Thursday, June 28, 2007

Tabiat 3 Memahami perubahan (2-akhir)

Kisah lain ialah mengenai dua orang anak muda yang masing-masing berjaya menjadi usahawan Internet.

Sen Ze, telah memiliki pendapatan lebih RM1.36 juta melalui penjualan produk buku elektronik (e-book) yang bertajuk "Mini-Encyclopedia of Low-Cost, High-Profits Internet Business Model." Beliau turut menghasilkan e-book yang bertajuk "16 Different Killer Money-Making Internet Business You Can Copy For Your Own." Pejabatnya hanya di rumah.

Bagaimana Sen Ze melakukannya?

Beliau ada idea. Pasarannya luas, seluruh dunia. Beliau mula memasarkan idea tersebut dengan cara paling mudah dan senang tetapi memberi pendapatan yang sangat lumayan. Idea menulis ini ditukarkan ke dalam bentuk e-book menggunakan Microsoft Word dan ditukarkan ke dalam format Portable Document Format (PDF). Produk e-book dijualnya dengan harga RM367.00 (US$97) tetapi sebenarnya, kos menyediakan e-book hanyalah harga sekeping roti canai jika tahu caranya.


Patrick Chan, rakyat Malaysia yang menjadi jurucakap bersama Netpreneur di World Internet Summit 2005. Beliau menulis e-book bertajuk "How To Make More Money Easily?" dan menjualnya di pasaran Internet dengan harga RM178.60 (US$47). Buku beliau yang lain ialah "Niche Checklist" yang dijual dengan harga RM120.60 (US$27). Pasarannya seluruh dunia.

E-book adalah produk Internet yang sangat popular. Banyak, mungkin berjuta-juta e-book dijual dan berlegar-legar di pasaran Internet. Kekayaan yang diperolehi melalui Internet ini merangkumi penulis, penerbit dan penjual e-book sahaja.

Jangan pelik kalau dikatakan, "Masa tidur pun duit akan masuk." Itulah kehebatan Internet. Teknologi ini akan terus berkembang kerana sasaran pencipta teknologi ini ialah setiap orang yang menggunakan telefon bimbit pada masa depan akan dapat membaca e-book di telefon masing-masing, tidak kira masa, di mana-mana sahaja.

Begitulah munculnya jutawan Internet. Anda bila lagi?

Apakah kejayaan sebenar kita? Kejayaan umat Islam bukannya wang ringgit, harta, pangkat dan kemewahan, sebaliknya adalah taqwa. Inilah janji Allah.

"Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah, Dia akan mengadakan baginya jalan keluar dan (Allah) akan mengurniakan rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka kepadanya." Surah At- Thalaq ayat 2 hingga 3

Seorang khalifah Islam yang terkenal, Umar Abdul Aziz adalah seorang pemimpin yang bertakwa. Beliau adalah pemimpin yang telah berjaya membasmi kemiskinan di kalangan rakyatnya sehingga semuanya menjadi kaya. Semasa pentadbirannya, tidak ada rakyat negaranya yang layak mendapat zakat dan terpaksalah dicari rakyat negara lain untuk diberi zakat. Usia pentadbirannya cuma 30 bulan.

Kejayaan dan kecemerlangan adalah impian semua orang. Tahap-tahap kejayaan adalah berbeza-beza di antara seorang dengan seorang yang lain tetapi boleh dicapai dengan memilih salah satu daripada dua: Nasib atau Pilihan.

Nasib setiap orang berbeza-beza. Kalau sabut, timbullah; kalau batu, tenggelamlah. Ada bernasib baik, ada yang malang dan ada yang tidak ada nasib! Kasihan. Penjual dan pembeli nombor ekor mempunyai nasib masing-masing. Ada kaki ekor yang mahu menjadi kaya tetapi menghabiskan banyak wang semata-mata mahu mencari nasib yang baik. Tetapi tukang tilik nasib tidak pernah menilik nasibnya sendiri!

Semasa menunggu bas Tong Fong (syarikat bas ini telah terkubur) untuk ke Kuala Lumpur, saya menyapa seorang lelaki separuh abad yang kelihatan gelisah. "Hendak ke mana?"

"Mau ke Sungai Besi, mau beli nombor."

Oh, rupanya kaki ekor. Patutlah nampak gelisah petang tu.

"Berapa lama sudah main ini nombor?" Saya cuba mengajaknya berkongsi pengalaman.

