Sunday, November 03, 2019

Rangkaian kedai runcit India







Sekitar Brunei, sekiranya kita berhenti di kedai runcit untuk membeli barang keperluan, kita akan dapati pekerjanya adalah orang-orang India. Jarang kita berjumpa orang tempatan kecuali di sesetengah kedai runcit. 


Rata-ratanya menjual pelbagai barang keperluan rumah dari skala kecil hingga sederhana. 

Jika kita bertanya kepada penjaga kaunter berapa lama beliau tinggal di Brunei, kita akan dengar jawapan yang pelbagai, biasanya lebih sepuluh tahun. 

Kenapa kedai runcit dikuasai peniaga dari India? 

Di mana kedai runcit yang diusahakan oleh masyarakat Melayu Brunei sendiri atau etnik Cina? 

Orang tempatan lebih cenderung memberi kepercayaan kepada orang India untuk membuka kedai runcit dengan usahasama perniagaan. Rangkaian kedai runcit ini menjadikan orang India dapat menguasai peruncitan barangan keperluan masyarakat Brunei. 

Justeru, sudah tentu mereka cuba mendapatkan keuntungan dengan mengeluarkan kos operasi yang lebih rendah khususnya dari segi upah. Pekerja dari India dibayar upah yang lebih rendah berbanding mengupah pekerja tempatan. 

Tambahan pula pekerja India boleh berkongsi masakan dan tempat penginapan. Setiap dua tahun sekali mereka akan pulang ke India. 

Penguasaan terhadap kedai runcit ini telah menyebabkan kawasan ‘little India’ muncul di Kampung Serusop dan Sengkurong. Setiap malam kita akan dapati pekerja India berkumpul di kedai-kedai tertentu untuk berjumpa sambil makan dan minum bersama. 

Sekiranya kita mahu mengetahu jumlah keramaian pekerja India, kita boleh berjemaah maghrib atau isyak di masjid berdekatan. Biasanya mereka akan memenuhi ruang solat masjid dengan pakaian kerja masing-masing.



No comments:

Post a Comment