1.0 Pengenalan
Kamus Dewan edisi keempat mentakrifkan impak sebagai
kesan yang ketara. Hubungan etnik bermaksud perkaitan atau pertalian antara
etnik atau kaum. Facebook membawa maksud sebuah tapak atau laman
sesawang media sosial yang dimiliki sepenuhnya oleh Facebook Inc.
Melalui Facebook sebagai perantaraan, pengguna boleh menambah rakan dan
saling menghantar mesej, Facebook juga boleh mempengaruhi penggunanya
secara baik mahupun buruk.
Skop kajian adalah sekitar UTeM yang terdiri
daripada mahasiswa/mahasiswi Fakulti Kejuruteraan Pembuatan, Fakulti
Kejuruteraan Elektrik, Fakulti Teknologi Maklumat dan Komunikasi dan Fakulti
Kejuruteraan Elektronik dan Kejuruteraan Komputer. Jumlah responden adalah
seramai 30 orang yang terdiri daripada 25 orang pelajar UTeM dan lima orang staf
UTeM.
Terdapat tiga objektif dalam kajian ini iaitu mengetahui
sejarah perkembangan media sosial, menentukan
impak positif dan negatif Facebook terhadap hubungan Gen-Y di Malaysia
dan mengetahui kaedah dan strategi penggunaan Facebook dalam kehidupan
Gen-Y di Malaysia.
2.0 Sorotan Kajian
Terdapat lima sumber yang telah diperolehi dan
dikaji dalam sorotan literatur ini. Sumber yang pertama adalah artikel yang
bertajuk ‘Media Sosial dan Remaja’ yang ditulis oleh Zatunnur (9 Mac 2015) yang
membincangkan tentang media sosial serta kesannya terhadap remaja. Beliau
menjelaskan remaja adalah golongan yang berpotensi dalam penggunaan laman
sosial. Media sosial menjadi alat interaksi utama yang berguna dan membantu
dalam pelbagai aspek jika ianya digunakan dengan cara yang betul. Golongan
remaja harus di beri ‘guideline’ serta perhatian dan dorongan daripada ibu bapa
untuk menggunakan media sosial ini secara betul untuk mengelakkan masalah
sosial kelak.
Di samping itu, artikel yang dikaji iaitu
‘Kebergantungan Internet dan Aktiviti Online Remaja di Lembah Kelang’ oleh
Normah, Waan Amizah, Fauziah, Maizatul & Mohd. Helmi (2013), menyatakan
bahawa tahap kebergantungan remaja terhadap internet adalah tinggi iaitu
melebihi enam jam sehari. Remaja menggunakan internet untuk tujuan berinteraksi
berbanding fizikal. Remaja menghabiskan masa selama satu hingga dua jam untuk
memahami persekitaran sosial mereka, tiga hingga empat jam dan ke atas untuk
interaksi dan memenuhi keperluan kendiri.
Seterusnya, buku yang bertajuk ‘Social
Computing and Social Media’ yang ditulis oleh Gabriele Meiselwitz (2015)
menyatakan bahawa sosial media mampu menjadi penawar rohani dan spiritual
kerana ia dapat membantu mengekspresikan diri. Tiga cara utama untuk
ekspresikan diri iaitu menulis, berkongsi video dan merakam suara. Kebanyakan
ahli psikologi menasihati pesakit-pesakit mereka untuk menulis diari untuk
meluahkan perasaan diri sesuai dengan remaja sekarang yang menggunakan media
sosial sebagai salah satu cara mereka mengekspresikan diri.
Menurut akhbar Berita Harian, ‘Media Sosial
Punca Runtuh Akhlak Masa Kini’ yang dikarang oleh Athirah Hasli (3 Januari
2016), menyatakan bahawa media sosial membawa keburukan kepada penggunanya.
Media sosial merupakan platform yang membuka ruang kepada remaja untuk mengenal
dunia luar tanpa had. Maklumat positif yang diperolehi dapat membantu dalam
pembelajaran dan lain-lain namun maklumat yang negatif akan mempengaruhi minda
dan menjadi ikutan remaja tersebut.
Akhir sekali, keratan akhbar yang bertajuk
‘Berdakwah di Alam Maya’ yang ditulis oleh Mohd Shahrizal Nasir (16 Februari 2013)
menekankan tentang peranan media sosial terutama sekali Facebook serta
kesannya terhadap golongan muda malahan yang tua. Media sosial dapat merapatkan
ukhuwah dan menjalin hubungan persahabatan yang baru tanpa sempadan serta menjadi
tempat menyebarkan dakwah. Penggunaan Facebook boleh dilakukan dalam dua
cara iaitu secara positif atau negatif bergantung kepada penggunanya.