"Oh... sudah lama. 20 tahun saya main ini nombor."

"Berapa kali sudah kena."

"Ada la sikit-sikit. Kalau tak beli ini nombor, rasa kepala macam mau pecah."

Patutlah nampak risau pakcik ini. Rupanya gelisah hendak membeli nombor ekor. Itulah hakikatnya pemain nombor ekor. Kesan psikologi sangat hebat dan boleh memberi kesusahan kepada diri sendiri.

Pak Kob orang kampung. Oleh kerana dia malas belajar, dia tidak dapat mencari kerja yang terjamin pendapatannya. Tetapi Pak Kob ada satu kebolehan, dia seorang pemain catur yang berbakat. Lalu dia mengambil keputusan menggunakan bakatnya bermain catur sebagai punca rezeki.

Dan memang agak berbaloi kerana wang kemenangan yang diperolehi dalam setiap pertandingan mampu menyara hidupnya. Kadang-kadang dia menang, kadang-kadang kalah.

Ini kerana di samping kebijaksanaan mengatur gerakan dan tipu daya, permainan catur juga bergantung pada nasib. Bila lawan melakukan kesilapan, kita ambil kesempatan itu untuk menang. Begitulah sebaliknya. Pakcik Tua dan Pak Kob sememangnya bergantung kepada nasib untuk meneruskan hidup mereka. Nasib adalah salah satu daripada bermacam-macam jenis judi yang ada. Oleh kerana itu, tidak patut dipermudah dan dibolehkan permainan tersebut dengan dalih bantuan sosial atau tujuan kemanusiaan.

"Hai orang-orang yang beriman! Sesungguhnya arak, judi, berhala, dan undian adalah kotor dari perbuatan syaitan. Oleh kerana itu jauhilah dia supaya kamu bahagia. Syaitan hanya bermaksud untuk mendatangkan permusuhan dan kebencian di antara kamu disebabkan khamar dan judi, serta menghalangi kamu ingat kepada Allah dan sembahyang. Apakah kamu tidak mahu berhenti?" Surah Al Maidah ayat 90 hingga 91

Allah memberikan kita pilihan. Boleh pilih apa sahaja yang kita mahu, suka atau buat apa sahaja. Orang yang baik cenderung melakukan kebaikan, orang yang jahat bencikan kebaikan.

Individu biasa memberikan hanya 25 peratus daripada tenaga dan kemampuannya dalam kerja mereka. Dunia mengangkat topi untuk memberi hormat kepada sesiapa yang memberikan lebih daripada 50 peratus keupayaan mereka, dan berdiri di atas kepala mereka bagi menghormati mereka yang terlalu sedikit yang mampu menumpukan 100 peratus.

Andrew Carnegie

John C. Maxwell adalah seorang pakar dalam bidang kepimpinan di Amerika Syarikat. Beliau telah memberi dorongan dan semangat kepada lebih sejuta orang melalui seminar dan buku yang telah merubah kehidupan mereka. Dalam bukunya, Your Road Map For Success, beliau berkongsi cerita mengenai pengalamannya menjelajah ke seluruh dunia sama ada seorang diri atau bersama keluarga.

Bersama Margaret, isterinya, mereka kadangkala bersama sebagai satu pasukan melaksanakan urusan kerja dan ada masanya Margaret terpaksa ditinggalkan bagi mendidik anak mereka, Elizabeth dan Joel Porter.

Jika bersama, mereka berempat akan melawat Eropah, Amerika Selatan, Australia dan Korea bagi merapatkan lagi hubungan keluarga. Kehidupan mereka sangat indah dan sentiasa mengecapi kebahagiaan sebagai sebuah keluarga yang bahagian dan harmoni.

Maxwell mempunyai definisi sendiri terhadap kejayaan. Padanya, kejayaan tidak bermaksud berapa kerapnya dia sekeluarga boleh berjalan ke sana-sini bersukaria. Tidak juga bermaksud keupayaannya sebagai pakar motivasi dan penulis buku yang hebat di seluruh Amerika Syarikat.

Kejayaan sebenar bagi Maxwell ialah apabila anak-anaknya berfikir bahawa dia adalah bapa mereka yang terbaik dan Margaret berfikir bahawa dia adalah seorang suami yang paling baik.

John C. Maxwell, biar apa pun dirinya percaya bahawa kejayaan terletak pada perkahwinan yang baik dan ikatan kekeluargaan yang kukuh.

No comments:

Post a Comment