Kesempatan menghadiri kursus pendek di kawasan Country Homes, Rawang memberi ruang dan peluang kepada penulis untuk melihat, meninjau dan menganalisis perkampungan Rufaqa’ Corporation yang mana Ashaari Muhammad adalah ketua eksekutif syarikat berkenaan. Kaitan Rufaqa’ dan Al Arqam yang heboh di media massa menjadikan keinginan penulis lebih teruja untuk melihat pergerakan kumpulan ini dengan lebih dekat.
Tiga hari dua malam menginap di Rufaqa’ Inn memberi penilaian awal terhadap kehidupan sekumpulan masyarakat Islam yang bernaung di bawah payung Rufaqa’ Corporation dan aktiviti yang dilakukan bagi menyokong kehidupan ahlinya.
Penulis tiba pada tengah hari dan singgah sebentar di Restoran Ikhwan yang berada di salah sebuah daripada sepuluh blok yang membentuk perkampungan Rufaqa’. Ketika meninjau makanan yang hendak dibeli, penulis dapati hanya tinggal sayur, ikan dan daging ayam serta nasi putih. Oleh kerana kurang berselera dengan makanan ini, penulis mengambil keputusan untuk makan nasi, ikan dan teh “o” ais sahaja bagi mengisi perut.
Di kawasan khemah luar, kelihatan anak-anak kecil sekitar 10 hingga 18 tahun sedang mengambil nasi dan lauk daripada periuk yang bersaiz besar tanpa membayar harganya di kaunter. Kemungkinan besar memang disediakan secara percuma. Penulis sendiri terpaksa membayar RM2.70 bagi makanan yang dipesan.
Di sekitar tempat duduk, terdapat dua meja makan yang sedang dihuni oleh tiga dan dua orang masing-masingnya memakai songkok, baju Melayu dan seluar panjang. Ketika penulis meneguk air teh “o” ais untuk menghilangkan haus, ternampak mata mereka melilau ke arah penulis. Keadaan yang sungguh tidak menyenangkan ketika makan.
Kanak-kanak yang mengambil makanan tadi adalah penghuni di kawasan perkampungan ini dan mereka sentiasa dilihat berada di sana selama penulis menghuni Rufaqa’ Inn. Malah kelibat mereka juga menimbulkan beberapa kemusykilan mengenai aktiviti yang dilakukan. Agaknya mereka berkursus ataupun memang itulah persekitaran dunia mereka ketika ini.
Setelah makan, penulis bertanyakan tempat untuk destinasi utama bagi mengetahui bagaimana ahli-ahli Rufaqa’ di sini memberi maklum balas terhadap kehadiran masyarakat luar. Salah seorang daripadanya sangat membantu. Soalan yang pertama ditanya ialah “Encik dari mana?” Itulah soalan yang penulis dapat selama berjumpa penghuni di sini sama ada di surau, Skylab dan Pusat Jahitan Ikhwan. Semuanya memberi respon yang sangat memuaskan dan penuh dengan kemesraan.
Tinggal di Rufaqa’ Inn memberi peluang kepada penulis untuk melihat aktiviti kumpulan ini secara dekat. Hampir semua keperluan sebuah masyarakat ada di sini. Dari pasar raya Rufaqa' hinggalah kedai dobi, bengkel kereta, agen pelancongan, poliklinik ataupun kedai gunting rambut, keperluan masyarakat dapat dipenuhi dengan lengkap dan sempurna.
Paling memberi kesan kepada penulis ialah keupayaan setiap orang di sini menyusun kasut setiap kali masuk ke dalam premis perniagaan atau tempat tinggal mereka. Caranya ialah menghalakan muncung kasut atau selipar mengarah keluar dan disusun berbaris-baris dan rapat. Ini adalah lambang hati yang bersatu dan keupayaan mendisiplin diri yang tinggi.
Penulis menjangkakan semua penghuni di sini diambil berat keperluan dan kebajikan mereka. Anehnya lebih ramai wanita yang bekerja dan dilihat berjalan ke sana sini dan ramai kanak-kanak dan remaja. Lelaki tidak kelihatan sangat. Semasa menunaikan solat Asar dan Maghrib juga tidak ramai lelaki yang datang berjemaah. Ada juga dua orang “Pak Sheikh” yang masih melepak di ruang tamu Rufaqa’ Inn ketika azan Asar sedang dikumandangkan. Ketika penulis keluar dari bilik untuk ke surau, mereka berada di situ dengan mata yang melilau dan ketika balik dari surau mereka masih lagi berada di situ. