Sunday, March 10, 2024

Awal sekolah 2024


Alam persekolahan 2024 bermula hari ini. Murid-murid dan pelajar kembali menyarung pakaian seragam sekolah untuk melangkah ke kelas dalam keadaan serba-serbi baharu, baju baru, seluar baru, beg sekolah baru dan kasut sekolah pun baru walaupun yang lama masih elok.

Keluarga yang mampu membeli semua persediaan sekolah tidak akan berhadapan dengan pening dan sakit kepala memikirkan perbelanjaan sekolah anak-anak. Sebagai balasannya, anak-anak yang bersekolah dapat memberi tumpuan dan perhatian untuk belajar. Mereka tidak perlu memikirkan bagaimana hari esok dapat makanan kerana insya Allah hari-hari esoknya akan ada belanja.

Tidak sama keadaannya dengan pelajar yang datang dari keluarga susah. Pakaian yang dipakai untuk sekolah sama seperti tahun lepas, begnya pun sama- masih baik dan boleh isi buku. Wang saku belum tentu dapat dibawa setiap hari dan mengharapkan bantuan sarapan pagi di sekolah, itu pun jika ada.

Bercerita tentang pelajar-pelajar yang susah dan tidak makan pagi ini tidak pernah selesai. Selagi ada orang miskin dan susah, adalah juga pelajar tidak bersarapan pagi atau membeli pakaian seragam baru. Adalah juga pelajar yang tidak bayar yuran sekolah kerana duit sedia ada perlu dibelanjakan kepada barangan keperluan lain.

Pendidikan menjadi alat perubahan yang paling berkesan untuk mengubah masa hadapan negara. Negara-negara yang merdeka pada tahun yang sama dengan negara kita masih ada yang tertinggal dalam banyak aspek pembangunan.

Contohnya Ghana, sebuah negara di Afrika yang mendapati kemerdekaan hampir 66 tahun lalu berada di kedudukan 133 dalam Human Development Index. Pembangunan yang direncanakan tidak dapat dilaksanakan dengan rancak kerana prasarana pendidikan tidak memadai untuk mengisi keperluan pembangunan ekonomi negara. 

Biarpun separuh daripada penduduk Ghana adalah golongan muda, aktiviti pembangunan perekonomian tidak seaktif ramai orang muda kerana asas pendidikan tidak disediakan dengan sempurna.

Berbeza dengan Malaysia, sebaik sahaja merdeka, kerajaan melaksanakan rancangan pembangunan bagi setiap lima tahun. Peruntukan utama adalah pendidikan asas untuk menyediakan pelajar ke universiti di dalam dan luar negara. Kini Malaysia berada dalam kategori Very High Human Development iaitu kadar yang mengukur tiga kategori iaitu kesihatan, pendidikan dan taraf hidup.

Usaha yang dilakukan oleh kerajaan untuk memperkasa pendidikan rendah hingga institusi pengajian tinggi sudah menunjukkan hasil khususnya kadar celik huruf yang tinggi dan dasar yang memastikan semua kanak-kanak yang berumur tujuh tahun wajib belajar di sekolah. 

Juga terdapat pelbagai kategori institusi pengajian dari bidang teknikal, sains sosial mahupun kejuruteraan dan sains tulen. Kini terdapat lima universiti awam yang bersaing di peringkat antarabangsa dan menjadi tumpuan pelajar antarabangsa untuk melanjutkan pendidikan tinggi.

No comments:

Post a Comment