Pendidikan hati dan jiwa seharusnya boleh menjejaki dan menuruti langkah-langkah yang telah dilalui Rasulullah SAW. Kita dapat melihat kesan besar pendidikan yang dilalui oleh baginda SAW apabila membuat perubahan besar kepada masyarakat Mekah yang dilingkungi pemikiran dan amalan jahiliah.
Dua instrumen yang menggerakkan perubahan sepanjang proses pendidikan ini ialah al-quran dan persekitaran (bi’ah) yang sentiasa menyokong perubahan. Susunan proses yang diberikan Allah SWT melibatkan penanaman nilai dan amalan yang mengasuh, melatih, menunjuk ajar, menasihat dan membimbing ke arah pembentukan jiwa yang suci dan akhlak serta adab yang terpuji. Impak didikan al-quran ini telah melahirkan peribadi unggul dan diberi penarafan terbaik oleh Allah SWT.
وَاِنَّكَ لَعَلٰى خُلُقٍ عَظِيْمٍ
Maksudnya: Dan sesungguhnya engkau mempunyai akhlak yang mulia. (Al-Qalam ayat 4)
Pembentukan nilai dan kerektor Rasulullah SAW juga dibentuk oleh persekitaran iaitu secara berkumpulan. Rumah Arqam bin Abi Arqam menjadi medan dakwah pertama bagi membentuk jati diri beragama dan tauhid yang kukuh.
Di rumah ini Rasulullah SAW dan sahabat-sahabat yang awal belajar dan menerima didikan ilahi melalui kumpulan kecil yang dipanggil ‘halaqah’ atau lebih dikenali sebagai usrah pada masa kini. Melalui halaqah ini, empat sifat yang menjadi teras dakwah Rasulullah SAW kukuh dan mantap ialah siddiq (benar), amanah (dipercayai), tabligh (menyampaikan) dan fathonah (bijaksana).
Halaqah ini berkembang dan menampung lebih ramai sahabat yang tertarik dengan perubahan minda, pola pemikiran dan rasionalisasi ketauhidan yang esa. Aktiviti tarbiah dalam halaqah tidak dapat menampung jumlah peserta yang bertambah, akhirnya halaqah yang kecil tadi dibuat dalam bentuk massa yang dipanggil kuttab iaitu tempat berkumpul yang biasanya di beranda masjid.
Apakah teras kepada perubahan pemikiran dan kedinamika sikap dan budaya masyarakat jahiliah selepas berada dalam halaqah? Rasulullah SAW sebagai murabbi memulakan proses perubahan hati dengan membacakan al-quran sebagai instrumen tunggal.
Seterusnya ayat-ayat al-quran ini dihafal dan diberi kefahaman melalui komunikasi aktif dalam bentuk dialog, diskusi, demonstrasi, eksperimen, syarahan dan perumpamaan. Bimbingan langsung dari ilahi menjadikan proses pendidikan hati dan jiwa menancap teguh di dalam minda dan hati para sahabat sehingga mengubah kerektor diri lebih kuat, berdisiplin dan sedia maju ke hadapan.
Memulakan proses transformasi hati ini memberi impak yang sangat ketara kepada kejayaan dakwah di Mekah selama 13 tahun. Fokus pendidikan hati ini ialah pembinaan jiwa dan aqal yang telah menyebabkan tempoh sepuluh tahun di Madinah dapat ditumpukan kepada pembinaan sosial, politik, akhlak dan negara.
Amalan masyarakat jahiliah yang menindas dan terkebelakang seperti mempersekutukan Allah SWT, memuji tuhan-tuhan yang dibuat sendiri, perilaku tanpa batasan, penindasan dalam ekonomi, kewujudan kelompok elit dan marhaen, ketaksuban kepada pemimpin dan nasionalisme tanpa batasan serta undang-undang yang memihak telah diubah kepada sistem hidup yang teratur, mengangkat martabat manusia dan mengembalikan rasa ‘izzah’ atau kemuliaan kepada hamba yang bertuhan.
Al-quran merupakan instrumen paling ampuh dan menepati keperluan pendidikan yang diperlukan oleh manusia. Status al-quran sebagai mukjizat menjadikan setiap saranan sebagai pengajaran berkesan dalam pembelajaran sepanjang masa kepada Rasulullah SAW. Setiap petikan wahyu yang sampai kepada telinga baginda SAW akan terus turun dan melekat di hatinya.
Al-quran mendidik baginda SAW secara langsung dan tidak langsung. Impak pendidikan al-quran ini melahirkan sahabat-sahabat baginda SAW yang bersifat mandiri, berdiri di atas kaki sendiri, menepati manhaj atau sistem hidup ilahi.
Pada usia muda, mereka ditempa dan didik oleh kurikulum deen yang luar biasa yakni dengan ilmu agama yang kukuh kemudian dilingkungi oleh aqal dan jiwa yang kuat dari serangan ideologi jahiliah. Mereka hidup dalam lingkungan yang baik dibawa ke dalam urusan harian yang sifatnya sama.
Jika urusan hati, jiwa, kekukuhan, keyakinan dan sebagainya, kemandirian dalam masalah ekonomi dan harta juga sama. Rasulullah SAW mendidik para sahabat untuk menjadi mandiri bagi menyediakan mereka dengan nilai-nilai teras jati diri.
Jelasnya pendidikan Islam dijadikan sebagai satu proses mengasuh dan mendidik, membela, melatih, menyucikan, membaikkan, mengawal hawa nafsu, membentuk ketaatan kepada Allah SWT membentuk sikap sopan dan beradab (mempunyai akhlak yang baik) dan memadamkan semua sifat tercela yang ada dalam diri manusia.
Kitaran proses ini telah mencanaikan nilai-nilai unggul, terpimpin dan kukuh sehingga pemerintahan terakhir khalifah Othmaniyyah di Turkey 1924.
Negara yang menonjol dalam ekonomi, sosial, politik dan komuniti dilihat memberi perhatian yang serius kepada pendidikan. Program pembangunan pendidikan sentiasa diberi tumpuan dan diangkat ke tahap paling tinggi. Peruntukan tahunan juga disalurkan kepada pendidikan supaya komuniti dapat diberi ilmu untuk membuat perubahan.