Tuesday, February 22, 2022

Selesai masalah dengan fikir positif


Saya, seperti juga anda dan orang lain sering kali berhadapan dengan masalah seperti tidak cukup wang, belanja rumah yang semakin meningkat, konflik di tempat kerja dan juga pelbagai jenis hutang. 

Semuanya menyesakkan kepada dan terbawa-bawa ke dalam tidur. 

Bagaimana hendak mengatasi masalah-masalah ini? 

Saya berjumpa dengan rakan-rakan yang lebih senior dan berkongsi pengalaman. Satu petua yang diberi kepada saya adalah fikir positif. 

Kali pertama hendak mempraktikkan teknik ini amatlah sukar kerana saya kurang pengetahuan tentang cara dan bagaimana hendak fikir positif ini. Lama-kelamaan barulah saya faham yang fikir positif ini amat berkait dengan sifat redha, fikiran matang, logik dan menyedari bahawa perancangan Allah swt untuk masa hadapan. 

Orang-orang muda yang berhutang membeli rumah dan kereta kerana tidak ada wang yang banyak tetapi apabila hutang-hutang ini selesai, mereka dapat tidur dengan nyenyak kerana tidak lagi pening kepada kerana terpaksa membayar ansuran bank setiap bulan.

No comments:

Post a Comment