3.0 Metodologi Kajian
Kaedah kajian yang digunakan terbahagi kepada
dua iaitu sumber primer dan sekunder. Kajian ini telah menggunakan kaedah soal
selidik secara dalam talian bagi mendapatkan maklumat dan maklum balas daripada
responden bagi melengkapkan kajian ini. Sumber primer ialah bahan yang belum
diolah atau dicetak. Terdapat 30 soalan kaji selidik mengenai impak Facebook
terhadap generasi Gen-Y di Malaysia yang mengandungi sepuluh soalan.
Sumber sekunder pula terdiri daripada bahan
atau dokumen yang dikaji melalui pembacaan bahan bertulis. Sumber kedua yang
digunakan didalam kajian ini ialah buku, keratan akhbar, jurnal dan artikel
daripada internet.
4.0 Hasil Kajian
Terdapat tiga penemuan dan perbincangan utama
yang ditemui dalam perbincangan ini iaitu hasil kajian objektif 1; bagi
mengetahui sejarah perkembangan media sosial yang telah diperolehi melalui
sumber rujukan literatur yang dibentangkan dalam kertas kerja ini. Masyarakat
kini sudah dapat mengetahui hal di dalam dan luar negara dengan pantas melalui
media sosial lebih-lebih lagi melalui Facebook. Pada tahun 1995
terbentuknya laman sosial GeoCities yang menjadi tunggak awal laman sesawang
lain terbina. Tahun 1997 Sixdegree.com dan Classmates.com telah
diperkenalkan, pada tahun 1999 munculnya blog peribadi yang membolehkan setiap
blogger membuat laman sesawang mereka sendiri dan berkongsi dengan
pembaca-pembaca blog mereka. Pada masa kini, blog merupakan laman sosial yang
sering menjadi tunggak berkembangnya media sosial.
Seterusnya pada tahun 2002, Friendster
telah diperkenalkan dan telah menjadi sesuatu fenomena yang baru kerana pertama
kalinya diperkenalkan untuk medan sosial. Friendster berfungsi untuk
para penguna dapat berkenalan dan mencari rakan baru dari setiap pelosok dunia
serta dapat mengenali pelbagai kaum dan bangsa. Pada tahun 2003 terbinanya
laman sosial Linkedln untuk bersosial malah dapat mencari pekerjaan
melaluinya. Selain itu, Myspace turut diperkenalkan untuk menawarkan
kemudahan mengunakannya sehingga dikenali sebagai laman pengguna mesra kawan. Facebook
juga telah dibina pada tarikh 28 Oktober 2003. pada Seterusnya pada tahun 2004,
lahirnya Facebook yang menjadi sebuah laman sosial yang terkenal
sehingga sekarang dan merupakan laman yang paling banyak penggunanya. Tahun
2006 terbinanya Twittter yang mempunyai perbezaan dengan laman sosial
yang lain kerana setiap pengemaskinian status atau lebih dikenali sebagai tweet
hendaklah tidak melebihi 140 patah perkataan berbanding Facebook yang
tidak mempunyai had patah perkataan untuk pengemaskinian status pengguna.
Tahun 2007 lahirnya Wiser iaitu satu
jaringan sosial pertama yang dibina untuk peringatan Hari Bumi (22 April 2007)
yang diharapkan menjadi sebuah organisasi dalam talian seluruh dunia termasuk
pergerakan golongan baik yang dilakukan oleh individu mahupun berkumpulan. Terbaru
munculnya Google pusat mencari pelbagai maklumat secara meluas. Sejarah
Google bermula pada tahun 1990-an, namun ia berkembang pantas pada tahun
2000-an. Dengan pengunaan Google, pengguna dapat mencari maklumat di
hujung jari mereka sahaja. Pada awal kemunculannya, Google hanya dapat
digunakan terhadap pengguna yang dijemput oleh Google sahaja, dan kini Google
dapat dilancarkan dan digunakan secara umum.
Di samping
itu, objektif kajian kedua adalah menentukan impak positif dan negatif Facebook terhadap
hubungan Gen-Y di Malaysia. Melalui soal selidik, terdapat sepuluh penyataan
yang dikemukakan kepada responden bagi mengkaji objektif kajian ini iaitu lima
penyataan soal selidik dikemukakan untuk mengetahui impak positif manakala lima
penyataan selebihnya bagi menentukan impak negatif Facebook terhadap
hubungan Gen-Y di Malaysia.
