Travel dari Brunei ke Kota Kinabalu, Sabah menjadi pengalaman yang sangat menyeronokkan. Banyak perkara yang perlu dilakukan lebih awal seperti mencari kereta sewa, menempah hotel dan merangka aktiviti.
Perjalanan dari Bandar Seri Begawan bermula seawal jam 8 pagi. Dari sini saya bertolak ke Kuala Lurah iaitu sempadan Brunei dan Malaysia untuk mengecop pasport keluar. Berjalan kaki dari sempadan Brunei ke pos imigresen Limbang, Malaysia hanya dua tiga minit. Saya telah menghubungi Pakcik Daimon, pemandu teksi yang tinggal di kampung berhampiran sempadan untuk menunggu pada jam 9 pagi.
Selesai mengecop pasport, saya terus menuju pintu pagar sempadan dan melihat Pakcik Daimon sedang menunggu.
“Assalamu’alaikum Pakcik”, saya saya dengan menghulurkan tangan bersalam.
“Wa’alaikumussalam”, jawabnya dengan senyuman.
“Jom tah , kita jalan Pakcik”, sapa saya.
Jawabnya, “Baik tah”.
Saya memasukkan beg pakaian ke dalam bonet belakang teksinya dan terus duduk di tempat duduk hadapan sebelahnya.
Keadaan sempadan pada hari Ahad agak sibuk kerana ramai orang berkunjung ke sempadan Malaysia atau Brunei. Orang Brunei akan ke Temburong kerana mengunjungi saudara-mara atau kenduri kahwin manakala orang Limbang akan ke Miri untuk pelbagai urusan.
Sempadan juga agak sibuk kerana ini sahaja laluan darat rasmi antara kedua-dua negara sementara menunggu Jambatan Temburong dibuka pada hujung tahun ini.
Perjalanan ke Limbang mengambil masa 45 minit. Pakcik Daimon sentiasa menunggu saya lebih awal kerana saya telah membina hubungan hati dengannya. Apabila saya menempah teksi, beliau tidak akan mengambil orang lain ke Limbang.
Di Limbang, saya mengambil kereta sewa Proton Persona kerana ruang bonet yang agak luas. Sehari dicaj RM110. Dengan harga ini saya mendapat kereta yang agak baik. Saya perlu cerewet mengenai kereta sewa ini kerana tidak tahu keadaan jalan dan situasi yang tidak dijangka akan berlaku. Kereta mesti dalam keadaan baik supaya tidak menimbulkan masalah sepanjang perjalanan.
Sebaik-baiknya tangki minyak kereta mesti diisi penuh kerana perjalanan jauh tidak perlu kerap berhenti semata-mata mengisi petrol. Lagi pun stesen minyak paling dekat selepas Limbang adalah di Lawas.
Untuk urusan kereta sewa ini, saya berurusan dengan Encik Simon, pengusaha etnik Cina yang turut mengusahakan kedai runcit dan hotel bajet.
Saya fikir beliau hanya menjadi ejen kepada syarikat kereta sewa yang berpengkalan di Kuala Lumpur.
Dari Limbang, saya menuju ke Temburong. Di sini saya mengecop pasport keluar dari Limbang dan meneruskan perjalanan ke sempadan Brunei di Labu. Saya dapati kedua-dua pos imigresen ini lancar dengan bilangan kenderaan yang sedikit. Di sini juga kereta Malaysia perlu mengimbas kod QR apabila memasuki Brunei.
Dari sempadan Brunei, saya memandu ke Lawas, Sarawak untuk menuju ke sempadan Sabah.
Lawas adalah daerah paling akhir di utara Sarawak yang bersempadan dengan Sindumin, Sabah. Pekan Lawas kelihatan lebih tersusun, kemas dan teratur berbanding pekan Limbang. Dari Lawas saya bergerak ke Sindumin, Sabah.
Seratus meter sebelum masuk ke pos imigresen Sindumin, saya disambut dengan replika pokok periuk kera di bulatan jalan ke arah sempadan. Kenderaan agak panjang kerana urusan mengecop pasport melibatkan dua negeri.
Menariknya, imigeren Sarawak dan Sabah duduk sebelah-menyebelah. Kakitangan imigresen Sarawak dan Sabah berada dalam pos yang sama, boleh berbual-bual dan berkongsi cerita dalam sebuah bilik.
