Thursday, April 11, 2019

Keperibadian anggota Ikhwan







Dalam buku Bersama Kafilah Ikhwah tulisan Abbas As-Siisi, mursyidul am Ikhwanul Muslimin, Ustaz Hasan al-Hudaibi ditemu bual oleh seorang wartawan yang berasa hairan melihat sikap orang yang lalu-lalang di hadapannya sambil memberi salam. 

Lalu wartawan tersebut bertanya, 'Apakah orang ini adalah Ikhwan?' 

Beliau menjawab, 'Tidak'.

Wartawan itu bertanya kembali, 'Bagaimana kamu membezakan anggota Ikhwan daripada yang lain?'

Ustaz Hasan al-Hudaibi menjawab bahawa beliau mengenal setiap anggota Ikhwan melalui kelembutan dan ciri-cirinya yang menenangkan hati, dari senyumannya yang menawan dan tatapan matanya yang sejuk.

Anggota Ikhwan Muslimin tidak dikenali melalui nama mereka sebaliknya melalui watak dan sikap mereka. 

Kelembutan yang dimaksudkan ialah nada suara dan jenis bahasa yang digunakan.

Mereka juga tidak meninggikan suara untuk memekik atau ketawa terbahak-bahak sebaliknya bercakap dengan suara yang jelas dan perkataan yang baik-baik.

Merendah diri dan memuliakan orang lain menjadi keutamaan mereka.

Seorang anggota Ikhwan sentiasa memulai pertemuan dengan memberi salam dan bertanya khabar sambil diiringi senyuman. Boleh dikatakan sepanjang perbualan mereka cuba mempamerkan senyuman yang dapat mengekalkan keinginan untuk berbicara.

Manakala memandang mata mereka menjadikan hati tenteram dan damai. Pandangan ini tidak dibuat-buat sebaliknya telah melalui proses tarbiah yang panjang. Proses ini sentiasa diperkukuhkan dalam ijtima' am atau mukhayyam supaya wajah yang manis dan mendamaikan itu menjadi sumber dakwah yang berkesan.

Barangkali setiap pejuang Islam inginkan peribadi yang dimiliki oleh Ikhwanul Muslimin. Peribadi seperti ini sukar diproses jika berseorangan tetapi menjadi lebih mudah apabila berada dalam kelompok jama'i yang bercita-cita melahirkan pendokong dakwah dan tarbiah yang cekap, berkesan dan berupaya pula berbakti kepada masyarakat.


No comments:

Post a Comment