Tuesday, September 06, 2011

Adakah kita serius banteras rasuah?




oleh Karim Raslan

Gejala rasuah masih menjadi salah satu cabaran terbesar dihadapi negara demokrasi di benua Asia dalam menuju kematangan politik.

Namun, rata-ratanya di benua ini (termasuk Malaysia), rakyat telah hilang kepercayaan terhadap pihak polis dan badan kehakiman.

Di India, kebangkitan pihak bukan institusi umum semakin berpengaruh: bangun menyuarakan rasa marah dan benci rakyat terhadap sistem kehakiman dan keselamatan yang semakin tidak boleh dipercayai.

Ironinya, situasi ini berlaku ketika ekonomi India sedang bertumbuh pesat, 7.7 peratus, jauh meninggalkan Barat yang dilanda ancaman kegawatan berganda.

Namun, negara demokrasi terbesar di dunia ini berhadapan pelbagai skandal skala besar - dari ketidaktelusan penjualan lesen telekomunikasi 2G ke penganugerahan kontrak persiapan Sukan Komanwel 2010 di Delhi. Tidak hairanlah jika karakter seperti Anna (“Abang” dalam Hindi) Hazare yang menentang gejala rasuah mendapat sambutan hangat di seluruh India.

Tokoh berusia 74 tahun itu menjadikan gerakan menentang rasuah sebagai tugasnya sepanjang hayat. Bekas tentera pengikut Gandhi ini usaha sebar fahaman sosioekonomi dan spiritual di kampung halamannya sendiri di Rolegan Siddhi, Maharashtra - negeri sedang pesat membangun.

Sejak awal 1990an, Hazare keluar kampungnya - tekad untuk membanteras rasuah di negeri kelahirannya menggunakan taktik sama seperti Gandhi iaitu mogok lapar. Mogok ini ditujukan kepada ahli politik dan dasar yang tidak disetujui oleh Hazare.

Perjuangan Hazare mendapat perhatian nasional tahun ini apabila beliau mendesak kerajaan India menubuhkan badan ombudsman (badan penyelidik keluhan rakyat) untuk membanteras gejala rasuah. Hazare mendakwa, rang undang-undang asal terlalu lemah dan membenarkan intervensi serta manipulasi oleh kuasa politik.

Jan Lokpal (istilah Sanskrit untuk Pelindung Rakyat)- Suruhanjaya ombudsman versi yang dicadangkan Hazare: suruhanjaya itu berkuasa untuk menyiasat gejala rasuah di setiap lapisan kerajaan, termasuk Perdana Menteri, jatuh hukuman kepada pesalah dan melindungi pelapor rasuah. Suruhanjaya ini juga akan ada kuasa untuk merakamkan perbualan telefon suspek.

Apabila Perdana Menteri Manmohan Singh menolak penuh tuntutan Hazare, aktivis itu lancar “mogok lapar ke arah mati” yang membawa kepada penangkapan beliau di Delhi. Tangkapan itu mencetuskan kemarahan rakyat dan membawa kepada siri demonstrasi di seluruh India. Desakan rakyat ini memaksa Manmohan mengarahkan Hazare dilepaskan dari tahanan dan rang undang-undang yang baru akan digubal mengikut spesifikasi suruhanjaya versi aktivis itu.

Apa pula hubungan peristiwa di India ini dengan Malaysia?

Pertama, episod mogok lapar itu menunjukkan situasi terdesak, memerlukan reaksi terdesak. Taktik Hazare juga menunjukkan beliau tidak percaya sama sekali dengan proses transaksi politik di Parlimen. Berbekalkan keikhlasan dan integriti - beliau mendapat sokongan padu rakyat India.

Adakah Malaysia memerlukan seorang Anna Hazare, apatah lagi Jan Lokpal yang dicanang Hazare jauh lebih menarik berbanding model SPRM. Siapakah yang boleh menjadi seperti Hazare? Bolehkah tokoh ini mendapat sokongan merentasi kaum di Malaysia?

Adakah kelas menengah di Malaysia- yang punya semangat demokrasi berkobar sanggup mengekori jejak kelas menengah di India yang berjuang habis-habisan untuk membanteras rasuah? Sejauh manakah kita sanggup membersihkan sistem pentadbiran dan politik kita? Adakah kita benar-benar serius? Apa akan terjadi jika kita terpaksa memilih antara satu: demokrasi dan pentadbiran yang bagus?

Perkara kedua, desakan Hazare ini ialah signal kepada ahli politik Malaysia. Pemimpin bukan tidak boleh ditukar - jika gagal, anda akan ditunjukkan pintu keluar.

Pemimpin elit India gagal banteras rasuah, malah mereka memburukkannya lagi dan melangsungkan “status-quo” ini. Ia membolehkan Hazare, memenuhi vakum ditinggalkan ahli politik sebagai “pelindung rakyat” dan modal politik yang cukup untuk memastikan tuntutan dipenuhi.

Kuasa datang dengan tanggungjawab. Jika pemimpin berasa layak memimpin dengan baik, mereka seharusnya bekerja lebih keras membanteras rasuah.

(Sinar Harian, 6 September 2011)

 

No comments:

Post a Comment