Selepas dicop pasport keluar Sarawak, ia disambung dengan cop masuk ke Sabah. Sistem begini menyebabkan masa mengecop pasport lebih lama dan kenderaan perlu beratur panjang.
Saya masih ingat ketika kali pertama ke Kota Kinabalu 20 tahun lalu. Semasa masuk ke sempadan Sabah, saya perlu turun dari kereta untuk mengecop pasport. Tetapi suasana tersebut telah berubah hari ini.
Perjalanan dari Bandar Seri Begawan bermula seawal jam 8 pagi. Dari sini saya bertolak ke Kuala Lurah iaitu sempadan Brunei dan Malaysia untuk mengecop pasport keluar. Berjalan kaki dari sempadan Brunei ke pos imigresen Limbang, Malaysia hanya dua tiga minit. Saya telah menghubungi Pakcik Daimon, pemandu teksi yang tinggal di kampung berhampiran sempadan untuk menunggu pada jam 9 pagi.
Selesai mengecop pasport, saya terus menuju pintu pagar sempadan dan melihat Pakcik Daimon sedang menunggu.
“Assalamu’alaikum Pakcik”, saya saya dengan menghulurkan tangan bersalam.
“Wa’alaikumussalam”, jawabnya dengan senyuman.
“Jom tah , kita jalan Pakcik”, sapa saya.
Jawabnya, “Baik tah”.
Saya memasukkan beg pakaian ke dalam bonet belakang teksinya dan terus duduk di tempat duduk hadapan sebelahnya.
Keadaan sempadan pada hari Ahad agak sibuk kerana ramai orang berkunjung ke sempadan Malaysia atau Brunei. Orang Brunei akan ke Temburong kerana mengunjungi saudara-mara atau kenduri kahwin manakala orang Limbang akan ke Miri untuk pelbagai urusan.
Sempadan juga agak sibuk kerana ini sahaja laluan darat rasmi antara kedua-dua negara sementara menunggu Jambatan Temburong dibuka pada hujung tahun ini.
Perjalanan ke Limbang mengambil masa 45 minit. Pakcik Daimon sentiasa menunggu saya lebih awal kerana saya telah membina hubungan hati dengannya. Apabila saya menempah teksi, beliau tidak akan mengambil orang lain ke Limbang.
Di Limbang, saya mengambil kereta sewa Proton Persona kerana ruang bonet yang agak luas. Sehari dicaj RM110. Dengan harga ini saya mendapat kereta yang agak baik. Saya perlu cerewet mengenai kereta sewa ini kerana tidak tahu keadaan jalan dan situasi yang tidak dijangka akan berlaku. Kereta mesti dalam keadaan baik supaya tidak menimbulkan masalah sepanjang perjalanan.
Sebaik-baiknya tangki minyak kereta mesti diisi penuh kerana perjalanan jauh tidak perlu kerap berhenti semata-mata mengisi petrol. Lagi pun stesen minyak paling dekat selepas Limbang adalah di Lawas.
Untuk urusan kereta sewa ini, saya berurusan dengan Encik Simon, pengusaha etnik Cina yang turut mengusahakan kedai runcit dan hotel bajet.
Saya fikir beliau hanya menjadi ejen kepada syarikat kereta sewa yang berpengkalan di Kuala Lumpur.
Dari Limbang, saya menuju ke Temburong. Di sini saya mengecop pasport keluar dari Limbang dan meneruskan perjalanan ke sempadan Brunei di Labu. Saya dapati kedua-dua pos imigresen ini lancar dengan bilangan kenderaan yang sedikit. Di sini juga kereta Malaysia perlu mengimbas kod QR apabila memasuki Brunei.
Dari sempadan Brunei, saya memandu ke Lawas, Sarawak untuk menuju ke sempadan Sabah.
Lawas adalah daerah paling akhir di utara Sarawak yang bersempadan dengan Sindumin, Sabah. Pekan Lawas kelihatan lebih tersusun, kemas dan teratur berbanding pekan Limbang. Dari Lawas saya bergerak ke Sindumin, Sabah.
Seratus meter sebelum masuk ke pos imigresen Sindumin, saya disambut dengan replika pokok periuk kera di bulatan jalan ke arah sempadan. Kenderaan agak panjang kerana urusan mengecop pasport melibatkan dua negeri.
