Wednesday, August 20, 2008

Pelihara ayam kampung

Ayam yang dipelihara di sekitar rumah di kampung khususnya adalah ayam kampung. Antaranya ialah Ayam Botak, Ayam Bulu Balik, Ayam Selasih, Ayam Janggut, Ayam Laga atau Sabung, Ayam Togel, Ayam Katik atau Ayam Jepun dan bermacam-macam jenis gelaran mengikut tempat dan loghat. Setiap satunya adalah unik.

Istimewanya ayam kampung ini ialah ia membiak sepanjang tahun tanpa ada had masa, penjagaannya juga mudah dan ibu ayam dapat menetaskan telur dengan sendirinya. Khasiat ayam kampung juga setanding dengan harganya di pasaran iaitu di antara RM8 hingga RM13 sekilogram.

Menguruskan ayam kampung mengikut cara orang kampung adalah lebih mudah. Tetapi untuk mengkomersilkan produk ayam kampung ini, anda perlu tahu cara pengurusan yang lebih baik supaya kualiti ayam kampung sentiasa berada pada aras standard.


Anak ayam kampung dari 1 hari hingga 4 minggu, dapatkan suntikan pencegahan penyakit, beri makanan yang bermutu dan minuman secukupnya dan sediakan lampu yang boleh memberi kepanasan sehingga umurnya 2 minggu.

Seterusnya peringkat membesar iaitu dari 4 minggu hingga 22 minggu di mana anda perlu juga mendapatkan suntikan penyakit, sudah boleh mula memberi makanan campuran dan sediakan tempat untuk bertelur.

Sepanjang memelihara ayam kampung, beberapa penyakit yang boleh menyebabkan ia mati ialah sampar ayam (ND), gumboro (IBD), puru, salmonellosis dan pasteurellosis.

Manakala tanda-tanda am ayam berpenyakit ialah kurang nafsu makan, monyok dan tidak aktif, pucat, bersin, keluar hingus dari hidung, muka bengkak, berak cair atau berdarah dan terdapat gangguan saraf seperti sayap lemah, kaki lemah dan kepala berputar.

No comments:

Post a Comment