Masyarakat Malaysia mempunyai nilai dan norma yang berbeza mengikut kaum. Nilai dan norma ini diwarisi daripada satu generasi ke generasi berikutnya dan berkembang mengikut perubahan masa dan peredaran zaman. Dalam masyarakat Melayu, anak-anak mewarisi adab dan adat melalui lingkungan keluarga besar yang terdiri daripada datuk dan nenek, ibu bapa serta saudara-mara yang dekat dan jauh.
Tradisi ini diperkukuh melalui perayaan yang berkekalan sepanjang zaman iaitu Hari Raya, perkahwinan, kelahiran dan kematian. Proses pembentukan adat dan tradisi ini diajar semula dalam pendidikan di sekolah secara formal melalui kursus dan mata pelajaran yang digubal di peringkat kebangsaan.
Justeru, oleh sebab masyarakat Melayu menjadi kelompok majoriti di Malaysia, nilai, adat dan tradisi mereka lebih menonjol dan mempengaruhi budaya hidup kelompok masyarakat lain. Adab dan adat Melayu di Malaysia merupakan aspek penting dalam kehidupan masyarakat Melayu yang mencerminkan nilai budaya, agama dan sosial mereka.
Adab dalam budaya Melayu sangat dipengaruhi oleh nilai Islam. Sistem etika dan nilai Melayu berasaskan kepada konsep budi-Islam, adab dan akhlak yang mencerminkan kesopanan, hormat dan moral yang tinggi (Ali, 2022). Dalam komunikasi, orang Melayu menekankan kesopanan dan menjaga muka, sesuai dengan prinsip-prinsip Islam yang menekankan perdamaian, toleransi dan hormat (Bakar & Nordin, 2017). Ini termasuk cara berinteraksi dengan orang lain, baik sesama Muslim mahupun bukan-Muslim.
Terdapat beberapa adat Melayu yang masih kental dan diamalkan sehingga kini. Antaranya ialah adat perkahwinan Melayu yang melibatkan pelbagai upacara dan simbolisme yang kaya dan mencerminkan kepercayaan dan amalan tradisional. Walaupun adat ini sedang mengalami perubahan akibat permodenan, elemen-elemen tradisional masih dipelihara (Haji Tinkong & Mohamad, 2021). Adat Melayu juga merangkumi pelbagai aspek kehidupan seharian termasuk pakaian tradisional yang dipakai dalam upacara tertentu seperti cukur jambul, berkhatan dan bertindik. Pakaian ini berbeza antara golongan diraja dan rakyat biasa, dengan golongan diraja cenderung menggunakan songket dan aksesori mewah sementara rakyat biasa menggunakan bahan yang lebih ekonomi (Ab Aziz et al., 2019).
Selain itu, terdapat adat dan kepercayaan seperti kepercayaan animisme dan Hindu dalam amalan adat Melayu. Ini menunjukkan campuran kepercayaan yang membentuk identiti budaya Melayu (Ali, 2022).
Apabila ditanya kepada pelancong atau pekerja asing yang telah lama menetap di Malaysia, kita akan dapati jawapan mereka akan berkait dengan adab dan adat Melayu ini.
Dalam satu video temu bual saluran YouTube AgaEatsKL, Rys William, pencipta kandungan yang popular di Malaysia dengan panggilan “Mat Salleh” dan berasal dari Britain telah ditanya tentang pandangannya tentang Malaysia.
Beliau memberi pandangan tentang transformasi budaya yang dialami setelah meninggalkan negara kelahirannya dan menetap di luar negara, khususnya menumpukan pada bagaimana identiti mereka sebagai pekerja di Malaysia diperkukuh melalui perubahan kecil tetapi bermakna dalam tingkah laku dan pemikiran. Mereka mengenal pasti peralihan utama dalam adab dan etika sosial seperti membuka kasut sebelum masuk ke rumah, kepentingan menggunakan tangan kanan ketika memberi atau menerima barang serta gerak isyarat khusus budaya lain yang berakar dalam nilai hormat dan tradisi.
Perubahan ini, walaupun kelihatan kecil, mempunyai makna budaya yang mendalam dan telah menjadi tabiat yang membezakan identiti Malaysia mereka dengan konteks budaya British di mana mereka kini tinggal. Beliau juga mengakui bahawa tingkah laku ini kadangkala menarik reaksi ingin tahu atau keliru di Britain tetapi mereka terus mengamalkannya secara semula jadi, menonjolkan bagaimana identiti budaya kekal dan menyesuaikan diri walaupun seseorang jauh secara fizikal dari negara sendiri.