Menariknya, imigeren Sarawak dan Sabah duduk sebelah-menyebelah. Kakitangan imigresen Sarawak dan Sabah berada dalam pos yang sama, boleh berbual-bual dan berkongsi cerita dalam sebuah bilik.
Selepas dicop pasport keluar Sarawak, ia disambung dengan cop masuk ke Sabah. Sistem begini menyebabkan masa mengecop pasport lebih lama dan kenderaan perlu beratur panjang.
Saya masih ingat ketika kali pertama ke Kota Kinabalu 20 tahun lalu. Semasa masuk ke sempadan Sabah, saya perlu turun dari kereta untuk mengecop pasport. Tetapi suasana tersebut telah berubah hari ini.
Betul-betul bersempadan dengan pos imigresen ini terdapat sebuah masjid yang besar. Sekiranya pengunjung ingin menunaikan solat, mereka boleh berehat sebentar di masjid ini sebelum merancang perjalanan.
Sebaik sahaja masuk ke Sabah, saya terus memandu laju ke arah pekan Sindumin, merasai keunikan pekan ini yang sedang pesat membangun. Jalan raya sedang dinaik taraf dan bakal menggiatkan usaha-usaha pembangunan di sepanjang laluan Sindumin-Sipitang ini.
Saya tidak singgah di Sindumin kerana ingin terus melihat pemandangan indah Kundasang.
Laluan Sindumin-Sipitang-Beaufort sedang dinaik taraf iaitu pelebaran jalan ke empat lorong. Perjalanan yang lancar akan tergendala sekali-sekala kerana terdapat laluan jalan raya yang sedang diturap atau baru sahaja dikorek. Saya tidak tahu bila projek ini akan berakhir tetapi sudah tentu ia akan memberi keselesaan apabila laluan ini siap kelak.
Di laluan ini juga terdapat gerai menjual barangan kering laut seperti beraneka jenis ikan masin, ikan kering dan ikan bilis. Ia bergantung kepada kita untuk memilih dan membuat tawaran harga.
Melihat kepada keadaan rumah penduduk, saya jangkakan mereka hidup sederhana dan mungkin ada juga yang dalam kategori miskin relatif memandangkan sumber ekonomi yang sangat terhad seperti nelayan, petani dan aktiviti hlliran perikanan dan pertanian.
Sebaik sahaja masuk ke Sabah, saya terus memandu laju ke arah pekan Sindumin, merasai keunikan pekan ini yang sedang pesat membangun. Jalan raya sedang dinaik taraf dan bakal menggiatkan usaha-usaha pembangunan di sepanjang laluan Sindumin-Sipitang ini.
Saya tidak singgah di Sindumin kerana ingin terus melihat pemandangan indah Kundasang.
Laluan Sindumin-Sipitang-Beaufort sedang dinaik taraf iaitu pelebaran jalan ke empat lorong. Perjalanan yang lancar akan tergendala sekali-sekala kerana terdapat laluan jalan raya yang sedang diturap atau baru sahaja dikorek. Saya tidak tahu bila projek ini akan berakhir tetapi sudah tentu ia akan memberi keselesaan apabila laluan ini siap kelak.
Di laluan ini juga terdapat gerai menjual barangan kering laut seperti beraneka jenis ikan masin, ikan kering dan ikan bilis. Ia bergantung kepada kita untuk memilih dan membuat tawaran harga.
Melihat kepada keadaan rumah penduduk, saya jangkakan mereka hidup sederhana dan mungkin ada juga yang dalam kategori miskin relatif memandangkan sumber ekonomi yang sangat terhad seperti nelayan, petani dan aktiviti hlliran perikanan dan pertanian.
Saya juga tidak singgah di Beaufort kerana hari hampir petang dan terus menuju ke Bedoni, sebuah pekan kecil. Di situ saya singgah makan sate di Sate Lembah Brunei yang terletak berhampiran jalan raya utama.
Ketika sampai, banyak meja yang sudah terisi dan masih ada beberapa buah sahaja yang masih kosong. Saya perhatikan pelayan tidak menang tangan mengangkat makanan dan minuman pelanggan.
Saya mengambil tempat duduk dan memesan sate ayam dan sate kambing. Kuih terkenal Brunei, kulapis juga saya pesan.
Ketika makan saya dihiburkan oleh kumpulan kugiran yang menyanyikan lagu-lagu 70-an dan 80-an. Sedap juga. Harga makanan dan minuman agak berpatutan di sini.
