Monday, June 10, 2024

Harga naik tak akan turun


Kenaikan harga minyak diesel menjadi isu hangat di seluruh negara. Petani di Kedah, Perlis, Pulau Pinang dan Perak mulai mengeluh kerana kos membajak semakin meningkat, manakala orang ramai yang menggunakan perkhidmatan pengangkutan berteraskan diesel juga mengeluh kerana perlu mengeluarkan lebih banyak 'husin' dari poket mereka.

Alasan kerajaan untuk mengekang ketirisan minyak diesel dilihat dengan pelbagai reaksi. Di pihak kerajaan sendiri, alasan utama ialah mengelakkan ketirisan dan penyeludupan.

Justeru diterbitkan angka-angka ekonomi yang menyokong langkah ini seperti 'subsidi diesel sebanyak RM1.4 billion yang direkodkan pada 2019, meningkat sepuluh kali ganda kepada RM 14.3 billion pada tahun lepas, disumbang oleh beberapa faktor' (Bernama, 2024) dan 'Penyesuaian subsidi diesel: kesejahteraan rakyat dan kemajuan sektor pengangkutan & logistik' (MKN, 2024).

Lalu ada orang yang mengaitkannya dengan kenaikan harga rokok, 'Apakah harga rokok yang tinggi akan menyebabkan ramai perokok berhenti merokok?'

Kenaikan harga minyak tidak pernah menjadikan rakyat Malaysia gembira. Setiap kali harga baharu diumumkan, ramai yang mengeluh kerana bebanan ekonomi yang semakin kuat, menjadikan wang gaji dan pendapatan yang diperoleh banyak dihalakan untuk membeli barangan keperluan harian untuk keluarga dan isi rumah. Malahan ada keluarga yang tidak dapat menyimpan wang bulanan kerana hasil pendapatan yang tidak cukup.

Seseorang pernah berkata ketika kempen pilihan raya dulu, 'Kalau subsidi dihapuskan, harga minyak naik, jangan cari saya. Padan muka korang'. Hari ini, betul harga minyak naik kerana subsidi minyak telah ditarik balik. Semua orang akan merana tempiasnya tidak kira kaya atau miskin, B40 dan sebagainya.

Jika sebelum ini kita boleh makan Nasi Arab di restoran luar bersama-sama keluarga dengan bayaran seratus ringgit sehidang, kini tidak ada lagi harga ini melainkan bertambah dua puluh hingga tiga puluh ringgit.

Hal ini berlaku kerana terdapat rantaian kenaikan pada harga barang khususnya kos penghantaran yang meningkat. Umum maklum, apabila harga naik, susah sekali ia akan turun melainkan akan terus meningkat.

Contohnya kacang Cap Tangan, pada tahun 2004 dahulu, harga sebungkus boleh dikatakan sekitar bawah RM2.30 sebungkus. Selepas siri kenaikan harga minyak, rata-rata kini berada di sekitar RM4.50 sebungkus. Harga di kedai serbaneka 24 jam lain pula harganya, mungkin boleh mencapai RM5.50 sebungkus.

Satu kesan utama apabila subsidi ditarik balik atau dikurangkan ialah kerajaan memiliki lebih banyak wang. Kemanakah wang ini akan digunakan? Jika pemimpin negara yang sayangkan rakyatnya, wang itu akan dikembalikan dalam bentuk bantuan, pembangunan yang memberi manfaat dan memastikan tiga aspek utama rakyat diberi perhatian iaitu pendidikan, kesihatan dan ekonomi (lebih banyak peluang pekerjaan).

Apa sahaja nama bantuan untuk mengurangkan beban rakyat adalah sangat baik namun adakah jumlah itu mencukupi? Apakah RM200 cukup untuk belanja hari ini di sebalik kenaikan harga barang?

Banyak inisiatif lain yang perlu diusahakan segera supaya beban kewangan ini tidak berpanjangan. Mungkin kerajaan perlu kenakan yuran yang lebih rendah, saman yang berdiskaun hebat dan pengurangan cukai.

Cukai, subsidi atau bantuan sara hidup adalah sebahagian daripada mekanisme untuk memastikan kehidupan rakyat yang sejahtera. Konsep kesejahteraan ini, seperti yang difahami sebahagian besar kita ada hubung kait dengan berapa banyak wang yang ada untuk membeli barang dan boleh hidup dengan baik. Namun, seharusnya konsep sejahtera ini pergi lebih jauh iaitu 'sebuah negeri yang baik dan makmur dan (Tuhan kamu) adalah Tuhan Yang Maha Pengampun' (Saba': ayat 15).

Mahu tak mahu, menjadikan sebuah negeri yang makmur hendaklah dari kaca mata dan perspektif bersyukur dengan nikmat yang Allah SWT berikan dan mendapat keampunan dari langit.


Rujukan

Bernama, 31 Mei 2024. 'Pengapungan harga diesel mekanisme basmi ketirisan'.https://www.bernama.com/bm/news.php?id=2303146

Majlis Keselamatan Negara, 10 Jun 2024. 'Penyesuaian subsidi diesel: kesejahteraan rakyat dan kemajian sektor pengangkutan & logistik'. https://www.mkn.gov.my/web/ms/2024/06/10/penyesuaian-subsidi-diesel-kesejahteraan-rakyat-dan-kemajuan-sektor-pengangkutan-logistik/

No comments:

Post a Comment