Friday, June 03, 2011

Pemindahan tulang sum-sum sebagai penawar AIDS





Bagi pegawai perubatan, Timotius Ray Brown menempuh masa yang sukar hanya sekejap. Seorang pesakit HIV positif rakyat Amerika Syarikat yang disembuhkan melalui pemindahan tulang sum-sum yang unik telah menjadi ikon kejayaan dalam penyelidikan perubatan dan para saintis berharap rawatan berkenaan akan menjadi penamat kepada pandemik AIDS pada masa depan. Istilah terkenal untuk lelaki berkenaan ialah ‘pesakit Berlin.’

Kemajuan sains yang dicapai pada minggu lalu sejak HIV kali pertama ditemui 30 tahun yang lepas bermakna virus berkenaan tidak lagi menjadi penghukum kepada kematian. Berkat ujian pengesanan HIV yang lebih awal, ubat antiretroviral AIDS yang baru dapat mengawal virus selama beberapa dekad dan menghentikan penyebarannya dalam pelbagai cara di sebalik sejumlah 33.3 juta orang di seluruh dunia sedang menyesuaikan diri untuk hidup bersama HIV.

Orang seperti Vuyiseka Dubula, seorang aktivis AIDS, HIV positif yang juga seorang ibu di Cape Town, Afrika Selatan, boleh mengharapkan kehidupan yang kembali normal. ‘Saya tidak berfikir tentang kematian sama sekali,’ katanya. ‘Saya sedang menjalani rawatan dan menikmati kehidupan yang saya lalui’.

Walaupun demikian, pada ulang tahun HIV yang ke- 30, komuniti saintifik global sedang melengkapkan semangat baru untuk memusnahkan virus ini. Rangsangan ke arah itu separuhnya datang daripada sains manakala separuh lagi daripada wang. Mengubati pesakit HIV dengan program rawatan seumur hidup dengan ubat yang canggihsangat sukar untuk dijangkau.

Merawat pesakit HIV di negara-negara membangun saja menelan kos sekitar US$13 bilion setahun dan boleh meningkat tiga kali ganda dalam 20 tahun yang akan datang.

Pesakit Berlin adalah bukti kepada keupayaan saintis mencari rawatan untuk menyembuhkan pesakit AIDS. Kes ini memberi suntikan baru dalam bidang yang sebilangan orang berpendapat bahawa mengubat penyakit tersebut adalah sesuatu yang mustahil.

Timothy Ray Brown tinggal di Berlin dengan dua keadaan- pesakit HIV dan barah yang berulang. Dia kepenatan. Pada 2007, doktor yang merawatnya, Gero Huetter, membuat cadangan yang radikal- pemindahan tulang sum-sum daripada penderma yang mengalami mutasi genetik, dikenali sebagai CCR5 delta 32. Para saintis memang mengetahui sejak beberapa tahun lalu orang yang mendapat mutasi genetik ini dibuktikan kebal terhadap HIV.

Kebanyakan pakar mengatakan kaedah rawatan Brown itu tidak boleh dijadikan sebagai satu-satunya cara untuk mengubat semua pesakit. Prosedur itu mahal, rumit dan berisiko. Melakukan rawatan yang serupa ke atas orang lain perlukan penderma yang serasi di mana kebanyakan perderma tinggal di utara Eropah. Mereka ini mempunyai mutasi yang tahan terhadap virus.

Dr Robert Gallo dari Institut Virologi di Universiti Maryland, mengatakan dengan terus terang. ‘Ini tidak praktikal dan boleh membunuh orang.’

HIV pertama muncul pada tahun 1981 ketika para saintis di US Centers for Disease Control and Prevention mencari penyebab kepada Acquired Immunodeficiency Syndrome (AIDS). Sebuah artikel menyiarkan tentang ‘lima orang muda, semuanya homoseksual yang aktif dari Los Angeles’ yang disifatkan sebagai kes yang pertama kali didokumentasikan.

Dalam tiga dekad seterusnya, penyakit berjenama ‘wabak gay’ telah menjadi salah satu pandemik paling ganas dalam sejarah manusia. Menular dalam air mani, darah dan air susu ibu, HIV telah memusnahkan banyak kawasan miskin khususnya sub-Sahara Afrika, di mana sebahagian besar pengidap HIV positif hidup. Data PBB menunjukkan bahawa walaupun pelbagai langkah pencegahan yang berpotensi - dari menyunatkan laki-laki hinggamemasukkan gel mikrobisida ke dalam faraj atau dubur, virus berkenaan terus merebak.

Kaedah yang dilalui 'pesakit Berlin' ini diharap dapat memberi ‘nyawa’ baru kepada pesakit HIV dan keluarga mereka supaya tidak menjadi beban kepada masyarakat dan negara.

No comments:

Post a Comment