Sate Lembah Brunei ada cawangan di pekan Beaufort.
Selepas Bedoni, saya memandu ke Kota Kinabalu untuk menginap di hotel yang sudah ditempah, KK Times Square Hotel. Biliknya agak selesa dan di kawasan utama membeli-belah Imago.
Perkara pertama saya lakukan ialah meninjau lokasi dobi layan diri untuk memastikan pakaian saya dicuci. Tidak jauh dari situ terdapat sebuah dobi layan diri. Harganya kompetitif dan perlu membeli cecair cucian sendiri.
Dari situ saya mencari lagi kalau-kalau terdapat dobi layan diri yang lain.
Saya menggunakan Google Maps untuk mencari lokasi dobi berdekatan dan bergerak ke arah Kampung Api-Api iaitu kawasan perumahan flat. Ia mengambil masa sekitar 10 hingga 15 minit berjalan kaki dari hotel.
Di situ terdapat lima premis yang menyediakan khidmat dobi layan diri. Kebanyakan mesin basuh tidak menyediakan cecair cucian automatik sebaliknya perlu membeli di mesin yang disediakan atau membawanya sendiri. Terdapat sebuah premis yang menyediakan mesin basuh beserta cecair pencuci tetapi harganya lebih mahal iaitu RM7.50 sekali cucian, jauh lebih mahal daripada harga sedia ada.
Di kawasan ini juga saya dapati terdapat banyak premis yang menjalankan perniagaan refleksologi. Saya fikir lebih daripada 10 premis yang rata-ratanya dihiasai dengan pelbagai jenis iklan tarikan seperti diskaun untuk dua jam mengurut, spa percuma dan sebagainya.
Kedai makan mamak juga banyak yang dibuka sepanjang hari.
Tingkat bawah dan tingkat satu digunakan untuk perniagaan manakala tingkat dua dan ke atas digunakan untuk kediaman. Di bahagaian bawah terdapat kiosk kecil yang menjual sarapan pagi seperti kuih-muih, nasi lemak dan minuman.
Sarapan pagi saya hanya di restoran sebelah hotel. Itupun restoran mamak. Sama seperti restoran mamak yang lain, mereka menyediakan minuman kelapa muda yang berharga empat hingga enam ringgit bergantung pada saiz buah.
Dari hotel di Kota Kinabalu, saya bergerak ke arah Kundasang.
Sepanjang perjalanan, saya melihat semakin banyak kawasan lapang dan terbiar yang telah dan sedang dibangunkan. Contohnya kawasan lapang sebelah Centrepoint telah dibina kompleks perniagaan dan hotel. Di sebelah Pasar Filipina juga didirikan gerai menjual makanan kering.
Seterusnya di jajaran dermaga didirikan Hotel Meridian dan kompleks perniagaan.
Aktiviti pembinaan kompeks perniagaan dan penginapan ini telah mengubah lanskap bandaraya Kota Kinabalu yang lesu 20 tahun lalu. Rumah dan bangunan terbiar digantikan dengan hotel dan apartment yang moden dan teratur. Restoran dan kedai makan makanan laut juga semakin banyak.
Terminal pengangkutan awam juga terdapat di kawasan ini. Perkhidmatannya lebih baik dan teratur.
Tidak ada lagi kelibat orang yang duduk bertenggek di tepi-tepi jalan atau bangunan kerana kewujudan kompleks dan bangunan itu telah mewujudkan ruang dan peluang pekerjaan kepada penduduk sekitar Kota Kinabalu.
Cuma yang masih kelihatan adalah anak-anak kecil yang berjalan di antara premis dan kedai makan menjual barangan. Namun bilangan ini semakin berkurangan kerana pelbagai usaha dan inisiatif pihak berkuasa menangani kehadiran mereka.
Dari segi kebersihan, bandaraya ini semakin bersih tetapi masih boleh ditingkatkan kerana terdapat penduduk yang tidak prihatin dengan sampah. Ada yang membiarkan sahaja minuman tin di tepi-tepi laluan dermaga dan sampah dibiarkan penuh dalam tong sampah.
Puntung rokok ada di mana-mana dan orang ramai masih bebas merokok.
Laluan ke Kundasang melalui Universiti Malaysia Sabah, Politeknik Kota Kinabalu dan institusi pendidikan latihan. Saya mengambil kesempatan makan lokan bakar di persimpangan bulatan beberapa kilometer dari Politeknik Kota Kinabalu. Di situ terdapat puluhan gerai yang menjual lokan bakar dalam pelbagai saiz.
