Monday, June 06, 2016

33 pesan nabi- jaga mata, jaga telinga, jaga mulut








Penulis: Vbi_djenggotten
Tahun: 2016 (cetakan kesebelas)
Penerbit: Humaira Publication Sdn Bhd, Semenyih, Selangor, Malaysia.
Muka Surat: 126

Tajuk buku ini sangat menarik tetapi kandungannya adalah dalam bentuk komik. Di bahagian belakang buku ini dinyatakan pendekatan yang digunakan adalah bentuk baru untuk mempelajari Islam. Petikan hadis disampaikan dalam bahasa komik yang menarik dan sesuai untuk kanak-kanak.

Penerbit memuatkan beberapa maklum balas daripada pelbagai latar belakang pembaca seperti artis, usahawan, kakitangan awam dan peguam.

Di bahagian hadapan buku ini dimuatkan malum balas daripada penyanyi Hafiz Hamidun yang berbunyi, 'Saya tidak ingat bila kali terakhir membaca komik, mungkin 20 tahun yang lalu, komik ini membuat saya membaca komik semula. Perasaan yang hebat'.

Pesan nabi yang dimaksudkan ini ialah hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim. Antara tajuk yang disediakan ialah pujian, hantaran zina, malu dan pemimpin yang sia-sia.

Sebaris kata daripada Raja Kami, usahawan internet, 'Komik ini bukan sahaja santai, malah memberi kesan kepada hati. Sambil tersenyum dengan lawak sentap yang disajikan dalam komik ini, dapat juga belajar dan memahami hadis-hadis yang sahih dari Bukhari dan Muslim'.


No comments:

Post a Comment