Tiga titik utama yang menjadi perhatian beliau ialah penerimaan adab Melayu seperti membuka kasut dan menggunakan tangan kanan, pematuhan kepada etika budaya dalam interaksi sosial untuk menunjukkan rasa hormat dan penyatuan semula jadi tingkah laku ini sebagai cerminan identiti Malaysia. Titik-titik ini secara kolektif menggambarkan bagaimana amalan budaya mempengaruhi identiti peribadi dan tingkah laku sosial.
Adab
Ini merupakan titik pertama dan
paling ditekankan. Beliau menekankan kepentingan mengamalkan adab Melayu yang
merangkumi etika budaya khusus seperti membuka kasut sebelum masuk ke rumah.
Amalan ini melambangkan rasa hormat dan kebersihan yang tertanam mendalam dalam
budaya Malaysia.
"Things
like taking your shoes off in your house. I love this one."
Satu lagi adab penting
ialah penggunaan tangan kanan untuk memberi dan menerima barang yang merupakan
tanda hormat dan kesopanan. Tangan kiri dianggap tidak sesuai atau kurang sopan
dalam konteks ini. Beliau menyatakan bahawa bukan Islam juga mengikuti amalan
ini secara semula jadi, menunjukkan betapa meluas dan spontannya tingkah laku
ini di Malaysia. Perbezaan dengan Britain jelas di sini, di mana gerak isyarat
sebegini jarang ditemui dan mungkin menimbulkan kekeliruan atau kejutan.
"Use your right hand, not your left
hand."
Etika Budaya dalam Interaksi Sosial:Memperluas dari adab, beliau menekankan bagaimana etika
budaya ini mempengaruhi tingkah laku sosial. Sebagai contoh, berjabat tangan
dengan tangan kanan atau memimpin gerakan dengan tangan kanan adalah norma,
sementara tangan kiri dielakkan untuk mengelakkan kesalahan. Beliau mengimbas
kembali saat-saat memohon maaf apabila secara tidak sengaja menggunakan tangan
kiri, menunjukkan betapa norma ini telah diinternalisasikan dengan mendalam.
Etika ini mencerminkan sistem hormat budaya yang lebih luas, menonjolkan
bagaimana interaksi sosial di Malaysia dipandu oleh nilai tradisional yang
menekankan rasa hormat, kesucian dan kesopanan.
Penyatuan Identiti Malaysia Melalui Amalan Harian: Beliau mencadangkan
bahawa adab dan etika ini bukan sekadar dilakukan atas dasar kewajipan tetapi
telah menjadi tabiat semula jadi dan spontan. Penyatuan ini menandakan hubungan
yang lebih mendalam dengan identiti Malaysia, melangkaui aspek kewarganegaraan. Ia menunjukkan bagaimana amalan budaya membentuk rasa
kekitaan dan persepsi diri seseorang. Walaupun berada di luar negara, adat
kecil tetapi signifikan ini mengukuhkan identiti Malaysia beliau, membezakannya
daripada cara hidup British.
Kita boleh lihat temu bual ini sebagai sebahagian daripada bukti penting dalam menilai persepsi dan pandangan orang luar terhadap amalan adab dan adat masyarakat Melayu. Ringkasan temu bual ini boleh dinyatakan seperti berikut.
Adab sebagai Penanda Identiti Budaya: Amalan membuka kasut sebelum masuk rumah bukan sekadar langkah kebersihan sebaliknya merupakan tradisi yang melambangkan rasa hormat, kebersihan dan kesucian ruang peribadi. Tindakan mudah ini menjadi cara nyata untuk orang Malaysia di luar negara mengekalkan hubungan dengan nilai budaya dan membezakan identiti mereka dalam persekitaran asing. Dalam konteks Barat di mana amalan ini kurang biasa, ia berfungsi sebagai peringatan halus tetapi kuat tentang warisan budaya.
