Thursday, January 23, 2014

Dadah punca masalah sosial

 
 


Pembunuhan kanak-kanak berumur dua tahun, Nursyafiqah Adawiyyah Abdullah menunjukkan masyarakat sedang menghadapi krisis yang sangat kritikal. Tidak ada orang yang waras akan membunuh kanak-kanak kecuali sedang menghadapi krisis diri.

Dalam laporan media, empat orang yang ditahan bagi membantu siasatan dipercayai terlibat dengan dadah tetapi tidak diketahui adakah pembunuhan itu berkaitan dengan dadah.

Sejak dadah menjadi masalah paling besar kepada kerajaan dan rakyat Malaysia, pembunuhan berkaitan dadah sudah banyak dilaporkan. Disebabkan dadah, ada orang kena bunuh, terbunuh, membunuh dan membunuh diri. Kelompok ini merangkumi semua lapiran kanak-kanak dari bayi hingga orang tua.

Dalam kes orang tua, mereka yang lemah ini diikat, dirompak, dipukul dan dibunuh menyebabkan mereka menjadi sasaran paling mudah.

Punca krisis ini ialah dadah. Walaupun undang-undang berkaitan dadah sangat ketat di Malaysia, bilangan penagih dan pengedar masih lagi belum berkurangan. Mungkin bahana dadah ini menyebabkan sudah ada keluarga yang mempunyai penagih dadah empat generasi. Bermula dengan datuk, turun kepada bapa, seterusnya anak dan berakhir dengan cucu. Urutan ini membentuk kitaran ganas yang bersambung-sambung sehinggalah berlaku intervensi dalam kitaran tersebut.

Intervensi adalah proses menghalang kitaran dari terus berputar. Ia boleh dilakukan di mana-mana peringkat yang menunjukkan peluang kemusnahan paling besar. Dalam kitaran ganas penagihan empat generasi ini, intervensi peringkat datuk dan bapa sangat sukar, justeru peringkat anak dan cucu adalah yang terbaik supaya keluarga berkenaan boleh melakukan transformasi hidup.

Antara elemen yang boleh menghancurkan kitaran ini ialah peluang pendidikan dan pekerjaan. Kedua-dua elemen ini perlukan pemantauan dan sokongan supaya anak dan cucu mendapat pendedahan meluas untuk memajukan diri dan keluarga mereka. Bagi intervensi datuk dan bapa, elemen pengasingan fizikal dan khidmat sokongan dapat menambahkan jurang ketagihan dadah dan mendekatkan mereka kepada keinginan untuk berubah.

Bagaimanapun keempat-empat elemen ini perlukan kajian dan huraian yang lebih mendalam dan panjang lebar.

Penagihan dadah sering dikaitkan dengan kelompok berpendidikan rendah dan berpendapatan kecil. Bagi mengatasi dua faktor ini, usaha-usaha harus digerakkan bagi memastikan golongan berpotensi ini mendapat akses pendidikan ke peringkat lebih tinggi sama ada kolej atau universiti.

Penagih dadah menyumbang kepada masalah sosial paling utama di Malaysia. Banyak lagi usaha yang perlu dilakukan oleh kerajaan, pertubuhan bukan kerajaan, persatuan masyarakat dan orang-orang kampung untuk memantau aktiviti golongan muda dan mereka yang sedang terjebak dengan dadah.

Kita berdoa pembunuhan kanak-kanak Nursyafiqah adalah yang terakhir di negara ini.


 

No comments:

Post a Comment