Wednesday, December 03, 2025

Mencari garisan antara moral awam hak individu dan kuasa negara


Serbuan besar-besaran ke atas sebuah kelab kesihatan di Chow Kit, Kuala Lumpur yang menyebabkan penahanan 208 individu bukanlah sekadar berita sensasi. Pengumuman kerajaan untuk mengkaji semula undang-undang berkaitan aktiviti menyimpang atau tidak bermoral telah mencetuskan perbahasan yang lebih mendalam mengenai pertembungan antara moraliti kolektif hak individu dan skop kuasa negara dalam sebuah negara majoriti Muslim yang berasaskan nilai-nilai ketimuran.

Insiden ini menyediakan lensa unik untuk analisis kritis mendedahkan ketegangan antara tuntutan moral awam hak peribadi dan sempadan campur tangan negara yang sentiasa berkembang. Fabrik kompleks masyarakat Malaysia yang ditenun daripada tradisi agama, pluralisme budaya dan aspirasi kemodenan menjadikan perbahasan ini lebih mendesak dan kompleks.

Landskap Undang-undang dan Etika Privasi Moraliti

Mendefinisi semula privasi di ruang awam


Kenyataan Menteri Dalam Negeri bahawa hak privasi tidak terpakai di premis perniagaan yang sering dikunjungi orang awam mewakili satu pendefinisian semula privasi yang signifikan dari perspektif undang-undang dan hak asasi manusia. Sikap ini mengutamakan prerogatif negara untuk mengawal moral di ruang yang dianggap awam walaupun aktiviti tersebut mungkin tidak secara langsung memudaratkan mereka yang tidak terlibat.

Dalam konteks ini, sempadan antara ruang awam dan peribadi menjadi kabur dan menimbulkan persoalan mengenai skop campur tangan negara yang sah terutamanya apabila individu dewasa menyertai aktiviti secara sukarela di dalam premis yang pada lahirnya bersifat peribadi atau separa peribadi.

Perspektif hak asasi manusia antarabangsa

Deklarasi Hak Asasi Manusia Sejagat UDHR menjadikan kebebasan individu dan privasi sebagai hak asasi. Perkara 12 UDHR melarang campur tangan sewenang-wenangnya terhadap privasi keluarga atau rumah (United Nations, 1948). Walau bagaimanapun Perkara 29(2) mengakui bahawa hak hak ini boleh tertakluk kepada sekatan seperti yang ditentukan oleh undang-undang semata-mata untuk tujuan mengiktiraf dan menghormati hak dan kebebasan orang lain serta memenuhi keperluan yang wajar bagi moral ketenteraman awam dan kebajikan umum dalam masyarakat demokratik. Justifikasi tindakan penguatkuasaan undang-undang kerajaan Malaysia terletak dalam rangka kerja keperluan wajar untuk moral dan ketenteraman awam.

Namun kesaksamaan dan keperluan sekatan tersebut kekal menjadi subjek perbahasan ilmiah. Ahli falsafah liberal Barat terutamanya John Stuart Mill (20023) berhujah bahawa satu-satunya alasan sah untuk melaksanakan kuasa ke atas individu secara bertentangan dengan kehendak mereka adalah untuk menghalang kemudaratan kepada orang lain. Aktiviti yang dijalankan secara peribadi dalam kalangan orang dewasa yang bersetuju yang tidak menyebabkan kemudaratan langsung kepada orang awam mencabar ambang campur tangan negara yang ditetapkan oleh prinsip kemudaratan. Ini menimbulkan persoalan asas adakah perbuatan yang dianggap tidak bermoral oleh standard majoriti tetapi tidak menunjukkan kemudaratan awam yang nyata termasuk dalam domain kawalan negara yang sah atau sebaliknya ia mencerobohi kebebasan asasi.