Etika Tangan Kanan dan Simbolismenya: Penekanan menggunakan tangan kanan untuk pertukaran
barang membawa konotasi budaya dan agama yang mendalam di Malaysia. Ia
mencerminkan konsep kesucian dan rasa hormat dengan tangan kiri sering dianggap
kurang bersih atau tidak sopan. Amalan ini, apabila dikekalkan di luar negara,
memupuk rasa kekitaan dan kesinambungan dengan adat Melayu. Rasa tidak selesa
atau kekeliruan yang ditimbulkannya pada orang lain menunjukkan betapa tertanam
dan uniknya tatacara budaya ini.
Tabiat Budaya sebagai Penanda Identiti dalam
Diaspora: Bagi individu yang
tinggal jauh dari negaranya, amalan harian seperti adab menjadi penanda
identiti yang kritikal. Tabiat ini sering dilakukan secara tidak sedar tetapi
membawa erti emosi dan budaya yang signifikan. Ia membantu mengekalkan rasa
diri dan komuniti, menyumbang kepada pemeliharaan identiti budaya walaupun
terpisah secara fizikal.
Pertembungan Budaya dan Rasa Ingin Tahu: Pengalaman penutur menerima “pandangan pelik”
ketika menunjukkan adab Melayu di Britain menggambarkan jurang budaya dan
perbezaan norma sosial antara Malaysia dan negara-negara Barat. Reaksi
sedemikian, walaupun kadangkala tidak selesa, menekankan kepelbagaian ekspresi
budaya dan kepentingan kesedaran serta sensitiviti budaya dalam masyarakat
majmuk.
Hormat sebagai Nilai Teras yang Diluahkan Melalui Tingkah
Laku: Di sebalik adab
ini terletak nilai hormat yang berakar umbi - terhadap orang lain, rumah dan
tradisi budaya. Rasa hormat ini dijelmakan secara fizikal melalui gerak isyarat
dan etika sosial, mengukuhkan ikatan sosial dan kesinambungan budaya. Dengan
mengekalkan tingkah laku ini, kita mempertahankan fabrik sosial yang penting
kepada identiti Malaysia.
Perubahan Tingkah Laku Mencerminkan Evolusi
Identiti: Renungan orang
luar tentang perubahan sejak tinggal di Malaysia mendedahkan bagaimana identiti
bersifat dinamik. Walaupun teras identiti Malaysia kekal, ia beradaptasi
melalui penggabungan pengalaman dan persekitaran baru. Evolusi ini bukanlah
pencairan identiti tetapi pengukuhannya di mana perubahan tingkah laku kecil
melambangkan proses lebih besar dalam penentuan kendiri dan rasa kekitaan.
Ketekalan Budaya di Tengah Globalisasi: Walaupun dalam dunia yang semakin global di mana
sempadan budaya semakin cair, ketekalan tingkah laku khusus budaya menonjolkan
kekuatan tradisi yang berkekalan. Kepatuhan semula jadi penutur kepada adab Melayu
walaupun berada jauh secara geografi menunjukkan bagaimana identiti budaya
dihidupi dan dirasai setiap hari, melangkaui bahasa, kewarganegaraan dan
lokasi.
Adab dan adat Melayu di Malaysia adalah gabungan nilai Islam dan tradisi lama yang terus dipelihara walaupun menghadapi perubahan akibat modernisasi. Nilai kesopanan, hormat, dan moral yang tinggi tetap menjadi asas dalam kehidupan masyarakat Melayu, sementara adat-adat tradisional terus dipraktikkan dalam pelbagai upacara dan kehidupan seharian.
Rujukan
Ab Aziz, A. B., Abd Aziz, M. K. B., Mudzafar, N. B.,
& Ibrahim, N. I. B. (2019). The development of children attire in Malay
ceremonials in the context of Malay socio-cultural. International
Journal of Engineering and Advanced Technology, 8(5), 1282-1288. DOI: 10.35940/ijeat.E1182.0585C19
Ali, K. K. (2022). A discourse on the Malay cultural identity within the Malaysian society. Kajian Malaysia, 40(1), 83-107. DOI: 10.21315/km2022.40.1.5
Bakar, H. A., & Nordin, M. Z. F. (2017). Intercultural communication: A Muslim perspective. In Global perspectives on intercultural communication (pp. 66-70). Routledge. DOI: 10.4324/9781315716282-14
Haji Tinkong, H. R. B., & Mohamad, N. R. (2021). Symbolism in Brunei Malay wedding customs. In Engaging modern Brunei: Research on language, literature, and culture (pp. 239-253). Springer. DOI: 10.1007/978-981-33-4721-2_14
No comments:
Post a Comment