Sunday, March 10, 2024

Menanti Ramadhan 2024


Sehari lagi kita akan menyambut kehadiran bulan yang ditunggu-tunggu oleh umat Islam iaitu Ramadan. Bulan yang penuh dengan barakah khususnya rahmat dan keampunan. Orang-orang yang bersedia untuk menempuh sebulan puasa adalah orang yang kuat, bersemangat dan mahu mengambil semua ganjaran yang disediakan.

Girangnya hati orang yang menunggu ketibaan Ramadan boleh kita umpamakan seseorang yang sedang melihat hasil tanamannya. Jika kita boleh ambil contoh, kita ambil pengalaman pengusaha kebun buah mempelam Harumanis ya akan berasa sangat gembira apabila melihat kulit buah mempelamnya sudah mula hijau kekuningan.

Dia akan memastikan setiap buah yang ada di tangkai akan disarungkan supaya tidak diganggu oleh musuh-musuh buah yang sentiasa mengintai untuk mencicip rasa manis dan bau harum. Kadangkala disemburkan baja penguat batang dan menggebukan buah supaya lebih baik dan berkualiti.

Apabila buah Harumanis sedia berbuah, pekebun akan memetiknya dan bersama-sama keluarga merasai kemanisan buah yang istimewa. Jadi tak hairanlah sekilo Harumanis boleh menjangkau 40 hingga 60 ringgit sekilo. Penjanaan yang agak kurang boleh dijual sekitar 25 hingga 35 ringgit sekilo.

Jika pekebun Harumanis hanya untuk merasai kenaikan rasa harum dan manis, bagi kita yang akan menjalani ibadat puasa tentulah perlu buat persediaan dengan lebih baik.

Sejak malam pertama Ramadhan, seharusnya kita sudahpun berlumba-lumba untuk melakukan sebanyak-banyaknya kebajikan supaya tidak tertinggal ganjaran pahala. Umpamanya mulai membaca ayat al-quran dan kekal berterusan sehingga akhir bulan.

Perkara-perkara yang merosakkan amalan juga wajar dikurangkan dan dilenyapkan supaya akan lahir sifat dan nilai yang baharu, bertenaga dan mencetuskan gaya kehidupan yang lebih berkualiti sama ada dari segi tingkah laku, pemikiran atau kejiwaan.

Banyak juga perkataan dan perbuatan yang kerapkali kita lakukan kerana cuai dan terlupa boleh diatasi semasa Ramadhan ini. Jika banyak salah kerana cuai, kita banyakkan istighfar dan berdoa mohon keampunan. Dalam hidup, tidak ada manusia yang sentiasa melakukan perkara yang betul sepanjang masa, pasti ada salah dan silap di sana sini.

Jika salah dengan orang lain, boleh saja berjumpa untuk bermaaf-maafan dan melupakan sengketa lama. Namun jika rasa susah atau rasa malu, maafkan saja dan berharap semuanya dalam keadaan baik-baik saja. Ada orang berkata, ‘maafkan dan teruskan hidup’ atau ‘forgive and forget’ mungkin dapat menjadi panduan bagaimana kita boleh menguruskan emosi dengan baik.

Ramadhan menjadi bulan pilihan yang mesti diraikan dengan sepenuh hati. Andai kita meninggalkan bulan ini tanpa merasai kesungguhan melakukan amalan-amalan baik, rugilah kita, hilanglah seri dan tidak merasai nikmatnya impak daripada puasa.


No comments:

Post a Comment