United Airlines tersenarai tempat keempat
sebagai syarikat yang memiliki reputasi terburuk dalam kajian 24/7 Wall Street.
Sebelum ini syarikat itu pernah mengurangkan pembayaran gaji pekerja dan
menjumudkan beberapa jawatan manakala prestasi ketua pegawai eksekutif dinilai
sebagai kurang berkesan.
Imej United Airlines sebagai syarikat
penerbangan tersohor di Amerika Syarikat tercemar gara-gara tindakan kasar
terhadap seorang penumpang Asia-Amerika yang ditarik secara ganas kerana enggan
melepaskan tempat duduk secara sukarela.
Penumpang berkenaan, David Dao mengalami
trauma dengan keadaan hidung berdarah dan gegaran di kepala. Kisah keadaannya
boleh dibaca di sini.
Beliau menyifatkan keadaan hari itu seperti
“lebih teruk daripada pengalaman melarikan diri meninggalkan Vietnam”.
Kritikan dan ulasan negatif menyebabkannya
mengalami kemerosotan nilai saham mencecah hampir satu bilion ringgit.
Kebanyakan individu dan syarikat membidas United
Airlines dalam pelbagai bentuk. Ada yang memperli secara lisan, ada juga yang
berkongsi imej dan video bagi membantah polisi berat sebelah serta membuat
kritikan di ruang twitter
masing-masing.
Sebenarnya, pada yang sama terdapat seorang
penumpang disengat kala jengking semasa berada dalam pesawat United Airlines.
Sesebuah syarikat besar yang yang bergantung
pada perkhidmatan pelanggan mempunyai polisi yang menyeluruh untuk melindungi
kepentingan pemegang saham dan pekerja. Namun, polisi berkenaan tidak
semestinya dianggap terbaik apabila ia melibatkan aksi ganas dan kecederaan
melampau.
Polisi dan prosedur yang menyulitkan pengguna
pasti menerima maklum balas dan kritikan pedas. Pada masa yang sama imej
syarikat turut terjejas dan bakal menghalang orang ramai menggunakan
perkhidmatan yang disediakan secara sukarela.
Di negara kita juga wujud prosedur yang agak
pelik. Sebuah syarikat penerbangan memaklumkan mereka perlu memastikan tidak
ada parut, tatu atau kecacatan pada bahagian atas anggota badan bakal krew
penerbangan wanita. Justeru, semasa sesi temu duga, calon dikehendaki
menunjukkan sebahagian daripada anggota badan. Alasannya adalah kerana corak
pakaian yang akan dipakai nanti boleh menerobos pandangan mata sehingga ke
bahagian dalam pakaian.
Polisi ini telah dibantah kerana didakwa
menjatuhkan maruah pekerja wanita. Beberapa pihak turut meminta syarikat itu
menilai kembali prosedur temu duga berkenaan.
Kejayaan dalam perniagaan bergantung pada
banyak sebab. Antaranya ialah khidmat pelanggan yang cemerlang, kemahiran dan
kepakaran, kepercayaan umum, tanggungjawab sosial dan layanan terhadap pekerja.
Ada syarikat yang begitu mementingkan
keuntungan sehingga mengabaikan kebajikan pekerja. Upah yang rendah, tidak
peduli dengan permit kerja, mengambil mudah makan atau minum pekerja dan komunikasi
umpama diktator merupakan antara tanda-tanda kemerosotan dinamika progresif
perniagaan. Selepas pekerja bertindak balas dengan meninggalkan syarikat, ia
umpama hidup segan tetap enggan mati.
Masyarakat umum sentiasa menilai syarikat yang
menawarkan produk sama ada berkualiti atau sekadar cukup makan.
No comments:
Post a Comment