Kehadiran pelajar ke sekolah adalah isu
penting dalam proses pembelajaran hari ini, di sebalik pendekatan kelas dalam
talian. Kelas maya tidak menjadi masalah kepada pelajar di institusi pengajian
tinggi tetapi tidak di sekolah,
lebih-lebih lagi sekolah rendah.
Penggunaan perakam waktu untuk merekodkan
kehadiran pelajar sekolah rendah di Malaysia menjadi pilihan beberapa buah sekolah.
Idea ini dikatakan menarik kerana perakam waktu berupaya membuat pembaharuan
terhadap tingkah laku pelajar di peringkat awal persekolahan. Antara perubahan
yang dijangka ialah tahap kehadiran dapat dipantau dan sebarang masalah
kehadiran dapat ditangani dengan lebih berkesan.
Sudah tentu pengenalan perakam waktu bukan
sekadar mencatat masa hadir sebaliknya membaharui nilai dan sikap pelajar
terhadap sekolah masing-masing.
Dalam erti kata lain, idea itu adalah positif.
Impak kehadiran yang memuaskan ialah implikasi positif dalam akademik. Impak
positif ini memnjadi rantaian di sepanjang proses persekolahan pelajar sehingga
memulakan tugas pada hari pertama mendapat pekerjaan.
Banyak sekolah di seluruh dunia menggunakan
pelbagai pendekatan untuk menggalakkan pelajar datang awal ke sekolah. Dua
kaedah yang menjadi pilihan ialah menggunakan pendekatan kemanusiaan dan
teknologi.
Mari kita lihat pendekatan yang diguna pakai
oleh sekolah di Amerika Syarikat dan Jepun untuk menggalakkan pelajar “suka”
sekolah masing-masing.
Sebuah sekolah di Amerika Syarikat telah
menjemput kakitangan awam dan swasta dalam pelbagai bidang. Ada yang dijemput
ini adalah hakim, peguam, doktor, penghantar barang FedEx dan sebagainya.
Mereka hadir untuk menyambut kedatangan pelajar pada hari pertama persekolahan
selepas cuti panjang. Mereka hadir dengan berpakaian kerja untuk memberi mesej
kepada pelajar iaitu “memastikan pelajar melangkah masuk ke kelas dengan impian
masa depan berada di minda mereka”.
Melalui kaedah ini pelajar sekolah berkenaan
dapat berfikir merentasi sempadan kelas dan pagar sekolah di samping mempunyai
keupayaan berfikir bahawa mereka memiliki semangat dan wajar belajar
bersungguh-sungguh dalam pembelajaran.
Ada juga sekolah yang menjemput pasukan
pancaragam bersama penyanyi hip-hop sebagai mesej bahawa wujud peluang yang
jauh berbeza daripada apa yang diajarkan di dalam kelas.
Pelajar mahu hadir ke sekolah kerana pengaruh
guru mereka. Jika pelajar telah “jatuh hati” pada guru mereka, sudah jelas,
kehadiran ke sekolah kerana guru berkenaan, tidak yang lain. Walau bagaimanapun
terdapat pelbagai faktor yang mempengaruhi semangat dan keinginan belajar di
sekolah. Ianya jauh berbeza dengan konsep dan falsafah pembelajaran Amerika
Syarikat.
Di Jepun, pendekatan yang diguna pakai
bersifat inklusif iaitu penglibatan pelajar. Bilangan pelajar antara 30 hingga
35 orang dalam sebuah kelas tidak menjadi masalah atau beban kepada guru,
sebaliknya di sinilah konsep kerjasama diterapkan.
Justeru, lebih ramai pelajar bererti lebih banyak
penglibatan dan di akhir proses pembelajaran, semua pelajar telah belajar
sesuatu.
Modelnya begini.
Dalam kelas, guru akan memulakan tugas dengan
memberi satu masalah yang dekat di hati pelajar iaitu masalah harian yang
dihadapi dengan cara menulis di papan nota, dalam bentuk helaian ataupun secara
lisan. Matlamatnya ialah menggalakkan pelajar berfikir. Sepanjang proses
pembelajaran ini tiada ujian diadakan.
Sepanjang proses ini, beliau akan bergerak
dari satu kumpulan ke kumpulan untuk memantau kaedah penyelesaian yang dipilih.
Sekali-sekala beliau akan meminta pelajar menulis kaedah penyelesaian di papan
nota. Sudah tentu ada dalam kalangan pelajar ini yang memberi penyelesaian dan
ada yang gagal sama sekali. Selepas semua kaedah penyelesaian ditulis, pelajar
diminta memberi justifikasi kenapa kaedah berkenaan dipilih.
Di sini berlaku interaksi yang sangat aktif
melibatkan guru-pelajar dan pelajar-pelajar. Secara tidak langsung ia
menggalakkan proses percambahan idea dan berfikiran logik dalam kalangan
pelajar sendiri.
Contohnya, jika pelajar merasakan kaedah yang
dipilih tidak berjaya dan tidak dapat dapat menyelesaikan masalah, mereka
sendiri mesti berfikir dan memberi alasan “kenapa”, di sini pelajar belajar
tentang menerima kesalahan dan kesilapan. Penerangan daripada guru tentang
kesalahan berkenaan membuka minda pelajar untuk menganalisis dan menilai hasil
kerja masing-masing.
Dari perspektif lain, pelajar juga belajar
lebih daripada satu pendekatan untuk menjawab soalan berbanding penyelesaian
masalah yang lebih berkesan. Cara pengajaran begini membina kesedaran dalam diri
pelajar bahawa menyelesai masalah secara berkumpulan lebih baik.
Selain itu, pendekatan terhadap kesalahan dan
kesilapan juga menarik. Dalam pendidikan Barat, kesalahan seboleh-bolehnya
dielakkan. Pelajar yang cepat menjawab soalan dan betul sudah tentu dihargai
manakala pelajar yang gagal memberi jawapan seringkali diketepikan dan tidak
dihiraukan.
Sebaliknya pelajar di Jepun menghargai
kesalahan dan kesilapan sebagai proses pembelajaran berterusan.
Di Malaysia, kita menggunakan pelbagai
pendekatan untuk menarik perhatian pelajar supaya kerap datang sekolah. Kita
boleh belajar daripada model Amerika Syarikat atau Jepun namun keutamaan dalam
pendidikan ialah menjadi orang yang pada akhirnya menjadi pandai dalam
bidangnya, mempunyai akhlak dan adab yang mulia serta memberi manfaat kepada
keluarga, masyarakat dan negara.
No comments:
Post a Comment