Secara keseluruhan, analisis hasil kajian
objektif kedua ini hanya merangkumi maklum balas purata bilangan responden yang
menyatakan persetujuan mereka terhadap penyataan yang dilontarkan dalam soal
selidik. Berdasarkan dapatan kajian, secara purata, terdapat 72. peratus
responden menyatakan persetujuan mereka bahawa Facebook membawa impak
positif terhadap hubungan Gen-Y di Malaysia. Kenyataan yang diajukan kepada
responden dalam soal selidik termasuklah; dapat berkenalan dengan etnik lain,
merapatkan komunikasi dengan etnik lain, menyetujui sesuatu perkara yang
dimuatkan dalam Facebook, berkongsi maklumat dalam memperkenalkan adat
dan budaya masing-masing, dan pertukaran ilmu dan idea dengan etnik lain. Di
samping itu, 68 peratus responden bersetuju bahawa Facebook membawa impak
negatif terhadap hubungan Gen-Y di Malaysia. Kenyataan mengenai impak negatif
yang telah diajukan kepada responden ialah dapat mengakibatkan konflik dalam
hubungan etnik, boleh mencetuskan isu sensitif agama, berupaya mengaibkan
maruah individu, penggunaan bahasa slanga yang berleluasa dan berlaku penipuan
melalui perniagaan dalam talian tanpa mengira etnik. Perbezaan peratusan purata
responden bersetuju yang tidak begitu ketara iaitu 4.6 peratus menggambarkan
bahawa Facebook membawa kedua-dua impak positif dan negatif terhadap
hubungan Gen-Y di Malaysia. Hal ini kerana responden menganggap bahawa
penilaian ini bergantung kepada pengguna masing-masing untuk pandai memilih dan
menyerap impak Facebook agar sentiasa buang yang keruh, ambil yang
jernih.
Hasil kajian objektif ketiga membincangkan kaedah
dan strategi penggunaan Facebook dalam kehidupan Gen-Y di Malaysia. Soalan
pertama adalah mempunyai kenalan berbeza etnik dan kajian menunjukkan hasil
respon daripada responden terhadap kaedah penggunaan Facebook dengan
mempunyai kenalan etnik yang berbeza. Kebanyakkan responden bersetuju bahawa
mereka perlu mempunyai kenalan berbeza etnik di Facebook bagi mewujudkan
perpaduan dalam golongan Gen-Y. Seramai 19 responden bersetuju dengan kenyataan
tersebut. Seterusnya sebanyak sepuluh responden tidak pasti bahawa mereka perlu
mempunyai kenalan berbeza etnik di Facebook manakala hanya seorang
sahaja yang tidak bersetuju dengan kenyataan ini. Hasil yang didapati melalui
kajian ini menunjukkan sebahagian besar bersetuju bahawa seseorang itu perlu
mempunyai kenalan yang berbeza etnik.
Hasil kajian berkaitan reaksi responden
terhadap kenyataan bahawa seseorang perlu memuat naik kenyataan yang benar dan
tidak mencetuskan fitnah apabila menggunakan laman Facebook. Sebanyak 13
responden (43.3 peratus) bersetuju dan merasakan bahawa mereka seharusnya hanya
memuat naik kenyataan yang benar dan tidak mencetuskan fitnah semasa
menggunakan Facebook supaya tidak mencetuskan sebarang salah faham dan
kesan buruk lainnya. Terdapat 11 responden (36.7 peratus) yang tidak pasti dan
diikuti oleh enam responden (20 peratus) yang tidak bersetuju dengan kenyataan
ini. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa majoriti berpendapat agar tidak memuat
naik kenyataan yang boleh memecahbelahkan kaum atau masyarakat Malaysia.
Hasil kajian berkaitan kesedaran menghormati
adat dan agama etnik lain menunjukkan sebanyak 20 responden (66.7 peratus)
bersetuju dengan kenyataan bahawa seseorang perlu mempunyai kesedaran untuk
menghormati adat dan agama etnik lain. Hal ini penting agar tidak mencetuskan
pergaduhan atau salah faham antara etnik-etnik yang berbeza di Malaysia.
Terdapat lapan responden (26.7 peratus) responden yang tidak pasti dengan
kenyataan tersebut dan terdapat dua responden (6.7 peratus) yang tidak
bersetuju dengan kenyataan ini dan merasakan tidak penting adanya kesedaran
untuk meghormati etnik lain dalam penggunaan Facebook.
Hasil kajian berkaitan penggunaan bahasa dan
perkataan yang mudah difahami oleh semua etnik menyatakan menggunakan bahasa
dan perkataan yang mudah difahami oleh semua etnik adalah penting bagi
mengelakkan berlakunnya salah paham dalam komunikasi antara etnik yang boleh
mengancam kesejateraan kaum. Majoriti responden iaitu seramai 21 responden (7
peratus) bersetuju dengan kenyataan tersebut. Terdapat juga responden yang
tidak pasti terdiri daripada enam responden (20 peratus) dan yang tidak setuju
dengan kenyataan tersebut dan merasakan penggunaan bahasa tidak ada kaitan
dalam menjaga keharmonian antara etnik adalah seramai tiga responden (10 peratus).