Menu setiap gerai hampir sama, yang membezakannya adalah saiz lokan. Bagi selonggok lokan bersaiz kecil, harganya RM12 dan bersaiz besar RM15. Di samping lokan, saya juga memesan jeli kelapa.
Walaupun makanannya sedap. keadaan premis masih tidak berubah. Kelihatan usang dan tidak menarik. Aspek kebersihan nampaknya kurang diberi perhatian. Saya cadangkan mereka yang mahu makan di sini memilih gerai yang kelihatan bersih dan pelayan yang berpakaian kemas.
Kita boleh lihat kebersihan diri mereka pada kuku jari. Jika kuku jarinya dipotong dan kemas, ia sudah dikira sangat baik. Pakaian dan penampilan pelayan juga melambangkan kebersihan diri.
Perjalanan seterusnya adalah Tamparuli dan Kundasang.
Jambatan Tamparuli memberi perkhidmatan kepada pengguna jalan raya tanpa jemu. Di sini saya sudah merasai kedinginan hawa kaki gunung.
Perjalanan ke Kundasang melalui laluan selekoh dan bukit yang curam. Terdapat kawasan memotong di sepanjang laluan mendaki ini dan saya perlu memandu dengan cermat. Ada kawasan yang sudah berkabus dan mengehadkan pandangan. Cabaran utama mendaki ialah lori bermuatan yang bergerak sangat perlahan.
Di laluan ini juga saya melihat papan tanda di persimpangan jalan yang menunjukkan kewujudan gereja di situ. Semakin ke atas, semakin banyak pula papan tanda ini. Saya fikir kebanyakan penduduk di laluan ini beragama kristian. Saya jarang melihat papan tanda menunjukkan kewujudan masjid atau surau.
Satu lagi yang menarik ialah kewujudan gerai menjual sinalau bakas.
Saya singgah sebentar di Pekan Nabalu untuk melihat pemandangan bukit-bukau yang indah. Walaupun masih petang, keadaan dingin mencengkam tulang. Terdapat banyak gerai menjual sayur-sayuran dan buah-buahan yang didirikan. Gerai menjual cenderamata juga banyak di sini.
Dari Pekan Nabalu saya meneruskan perjalanan ke Kundasang. Sepanjang laluan terdapat banyak papan tanda inap desa (homestay) yang diusahakan oleh penduduk tempatan dengan harga yang lebih murah berbanding di Kundasang. Tetapi saya rasa di sini kurang sejuk.
Di pekan Kundasang, kita dapat melihat atap rumah dan bangunan yang berwarna-warni. Ada sebuah masjid besar di atas bukit. Di sekitar masjid ini terdapat banyak gerai makanan dan minuman halal.
Di laluan arah Ranau, gerai menjual buah, sayur dan madu lebah juga semakin banyak. Gerai makan halal juga mudah diperoleh berbanding lima atau enam tahun lepas. Di kawasan bangunan KFC, terdapat pasar tamu yang didirikan di kawasan parkir. Harga makanan dan minuman lebih murah. Sekurang-kurangnya aktiviti ekonomi ini dapat menjana pendapatan tambahan kepada penduduk Kundasang.
Pertambahan penduduk Kundasang dapat diperhatikan melalui pembukaan premis perniagaan seperti Bataras Supermarket di sini di samping pembukaan kedai-kedai runcit.
Perkara utama yang saya paling gembira ialah kewujudan lebih banyak kedai makanan dan minuman halal di Kundasang. Ia menunjukkan keperluan terhadap permintaan makanan halal kerana kehadiran lebih ramai pengunjung muslim di sini. Saya tidak perlu bersusah-payah lagi membeli ayam goreng di KFC atau membawa maggi.
Saya bermalam di Dream World Resort, di kaki Gunung Kinabalu. Resort ini menyediakan dua bilik dengan ruang dapur yang luas beserta jakuzi air panas. Bilik memang tidak ada pendingin hawa, yang ada cuma kipas.
Suhu malam sangat mendinginkan. Saya mengenakan jaket selepas mandi kerana benar-benar sejuk.
Wajah Gunung Kinabalu dapat dilihat dengan jelas sekitar pukul 7 hingga 8 pagi. Selepas itu kabus akan mula menyelubungi kawasan puncak gunung sehingga ke petang.
