Monday, January 25, 2010

Sunnah Nabi saw 24 jam

Penulis: Khalid al-Husainani
Tahun: 2009
Penerbit: Mirqat Pustaka, Jakarta Timur, Indonesia.
Muka Surat: 156

Buku kecil ini dibuat secara kompak dengan hiasan kulit tebal yang menarik, menunjukkan kreativiti penerbit untuk mencuri perhatian bakal pembeli. Bagi meningkatkan nilai tambah, penerbit membungkusnya dengan plastik sebagai helah yang buku ini mempunyai kandungan yang luar biasa.

Sebaik sahaja pembaca membuka buku dan meneliti isi kandungan, ternyata ia tidak lebih daripada buku-buku biasa yang ditulis mengenai adab-adab, solat sunat, amalan zikir dan doa harian yang menjadi amalan Nabi Muhammad saw. Namun, yang membezakannya daripada buku-buku lain ialah hadis-hadis yang mengiyakan adab-adab berkaitan doa ketika masuk dan keluar tandas, doa selepas wudhuk dan keperluan bersiwak.

Ringkasan-ringkasan adab yang dimuatkan dapat membantu pembaca mengamalkan beberapa adab dan doa yang mudah. Bagi yang kreatif, ia boleh dicetak dan ditampal di tempat-tempat tumpuan di dalam rumah seperti di cermin, pintu bilik air atau dapur.

Mengamalkan sunnah Nabi Muhammad saw memberi peluang kehidupan yang penuh berkat kerana semua yang dilakukan oleh baginda memang mempunyai hikmah tertentu. Seterusnya memiliki sebuah buku ini dapat mengukuhkan diri bagi melaksanakan adab dan akhlak sebagai seorang muslim.

No comments:

Post a Comment