Kajian ini menunjukkan masih ramai yang mempunyai kesedaran menjaga sentiviti
etnik lain dalam mengekalkan hubungan yang baik sesama masyarakat.
Hasil kajian
berkaitan kepentingan pengamalan etika penulisan yang
baik semasa menggunakan Facebook menunjukkan seramai 22 responden yang
bersetuju dengan kenyataan tersebut. Mereka merasakan etika penulisan yang baik
adalah sangat penting supaya tidak menimbulkan sebarang masalah dan salah faham
antara kaum dan masyarakat. Terdapat tujuh responden yang tidak pasti mengenai
kenyataan tersebut dan diikuti dengan satu responden yang tidak setuju sama
sekali dengan kenyataan ini. Majoriti responden menunjukkan bahawa pengamalan
etika penulisan yang baik dan sopan adalah sangat penting bagi menjaga hati
pembaca dan pengguna Facebook dan seterusnya melestarikan kesejahteraan
kaum dan masyarakat Malaysia.
5.0 Kesimpulan
Dalam kajian ini, ketiga-tiga objektif telah
berjaya dicapai melalui perbincangan hasil penyelidikan daripada soal selidik
dalam talian terhadap 30 responden. Objektif pertama iaitu mengetahui sejarah
perkembangan media sosial, hasil kajian mendapati bahawa penemuan media sosial
telah dimulakan sejak zaman 70-an oleh Ward Christensen dan Randy Suess. Bagi
media sosial Facebook yang menjadi fokus kajian ini pula diasaskan oleh
Mark Zuckerberg pada 23 Oktober 2003 yang diguna pakai di Universiti Harvard.
Seterusnya, data yang dianalisis bagi objektif kedua iaitu menentukan impak
positif dan negatif Facebook terhadap hubungan Gen-Y di Malaysia menunjukkan
responden bersetuju penggunaan Facebook meninggalkan kesan positif
terhadap hubungan Gen-Y di Malaysia. Bagi impak negatif penggunaan Facebook
terhadap hubungan Gen-Y di Malaysia, dua pertiga responden menyatakan
persetujuan mereka. Di samping itu, bagi objektif ketiga iaitu untuk mengetahui
kaedah dan strategi penggunaan Facebook dalam kehidupan Gen-Y di
Malaysia, majoriti responden bersepakat bahawa penggunaan Facebook perlu
disertai dengan nilai-nilai murni dan etika yang tinggi dalam diri pengguna.
Bahagian cadangan menyatakan bagi memastikan
Gen-Y di Malaysia mempunyai masa hadapan yang baik, terdapat beberapa cadangan
dikemukakan untuk memastikan bahawa penggunaan Facebook yang menjadi kegilaan
masa kini menuju ke arah positif. Penggunaan Facebook seharusnya
diiringi dengan kesedaran yang ada pada individu itu sendiri. Pengguna Facebook
terutamanya dalam kalangan Gen-Y seharusnya mengamalkan etika yang baik tidak
kira dari segi penulisan status yang dimuat naik mahupun sikap ketika mengulas
status pengguna yang lain. Etika yang dijaga ini seterusnya dapat mengelakkan
berlakunya fitnah dan pergaduhan sesama sendiri.
Seterusnya, golongan Gen-Y yang menjadi
pewaris masa hadapan hendaklah menjadikan Facebook sebagai medium bagi
masyarakat untuk membantu golongan yang memerlukan. Di samping itu, semangat
patriotisme dalam kalangan Gen-Y boleh dipupuk apabila menggunakan Facebook
dengan sebaik-baiknya. Terdapat beberapa situasi kritikal yang memerlukan
golongan Gen-Y untuk mempertahankan nama negara daripada dicemari. Apabila
munculnya pengguna-pengguna Facebook daripada negara lain menghamburkan
kata-kata yang buruk mengenai Malaysia, rakyat seharusnya dengan berganding
bahu membersihkan nama negara daripada terus-menerus menjadi bahan ejekan di
media sosial. Dalam masa yang sama, etika yang tinggi mestilah sentiasa
diaplikasikan dengan menegur mereka secara baik.
MZ Zainudin, Nurul Qamariyah Misbahul Munir, Irne Zainuddin,
Nurul Fatehah Abdullah, Nur’ain Syamimi Karami, Mohamed Asraf Alam Obaidur
Rahman
No comments:
Post a Comment