Sarapan pagi disediakan dengan menu istimewa. Harganya pun jauh lebih mahal.
Selepas itu saya melawat Desa Dairy Farm, ladang ternakan lembu tenusu yang popular, tidak jauh dari Dream World Resort, kira-kira sepuluh minit. Tiket masuk ke sini dibahagikan kepada dewasa dan kanak. Untuk dewasa berharga RM5 seorang dan kanak-kanak berumur 7 hingga 12 tahun sebanyak RM4 seorang.
Ladang lembu ini sangat baik untuk pembelajaran pertanian dalam kalangan pengunjung khususnya kanak-kanak dan pelajar sekolah. Mereka boleh didedahkan kepada proses penternakan, penghasilan susu dan produk tenusu. Dari jam 2 hingga 4 petang, mereka boleh menyaksikan sendiri proses memerah susu.
Di ladang ini juga dijual produk susu seperti susu lembu segar, yogurt, ais krim dan cenderamata.
Saat paling indah ialah pengunjung dapat bergambar dengan lembu dan ladang lembu berlatar belakang Gunung Kinabalu.
Sebelah petang, saya bergerak turun ke arah pekan Kundasang. Saya berhenti di tepi jalan berhampiran bulatan di pekan itu untuk membeli buah-buahan dan madu lebah tualang.
Di sini kereta sewa mula buat hal. Papan pemuka pada pintu depan pemandu tersekat pada bingkai pintu apabila ditutup. Ia tidak dapat ditarik atau ditolak untuk dibuka. Saya terpaksa masuk dan keluar melalui pintu penumpang hadapan.
Tayar belakang sebelah kiri juga bermasalah. Ia berbunyi sepanjang jalan dan sangat jelas apabila cermin tingkap diturunkan. Untuk mengelakkan sebarang kemalangan yang tidak dijangka, saya memandu dengan cermat untuk perjalanan seterusnya.
Setibanya di Likas, saya memutuskan untuk bermalam di hotel sekitar 1Borneo, tidak jauh dari Universiti Malaysia Sabah. Laluan hadapan universiti dan hotel sangat sibuk dan kenderaan bertali arus. Mungkin kerana kerja-kerja pembinaan jalan raya yang sedang dilakukan.
Keesokan hari, saya membuat carian restoran yang menjadi tumpuan sekitar Likas, Akhirnya saya memilih Restoran Pokdi Kelate yang jauhnya kira-kira 15 minit dari hotel. Di restoran ini, banyak jenis masakan yang disediakan. Ketika saya sampai, tempat duduk sudah penuh dan terpaksa menunggu beberapa ketika untuk duduk.
Restoran ini menjadi tumpuan kerana nasi kerabu dan pelbagai jenis lauk-pauk yang sesuai dengan selera orang ramai. Harganya juga bersesuaian.
Selepas makan, saya bertolak ke arah Pasar Besar Kota Kinabalu untuk membeli kuih tempatan seperti amplang dan kuih cincin. Di samping itu, di Pasar Filipina saya membeli cenderamata untuk dibawa pulang.
Sepanjang perjalanan pulang, saya memilih laluan Kinarut, sebuah pekan lama yang jarang dilihat. Suasana pekan ini nampak seperti tempat “klasik” dengan deretan kedai kayu, keadaan dalaman kedai yang sesak dengan barang dan stesen keretapi yang kelihatan tradisional.
Oleh kerana perjalanan masih panjang dan hari semakin gelap, saya memutuskan untuk tinggal semalam lagi di Beaufort. Saya memilih Hotel River Bank, betul-betul di sebelah sungai. Kawasan hotel menempatkan banyak premis bank utama dan kedai makan. Waktu operasi mesin ATM setiap bank ialah dari pukul 6 pagi hingga 12 tengah malam. Tidak jauh dari hotel terdapat Beaufort Sentral iaitu kawasan perniagaan yang baru dibuka. Di sini terdapat sebuah kedai dobi layan diri yang besar.
Selepas mendaftar keluar, saya bergerak ke arah pekan Beaufort untuk melihat masjid daerah yang unik bersebelahan bangunan Tabung Haji. Selepas merentasi jambatan sungai, saya membelok ke arah pasar basah Beaufort, melewati sekolah Cina dan memasuki kawasan masjid. Tidak jauh dari masjid, terdapat deretan bangunan kayu yang menempatkan kedai runcit dan kedai makan yang masih meriah dengan orang ramai. Di sebelahnya terdapat bangunan konkrit yang lebih moden.