Sistem nilai timur dan Islam


Kerangka analisis Barat sering terbukti tidak mencukupi dalam masyarakat di mana kepentingan awam (maslahah) dan pencegahan kemungkaran (nahi munkar) terbenam dalam susunan undang-undang dan sosial. Dalam bidang perundangan Islam, konsep hadd (sempadan tetap) dan ta'zir (hukuman budi bicara) memberi kuasa kepada pihak berkuasa untuk menggubal dan menguatkuasakan peraturan bagi menjaga agama nyawa akal keturunan dan harta benda (maqasid al shari'ah) (Kamali, 2008). Aktiviti yang dianggap menyimpang atau menyumbang kepada kerosakan moral (fasad) dilihat bukan sahaja sebagai kegagalan individu tetapi sebagai ancaman kepada fabrik spiritual dan sosial kolektif.

Campur tangan negara yang sering dilaksanakan melalui agensi seperti JAWI dan polis bukan sekadar penguatkuasaan jenayah tetapi merupakan satu bentuk hisbah yang diinstitusikan ke arah menyuruh kepada makruf dan mencegah kemungkaran. Cendekiawan Islam kontemporari seperti Sachedina (2009) berhujah bahawa walaupun negara Islam bertanggungjawab untuk mewujudkan keadaan yang kondusif untuk kehidupan bermoral, ia mesti seimbang dengan penghormatan terhadap maruah manusia (karamah insaniyah). Oleh itu cabarannya adalah untuk mendamaikan peranan perlindungan negara dengan keperluan untuk menegakkan nilai dan hak setiap individu.

Kolaborasi institusi simbolisme dan implikasi praktikal

Serbuan di Chow Kit baru baru ini menggambarkan pengoperasian sistem undang-undang hibrid Malaysia di mana bidang kuasa sekular dan agama dilihat bersilang. Kolaborasi antara polis, JAWI dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur adalah simbolik dan praktikal mencerminkan model di mana penguatkuasaan moral awam melangkaui sempadan pentadbiran.

Di satu pihak, pendekatan pelbagai agensi ini menunjukkan komitmen holistik untuk menegakkan nilai sosial. Di pihak lain ia menimbulkan kebimbangan tentang pengislaman paksa ruang awam dan kemungkinan percantuman kesalahan sivil dan agama. Perbezaan prosedur dan substantif antara undang-undang jenayah sivil dan undang-undang Islam di Malaysia adalah signifikan. Kesalahan sivil tertakluk kepada perlindungan undang-undang sejagat manakala kesalahan agama mungkin melibatkan standard pembuktian prosedur dan hukuman yang berbeza (Harding, 2012). Kekaburan garis ini berisiko menjejaskan kepastian undang-undang dan perlindungan sama rata di sisi undang-undang.

Tambahan pula, kolaborasi sedemikian boleh mengundang kritikan mengenai penguatkuasaan terpilih dan peminggiran kumpulan minoriti yang amalan budaya atau agamanya menyimpang daripada norma majoriti. Risiko melampau atau penyalahgunaan kuasa terutamanya dalam ketiadaan definisi undang-undang yang jelas menekankan keperluan untuk pemeriksaan undang-undang yang teliti dan perlindungan prosedur yang telus.

Merancang jalan ke hadapan ke arah keseimbangan

Komitmen kerajaan untuk mengkaji semula undang-undang yang mengawal aktiviti tidak bermoral atau menyimpang menyediakan peluang penting untuk mengimbang semula hubungan antara moraliti hak individu dan kuasa negara. Pengejaran keseimbangan yang autentik mesti berakar umbi dalam konteks keunikan Malaysia tetapi dimaklumkan oleh prinsip keadilan dan maruah sejagat.

Definisi undang-undang yang jelas dan objektif

Kekaburan dalam definisi aktiviti menyimpang atau tidak bermoral membuka ruang kepada penguatkuasaan dan diskriminasi sewenang-wenangnya. Ahli teori undang-undang telah lama memberi amaran bahawa undang-undang moral yang kabur boleh memudahkan autoritarianisme dan menceroboh prinsip negara undang-undang (Raz, 1979). Perundangan baharu harus berusaha ke arah definisi yang tepat objektif dan sempit yang mengehadkan skop campur tangan negara seterusnya melindungi daripada penyalahgunaan dan memastikan kebolehramalan dalam pengaplikasian undang-undang.

