Friday, May 17, 2024

Keperluan etnik majoriti semakin bertambah di Malaysia


Jabatan Perangkaan Malaysia mengumumkan jumlah penduduk Malaysia pada suku tahun pertama 2024 dianggarkan sebanyak 34 juta yang mana 30.6 adalah warganegara dan selebihnya adalah warganegara asing. Berdasarkan kumpulan etnik, Melayu membentuk 58 peratus, diikuti Cina (22.6 peratus) dan India (6.6 peratus). Manakala bagi kelahiran kumpulan etnik, Melayu mencatatkan 68.8 peratus, Cina (8.8 peratus) dan India (3.7 peratus)

Agak menarik juga apabila kita dapat melihat pertambahan penduduk Malaysia yang menunjukkan masyarakat Melayu memiliki tahap kesuburan yang lebih tinggi berbanding etnik lain. Kadar kesuburan sebanyak 2.1 untuk setiap wanita Melayu manakala wanita Cina adalah 0.8 dan wanita India adalah 1.6. Kadar kesuburan ini merupakan satu indikator untuk menganggarkan berapa banyak bayi dilahirkan dalam tempoh setahun bagi mereka yang berumur 15 hingga 49.

Dianggarkan di peringkat antarabangsa, umumnya kadar kesuburan bagi wanita Malaysia tidak begitu tinggi. Keadaan ini adalah satu petunjuk yang normal bagi negara yang sedang membangun ataupun negara maju. Topik kadar kesuburan yang semakin berkurangan tidaklah memalukan kerana ia menjadi trend di seluruh dunia.

Namun apa yang kita hendak dilihat di sini adalah bagaimana jumlah ini sebenarnya akan memberi kesan kepada penduduk yang ada di negara kita berdasarkan kepada kumpulan etnik.

Melihat kepada kadar kesuburan ini, kita boleh nyatakan bahawa dalam tempoh beberapa tahun yang akan datang, komposisi bayi etnik Melayu dianggarkan bertambah sehingga 168,300 orang setahun yang mana dalam lima tahun akan berjumlah 841,500 orang, jumlah yang jauh meninggalkan bayi etnik Cina (132,000) dan India (83,000).

Statistik ini menunjukkan bahawa kita boleh membuat jangkaan terhadap pertambahan penduduk yang berlaku dalam negara. Tidak syak lagi jumlah kumpulan etnik akan menunjukkan perbezaan komposisi yang ketara.

Masyarakat Melayu akan terus mendominasi kependudukan di bandar dan luar bandar, meminta lebih banyak kemudahan keagamaan dan budaya disediakan, menguasai kuasa kepenggunaan dan menyerapkan budaya mereka ke dalam aliran utama tradisi negara. Kita juga akan dapati keperluan terhadap industri halal bertambah banyak dalam penyediaan makanan, minuman, perbankan dan rekreasi.

Umumnya pertambahan kadar kelahiran masyarakat Melayu didorong oleh keinginan beragama iaitu galakan menambah bilangan umat Islam dan juga konsep terhadap kehidupan iaitu setiap anak ada rezeki masing-masing. Pemikiran mereka terhadap hidup dan mati juga lebih terkehadapan kerana mengimani qada dan qadar.

Persepsi masyarakat Cina telah berubah iaitu inginkan kehidupan yang berkualiti berbanding kepada kualiti. Ia berkait rapat dengan suasana hidup di bandar yang perlukan kesungguhan dalam bekerja untuk memenuhi tuntutan hidup. Jika mereka inginkan keluarga dengan kehidupan berkualiti, keperluan kewangan untuk membesarkan anak-anak perlu dipenuhi. Melalui cara ini, keluarga dapat menikmati kekayaan dan kebahagiaan bersama-sama. Jika isi rumah lebih ramai, sukar bagi keluarga untuk mendapat pendidikan dan perkhidmatan yang berkualiti kerana lebih banyak bayaran yang dikeluarkan.

Walaupun Malaysia dijangka menjadi negara tua dalam masa terdekat, komposisi etnik yang berbeza ini perlukan kerjasama semua pihak bagi memastikan tenaga kerja dan industri dapat terus berkembang. Bilangan rakyat Malaysia boleh digandakan supaya ekonomi dapat terus berkembang dan memberi kemakmuran kepada semua orang.

No comments:

Post a Comment