Tuesday, January 17, 2012

Pemalsuan dokumen adalah jenayah





Memalsukan dokumen untuk kenaikan pangkat atau mendapat emolumen yang lebih banyak adalah tindakan yang mencemarkan maruah dan kredibiliti seseorang penjawat awam. Perbuatan ini seharusnya tidak berlaku dan pelakunya wajar dikenakan tindakan undang-undang yang tegas.

Pemalsuan dokumen ini boleh berlaku di semua peringkat dan yang terbaru melibatkan bekas Pengarah Veterinar Negeri Sembilan, Datuk Dr Soeraya Norsham yang berumur 38 tahun. Laporan akhbar menyatakan tindakannya memalsukan dokumen adalah untuk mempercepatkan kenaikan pangkat di jabatan berkenaan.

Tiga tuduhan alternatif lain ialah menipu seorang pembantu pentadbiran di Jabatan Sumber Manusia yang mendorongnya memproses bayaran sebanyak RM50,315.58 dalam tempoh tersebut. Beliau dituduh melakukan pemalsuan berkenaan dari Mac 2009 hingga April 2011.

Tempoh ini amat panjang dan kementerian mengambil masa yang lama untuk mengesan kecurangan ini. Walaupun agak lewat, ucapan tahniah kepada pegawai dan kakitangan kementerian yang telah mengambil tindakan supaya amalan pemalsuan dokumen dengan tujuan mempercepatkan urusan naik pangkat tidak menjadi ikutan kepada penjawat awam yang lain.

Walau bagaimanapun, beliau akan dibicarakan pada 22 Februari depan dan melalui perbicaraan ini kita dapat tahu apakah yang sebenarnya berlaku, apakah motif pemalsuan dan kesan terhadap masa depannya sebagai seorang penjawat awam.

Mendapat gelar 'Datuk' dalam usia yang muda adalah luar biasa memandangkan kebanyakan orang terpaksa menunggu hingga umur 50 tahun, aktif dalam politik atau memberi sumbangan yang besar kepada negara seperti yang diraih oleh Datuk Lee Chong Wee dan Datuk Nicol David.

Jasa mereka kepada pembangunan sukan dan imej negara di peringkat antarabangsa sangat besar. Namun, kita menghormati anugerah berkenaan dan mendoakan sumbangannya dalam menaikkan perkhidmatan veterinar di Malaysia.

Carian di Google berkaitan Datuk Dr Soeraya Norsham adalah seperti berikut:

-alumni Fakulti Perubatan Veterinar UPM
-disaman oleh tiga penternak lembu sebanyak RM1 juta kerana ternakan mereka terjejas selepas dibekalkan enam ekor lembu yang dijangkiti penyakit kuku dan mulut, (Utusan Malaysia, 22 September 2011).
-pengerusi Biro Sosial dan Sukan Puspanita Kebangsaan sesi 2009 – 2011.
-peserta Bengkel ICT Puspanita 5 Ogos 2010.
-pemberitahuan pertukaran pengarah Jabatan Veterinar Negeri Sembilan.
-Mesyuarat Tangani Isu Binatang Liar bersama PMUKM, (Oktober 20, 2011).
-carta organisasi Jabatan Veterinar Malaysia.
-aktif dalam sukan dengan menjadi timbalan ketua kontinjen pasukan Sukma Negeri Sembilan di Melaka pada tahun 2010, (Bernama, 28 April 2010).

Berbalik kepada pemalsuan dokumen, ianya salah dan merupakan perbuatan jenayah dalam perkhidmatan awam. Soalnya, kenapa ada orang sanggup melakukannya?

Pemalsuan dokumen dengan pelbagai tujuan adalah aktiviti yang menyalahi undang-undang dan dilihat menjadi amalan biasa di tempat kerja. Kesannya melibatkan seluruh organisasi khususnya integriti dan imej yang hendak dipancarkan kepada masyarakat.

Contoh pemalsuan dokumen ialah rekod catatan kedatangan ke tempat kerja, rekod jualan dan apa sahaja maklumat yang pada akhirnya akan menjurus kepada kemerosotan reputasi dan integriti.

Di Amerika Syarikat, penipuan paling kerap berlaku dalam sektor insurans negara itu yang dianggarkan berjumlah US$100 bilion setiap tahun. Antara kaedah penipuan ini ialah pemalsuan dokumen dan penyata, mewujudkan tuntutan palsu, menipu laporan kecurian dan penipuan hartanah.

Pemalsuan dokumen tidak terhad kepada perkhidmatan dan insurans malah didapati juga pemalsuan yang berkaitan dengan pasport dan dokumen perjalanan, visa, kad pengenalan diri, sijil akademik seperti diploma dan ijazah, dokumen diri seperti sijil kelahiran, perkahwinan, penceraian atau sijil kematian. Malah ada juga yang sanggup memalsukan laporan polis.

Wikipedia menyatakan tujuan pemalsuan dokumen adalah untuk menipu orang ramai dengan mempercayai apa yang dipersembahkan adalah benar.

Pemalsuan dokumen dalam kalangan penjawat awam di Malaysia kerap kali berkaitan penggunaan sijil cuti sakit palsu untuk ponteng kerja atau membuat kerja sambilan.

Pendedahan oleh Kongres Kesatuan Sekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) pada tahun 2010 berkaitan perkara itu menunjukkan 45,000 atau tiga peratus daripada 1.5 juta kakitangan awam yang terlibat. Hukuman yang berat menanti pekerja awam yang didapati memalsukan sijil cuti sakit.

Pekeliling Jabatan Perkhidmatan Awam menyatakan mana-mana kakitangan yang didapati menggunakan sijil cuti sakit palsu, boleh dikenakan tindakan tatatertib seperti turun pangkat atau dibuang kerja.

Tindakan memalsukan dokumen untuk sebarang urusan merupakan tindakan bodoh seorang penjawat awam yang rakus. Adalah lebih baik menunjukkan prestasi sebenar yang dinilai oleh ketua jabatan daripada mencari dan menambah maklumat yang meragukan semata-mata untuk menonjolkan kebolehan diri.

Andai seseorang memalsukan apa sahaja butiran diri dan diberikan kedudukan yang lebih tinggi, lambat-laun penipuan berkenaan akan diketahui juga kerana sistem perkhidmatan awam di Malaysia meletakkan integriti sebagai prinsip kecemerlangan. Sistem berkenaan akan mengesan salah laku sebaik sahaja terdapat kecurigaan dalam komponen-komponennya.

 

2 comments:

  1. Anonymous12:31 AM

    bro..AMS rasanya tak ada gelaran datuk or dato'..

    jadi gelaran datuk ini bukannya dtg drp selangor

    ReplyDelete
  2. rasa-rasa nya minah ni pun species ameno...

    ReplyDelete