Sunday, December 15, 2024

Perkemas pengurusan banjir

Banjir yang melanda beberapa buah negeri di Semenanjung Malaysia pada tahun lepas disifatkan sebagai terburuk, sekurang-kurangnya untuk tempoh sembilan tahun lepas. Kelantan dan Terengganu adalah adalah negeri yang paling terkesan yang mana lebih daripada 30,000 mangsa banjir ditempatkan di Pusat Pemindahan Banjir (PPB) yang disediakan.

Di TikTok, kawasan banjir yang menjadi tumpuan adalah sekitar Rantau Panjang kerana bersebelahan sempadan Thailand yang turut dilanda banjir. Terdapat sebahagian mangsa-mangsa banjir ini berkongsi video bagi menghiburkan hati untuk mengurangkan tekanan kerana trauma akibat rumah dimasuki air. Manakala di lebuh raya laluan Jitra, laluan dilencongkan kerana air menutupi keseluruhan jalan yang ditenggelami air.

Di Malaysia, bulan November dan Disember adalah bulan banjir. Kawasan yang menerima air hujan yang banyak akan mengalami banjir kilat dan banjir termenung. Keadaan ini turut menenggelamkan rumah dan kawasan kelapa sawit bertukar menjadi tasik.

Kerugian yang ditanggung pula tidak terkira sama ada di pihak orang awam atau yang bekerja makan gaji tidak begitu risau. Namun bagi mangsa banjir yang bekerja sendiri sudah tentu rungsing memikirkan bagaimana hendak berniaga.

Psikologi mangsa banjir jauh berbeza dengan musibah bencana alam yang lain. Mereka mudah rasa kecewa, marah dan ada masanya mudah hilang sabar. Semuanya mudah kerana perubahan mendadak yang berlaku dan kurang persediaan dalam beberapa aspek penting terutama kawalan stres.

Tidak dinafikan tekanan perasaan akibat banjir membuatkan perubahan besar dalam hidup. Jika peniaga, kerosakan barang jualan cukup memeningkan kepala. Barang rosak bermakna produk tidak dijual dan tiada pendapatan. Tanpa sokongan mental dan psikologi, peniaga boleh hilang pertimbangan dan bertindak di luar kewarasan.

Trauma banjir memberikan kesan berpanjangan kepada mangsa-mangsa banjir khususnya kanak-kanak. Mereka akan resah dan gelisah apabila berada dalam persekitaran berair yang lebih daripada kebiasaan biarpun dalam kolam renang.

Justeru orang awam sama ada berkumpulan atau perseorangan, pertubuhan bukan kerajaan atau badan korporat wajar diberi pendedahan tentang psikologi menyantuni mangsa-mangsa banjir lebih-lebih lagi di Pusat Pemindahan Banjir. Selain membantu membersihkan rumah, petugas atau sukarelawan ini harus memiliki sifat empati dan sentiasa mengambil pendekatan yang dapat mententeramkan hati mangsa melalui pertuturan, air muka dan tingkah laku.

Aktiviti-aktiviti yang dilaksanakan di sini perlu mengambil kira keperluan menghilangkan kerisauan dan kebimbangan hati semua pihak yang terlibat. Susunan aktiviti biarlah bersesuaian mengikut tahap umur mangsa seperti warga emas, ibu bapa, remaja dan kanak-kanak. Contoh aktiviti untuk kanak-kanak ialah melukis dan permainan setempat yang menghiburkan. Bagi remaja pula, mereka suka aktiviti berbentuk persaingan manakala warga emas sudah cukup dengan menyediakan ruang untuk berbual-bual.

Bagaimanapun kreativiti aktiviti lebih menarik jika sukarelawan dapat memenuhi kehendak mangsa banjir bagi mengisi rasa bosan di pusat pemindahan. Antara aktiviti berkesan yang dapat mengurangkan kerisauan ialah lawatan tokoh masyarakat dan pemimpin negara seperti perdana menteri, menteri ataupun menteri besar yang sedikit sebanyak dapat memberi kelegaan hati.

Oleh itu, lawatan pemimpin yang silih berganti ke pusat pemindahan ini dapat menceriakan suasana dan mewujudkan atmosfera ketenangan.

Banjir bermula bulan November dan Disember setiap tahun sebahagiannya disebabkan bencana alam. Namun, kita harus berfikir mengurangkan impak berkenaan melalui strategi pengurusan banjir yang sistematik seperti pengurusan perparitan, amaran awal banjir di sungai, pembinaan kawasan tadahan air dan pengurusan yang lebih menepati keperluan kebajikan mangsa banjir di pusat pemindahan. Banjir bukan sahaja membawa bencana tetapi juga beban kewangan kepada negara, justeru, pengurusan banjir yang berkesan dapat mengurangkan perbelanjaan yang di luar jangka.

No comments:

Post a Comment