Saya berkata dalam hati, “Kalau terbakar, habislah semua kedai ini”.
Dari situ saya bergerak ke Sipitang, sebuah pekan di bahagian teluk. Di sini saya berhenti makan tengah hari di gerai makan tepi pantai. Parkir kereta agak mudah. Saya dapati kebanyakan gerai menjual sate dan kepak ayam. Pengunjung juga tidak makan makanan yang berat seperti nasi sebaliknya memesan soto, sate atau mee goreng.
Saya sendiri memesan tomyam seafood, ikan masak masam manis, sayur kangkung, udang masak butter, sotong goreng tepung, cendol special dan air kelapa. Masakannya boleh dikira sedap juga.
Laluan seterusnya adalah Sindumin. Jalan raya menghala ke sini masih dalam pembinaan. Terdapat jalan yang berlopak dan berlubang di sana sini.
Penghujung Sindumin adalah pos imigresen Sabah dan Sarawak. Ia menempatkan kakitangan imigresen sebelah-menyebelah.
Selepas itu saya terus ke Lawas. Sebelum memasuki pekan Lawas, saya perhatikan paras air di sebelah kanan jalan agak tinggi. Terdapat beberapa buah kereta yang diletakkan di tepi jalan.
Akhirnya saya faham.
Sebenarnya kawasan itu telah dinaiki air dan kebanyakan rumah digenangi air. Struktur rumah yang menggunakan tiang menyebabkan air tidak masuk ke rumah tetapi menenggelamkan laluan jalan ke rumah. Saya dapati ada penghuni rumah yang duduk menunggu di tangga rumah untuk diselamatkan.
Terdapat kawasan pertanian seperti kebun pisang dan ladang kelapa sawit yang ditenggelami air. Nasib baik laluan utama jalan raya tidak terhalang.
Oleh kerana hendak mengejar masa, saya tidak singgah di pekan Lawas sebaliknya terus menuju ke pos imigresen sempadan Lawas dan Brunei. Jarak antara Lawas dan Limbang lebih kurang 40 minit hingga 50 minit. Jalan raya juga baik dan lancar.
Tiba di Limbang, saya terus berjumpa dengan Pakcik Daimon yang sedang menunggu untuk membawa saya ke sempadan Kuala Lurah bagi meneruskan perjalanan ke Brunei.
Kesimpulannya, travel dari Brunei ke Kota Kinabalu dan Kundasang perlukan perancangan yang rapi dari segi kereta sewa, penginapan dan aktiviti sepanjang perjalanan.
Bagi pengkaji sosial seperti saya, pembinaan jalan raya dilihat menjadi pemangkin kepada aktiviti pembangunan ekonomi dan sosial masyarakat sekitar. Saya dapati banyak sekolah dan klinik desa didirikan sehingga ke kawasan kampung. Dari segi aktiviti dan promosi agama, papan tanda kewujudan gereja di sesuatu kawasan menunjukkan jenis etnik dan agama anutan mereka. Agak sukar mencari masjid kerana tidak banyak papan tanda masjid yang didirikan di sepanjang jalan.
Begitu juga dengan kereta sewa. Mendapatkan sebuah kereta sewa yang memiliki ciri-ciri keselamatan sangat penting kerana perjalanan jauh bakal menempuh banyak perkara yang di luar jangka. Untuk kereta sewa Encik Simon, saya rasakan lebih baik cari perkhidmatan lain kerana pengalaman yang saya lalui amat meresahkan. Kita membayar untuk sebuah kereta yang selamat pergi dan pulang.
Masyarakat di Beaufort, Sipitang, Sindumin dan Papar dilihat masih dahagakan pembangunan. Alangkah baik jika agensi kerajaan atau penyelidik dari universiti dapat membuat kajian mengenai kehidupan masyarakat pelbagai etnik di sini supaya keperluan mereka dapat dipenuhi khususnya dari segi pekerjaan, penjanaan pendapatan, kualiti pendidikan, pembangunan komuniti dan isu-isu setempat. Kawasan hutan masih tebal dan melimpahkan aktiviti ekonomi ke kawasan-kawasan ini akan dapat menjana pendapatan kepada penduduk.
No comments:
Post a Comment