Prosedur yang adil dan berperikemanusiaan

Proses wajar dan layanan berperikemanusiaan terhadap suspek adalah mustahak baik dari perspektif Islam (ihsan) mahupun di bawah norma hak asasi manusia antarabangsa. Serbuan penahanan dan pendakwaan yang sewenang-wenang atau tidak seimbang bukan sahaja berisiko melanggar hak malah boleh mengikis kepercayaan awam terhadap institusi undang-undang. Seperti yang ditekankan oleh Sachedina (2009) menghormati maruah mereka yang dituduh adalah teras kepada mana-mana sistem yang bercita-cita untuk legitimasi moral. Perlindungan prosedur termasuk anggapan tidak bersalah perwakilan undang-undang dan perlindungan daripada layanan yang merendahkan maruah mesti dimasukkan ke dalam mana-mana rangka kerja undang-undang yang diperbaharui.

Pendekatan holistik dan pemulihan

Pendekatan menghukum semata-mata tidak mungkin memupuk reformasi moral yang tulen. Seperti yang digambarkan oleh profil sosial mereka yang ditahan di Chow Kit, pendorong kepada tingkah laku menyimpang adalah kompleks dan pelbagai dimensi. Strategi pencegahan pendidikan dan pemulihan seperti intervensi berasaskan komuniti dan kaunseling mungkin memberikan hasil yang lebih mampan berbanding penguatkuasaan menghukum (Kamali, 2008). Pendekatan sedemikian adalah konsisten dengan kedua-dua etika Islam dan model keadilan pemulihan kontemporari yang memfokuskan kepada pemulihan dan bukannya pembalasan.

Kesimpulan

Serbuan di Chow Kit dan kajian semula undang-undang yang berikutnya adalah lebih daripada episod penguatkuasaan undang-undang, merangkumi rundingan berterusan mengenai kontrak sosialnya di tengah-tengah wacana hak asasi manusia global, aspirasi nasional untuk kemodenan dan komitmen mendalam terhadap nilai moral dan agama. Jalan ke hadapan memerlukan kebijaksanaan, keupayaan untuk membezakan antara pemeliharaan teras moral sesebuah masyarakat dan pencerobohan yang tidak wajar ke dalam ruang peribadi yang sah dan antara pelaksanaan pengawasan moral (hisbah) dan penegakan keadilan serta belas kasihan (rahmah) yang sangat penting dalam ajaran Islam.

Ukuran kejayaan muktamad dalam kajian semula perundangan ini terletak bukan pada kekerasan penguatkuasaan tetapi pada kejelasan keadilan dan keberkesanan dengan mana ia memupuk masyarakat yang benar-benar bermoral yang dicirikan oleh kebaikan sukarela dan bukannya konformiti terpaksa. Dalam mengemudi ketegangan ini Malaysia berpeluang memodelkan rangka kerja undang-undang yang mengharmonikan warisan budaya dan agamanya dengan keperluan keadilan dan maruah manusia.


Rujukan

Harding, A. (2012). The constitution of Malaysia: A contextual analysis. Hart Publishing.
Kamali, M. H. (2008). Sharīʻah law: An introduction. Oneworld Publications.
Raz, J. (1979). The authority of law: Essays on law and morality. Clarendon Press.
Sachedina, A. (2009). Islam and the challenge of human rights. Oxford University Press.
Mill, J. S. (2003). On liberty (D. Bromwich & G. Kateb, Eds.). Yale University Press. (Karya asal diterbitkan 1859)
United Nations. (1948). Universal Declaration of Human Rights. https://www.un.org/en/about-us/universal-declaration-of-human-rights

No comments:

Post a Comment