berlaku di dalam mahkamah juga turut diceritakan.

Apatah lagi dengan kemudahan untuk akses kepada media sosial pada hari ini yang sangat mudah. Isu-isu ini dibincangkan di kedai kopi, kafe dan restoran malah di mahkamah mudah diperoleh dengan cepat.

Apakah faktor yang menyebabkan kenapa keganasan rumah tangga ini semakin mendapat perhatian masyarakat?

Salah satu daripadanya adalah kerana mudahnya akses kepada media sosial pada hari ini berbanding 10 tahun atau 15 tahun yang lepas. Dahulu, tidak banyak media sosial yang muncul. Antara media sosial yang agak berpengaruh ketika itu adalah laman sesawang, blog dan Facebook.

Perkembangan media sosial berlaku dengan pantas apabila teknologi pengkomputeran dan juga media mendapat teknologi baru dan semakin mudah diakses. Hal ini disebabkan pembuat teknologi media sosial lebih memikirkan keuntungan dan keperluan mendapatkan pasaran dengan pantas.

Jika dilihat kepada penduduk dunia pada hari ini yang mencecah tujuh bilion orang dengan sebahagiannya berada di negara-negara maju, negara membangun dan negara mundur. Sumbangan besar teknologi ini datang dari Amerika Syarikat dan Eropah yang menguasai sebahagian besar daripada pasaran media.

Justeru, negara-negara yang sedang membangun dan mundur banyak bergantung kepada negara maju untuk mendapatkan teknologi ini bagi penggunaan penduduk negara masing-masing.

Apabila teknologi media sosial sampai ke negara kita, hatta anak-anak yang bersekolah rendah ataupun di tadika sudah biasa dengan penggunaan media sosial pada hari ini.

Apabila masyarakat semakin selesa dengan penggunaan media sosial, mereka akan mudah untuk berkongsi maklumat, berkongsi peristiwa, cerita dan isu-isu dengan orang lain dan salah satu daripada fungsi teknologi dalam media sosial ialah keupayaan untuk pengguna menyalin dan berkongsi dengan rakan-rakan yang lain dan penyebaran maklumat itu berlaku dengan cara yang sangat pantas.

Keganasan rumah tangga adalah isu yang kompleks yang mana banyak faktor penyumbang ke arah kejadian ini. Dalam konteks Malaysia, antara faktor yang telah dikenal pasti yang menjadi penyumbang kepada keganasan rumah tangga adalah budaya dan juga kepercayaan tradisi. Ia berkaitan dengan peranan gender yang bersifat tradisi dan juga kepercayaan bahawa lelaki lebih dominan dan mengawal wanita dalam kehidupan berumah.

Faktor kedua adalah tekanan ekonomi seperti kesukaran mendapatkan pendapatan, pengangguran dan juga kemiskinan yang meningkatkan tekanan dan juga stres dalam keluarga.

Seterusnya adalah keperluan hidup yang merosakkan diri seperti penagihan arak dan salah guna dadah yang menjejaskan pertimbangan dan meningkatkan keganasan.

Keempat adalah isu yang berkaitan dengan kesihatan mental seperti kesedihan dan kebimbangan akibat kurang pendidikan dan pengalaman negatif kesan daripada keseluruhan kehidupan rumah tangga.

Selain itu, kelemahan dalam penguatkuasaan yang berkaitan dengan undang-undang yang mana menyebabkan mangsa tidak dilindungi dengan sebaik-baiknya.

Terakhir adalah stigma umum yang berkaitan dengan penceraian. Stigma sosial ini menjejaskan hubungan antara keluarga yang mana menyebabkan tingkah laku keganasan tadi akan berterusan untuk tempoh yang lebih panjang.

Keganasan rumah tangga tidak lagi menjadi isu setempat atau ‘dalam kelambu’ sebaliknya telah diberi perhatian oleh pelbagai agensi kerajaan. Isu ini tiberi perhatian kerana kesan besar yang menjejaskan kesejahteraan hidup bermasyarakat khususnya anak-anak yang sedang membesar.

Laporan berterusan yang disalurkan oleh mangsa kegasanan dapat membantu pihak berkuasa merangka kembali polisi sedia ada untuk diperkuatkan diperkukuhkan dari semasa ke semasa supaya mangsa mendapat pembelaan sementara tersangka pula akan dikenakan hukuman yang sesuai dengan jenayah yang dilakukan.


Rujukan

Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Malaysia. (2019). Laporan Keganasan Rumah Tangga 2019.
https://www.jkm.gov.my/jkm/uploads/files/pdf/laporan_statistik/FINAL%20Web%20Upload%20-%20Laporan%20Statistik%202019.pdf

Malaysia Medical Council. (2015). Clinical practice guidelines: Management of domestic violence.
http://www.moh.gov.my/moh/resources/Penerbitan/Garis%20Panduan/CPG/Management_of_Domestic_Violence,pdf

Malaysia Bar Council (2018). Domestic violence and protection orders.
https://www.malaysianbar.org.my/article/news/legal-and-general-news/general-news/domestic-violence-and-protection-orders

United Nations. (2015). Handbook for legislation on violence against women. https://www.unwomen.org/-media/headquarters/attachments/sections/library/publications/2015/handbook-for-legislation-on-violence-against-women-en.pdf?la=en&vs=713

World Health Organization. (2017). Violence against women: Intimate partner and sexual violence against women.
https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/violence-against-women















No comments:

Post a Comment