Friday, May 03, 2019

Dalam mendidik anak-anak, biarlah kita menangis







Ishak Din, Harun Din dan Abu Hassan Din adalah tiga nama yang gah dalam bidang agama Islam di Malaysia khususnya di Perlis. Ayah mereka dipanggil Lebai Din iaitu gelaran terbaik kepada orang alim, imam atau guru agama di Perlis.

Ketiga-tiganya merupakan adik-beradik yang dilahirkan di Bohor Mali, Simpang Empat, Perlis yang di kelilingi bendang sawah padi.

Kematian Datuk Seri Abu Hassan Din al-hafiz baru-baru ini mengiringi pemergian Ustaz Harun Din dan Ustaz Ishak Din. Jasa mereka bertiga terhadap pembangunan agama Islam di Perlis sangat banyak khususnya dalam memberi semangat dan dorongan kepada anak-anak kampung dan generasi muda untuk memahami agama dan membaiki masyarakat sama ada melalui pendidikan atau politik.

Pemikiran sederhana yang ditampilkan oleh tiga orang adik-beradik ini menarik perhatian orang ramai untuk menggali lebih banyak ilmu dan pengetahun.

Ustaz Harun Din misalnya, dikenali sebagai pensyarah dan pengamal perubatan Islam telah mendidik puluhan pelajar yang menjadi anak muridnya di Universiti Kebangsaan Malaysia dan pernah tampil dalam banyak siri rancangan agama di televisyen dan radio.

Ketika menyampaikan kuliah di Universiti Kebangsaan Malaysia, dewan kuliah biasanya penuh dan pelajar sanggup duduk di tangga-tangga dewan semata-mata mahu mendengar dan menggarap ilmu yang disampaikan.

Hari ini, anak murid dan pelajarnya bertebaran ke seluruh negara, menjadi lidah penyambung ilmu dan amal beliau.

Kuliah terakhir Abu Hassan Din yang disampaikan di Seremban telah dimuat naik ke laman Youtube dengan tajuk “Di ambang Ramadhan’ menjadi buah tangan paling berharga untuk kita semua. Dalam klip video itu beliau seringkali mengingatkan jemaah supaya jangan sekali-kali tidak meninggalkan sembahyang walaupun sekali.

Menurut beliau lagi, seseorang perlu ada ‘akaun akhirat’ untuk menerima pahala daripada amal-amal baik yang dilakukan. Akaun yang beliau maksudkan adalah sembahyang lima waktu. Andai seseorang mengerjakan sembahyang dan melakukan amalan yang soleh, insya Allah akan mendapat ganjaran di sisi Allah swt.

Pemergian ketiga-tiga tokoh agamawan ini amat menghibakan. Semoga Allah swt menganjarkan pahala sebanyak-banyaknya kepada mereka dan ditempatkan di sisi-Nya bersama-sama roh golongan soleh.

Nasihat terbaik Allahyarham adalah, ‘Dalam mendidik anak-anak, biarlah kita menangis. Jangan satu hari nanti, mereka pula akan menyebabkan kita menangis’.

No comments:

Post a Comment