Friday, January 26, 2024

Strategi kolektif berencana dalam pembasmian kemiskinan


Kerajaan Malaysia memperkenalkan Sumbangan Asas Rahmah (SARA) kepada golongan miskin dan miskin tegar di seluruh negara. Penerimanya mestilah berada dalam senarai nama eKasih, Unit Penyelarasan Pelaksanaan, Jabatan Perdana Menteri. Jumlah bantuan yang diberikan adalah mengikut kategori yang ditentukan iaitu warga emas, bujang dan is rumah.

Istimewa untuk is rumah, jumlah bantuan dinaikkan kepada RM1200. Bentuk bantuan ini disalurkan tanpa tunai untuk memenuhi keperluan makanan asas, barangan kebersihan diri, ubat-ubatan dan keperluan persekolahan. Program SARA tahun 2024 memberi manfaat kepada 700,000 penerima dengan bantuan RM700 juta. 

Mereka layak memberi barangan tersebut di kedai runcit berdaftar menggunakan myKAD. Bantuan subsidi bersasar ini menyasarkan untuk meningkatkan taraf ekonomi golongan yang terkesan dengan kenaikan harga barang dan memenuhi prinsip kesaksamaan dalam Ekonomi MADANI.

Pelaksanaan berbentuk strategi kolektif berencana ini tidak begitu diutamakan dalam program perlindungan sosial pada masa kini namun ia menjadi pilihan bagi jangka masa pendek kerana sifatnya yang merancakkan ekonomi dan menjadikan pemimpin politik lebih terkenal.

Program seperti ini dikenali dengan pelbagai nama seperti Poverty Reduction Support Credit oleh Bank Dunia yang dilaksanakan di Sri Lanka, Azerbaijan dan beberapa buah negara di Afrika.

Objektif utamanya adalah untuk mencapai dasar yang lebih jelas dan memberi tumpuan kepada pertumbuhan dan pengurangan kemiskinan yang mana dua matlamat disatukan iaitu pengurangan kemiskinan dan elemen makroekonomi. Salah satu implikasi ini adalah bahawa agensi yang menyediakan bantuan luaran perlu mengubah cara program yang menyokong usaha pihak berkuasa negara yang disasarkan.

Justeru, program yang disokong oleh PRGF adalah cerminan strategi pertumbuhan dan pengurangan kemiskinan keseluruhan yang harus berdasarkan integrasi dasar makroekonomi, struktur dan dasar sosial.

Berbalik kepada program SARA dan program-program seumpamanya yang pernah dilaksanakan di Malaysia, ia membantu peserta membeli barangan keperluan untuk tempoh tertentu seperti musim cuti sekolah atau sambutan perayaan utama. Ia tidak dapat membantu peserta keluar dari lingkaran kemiskinan kerana tujuan program tersebut adalah berbeza.

Walaupun terdapat kekangan seperti ini, program bantuan sara hidup ini tidak boleh dikatakan gagal kerana ia dilaksanakan untuk tempoh terhad dengan keperluan berbeza. Jika kita ingin membasmi kemiskinan sehingga sifar miskin, langkah yang lebih menyeluruh boleh dilaksanakan seperti menggunakan model pembangunan sosial.

Model ini menggabungkan dasar sosial dan dasar ekonomi untuk mengeluarkan kelompok miskin daripada keadaan hidup yang susah. Strategi yang digunakan ialah perusahaan individu, masyarakat popular dan kolektif berencana. 

Contoh untuk perusahaan individu ialah perusahaan kecil-kecilan yang dapat membantu isi rumah memulakan usaha mencari pendapatan sendiri. Contoh kolektif berencana ialah pemberian wang tunai, penetapan gaji minimum atau subsidi makanan yang disediakan oleh kerajaan, dan contoh masyarakat popular ialah menggerakkan komuniti desa melalui pembinaan klinik atau dewan kemasyarakatan dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment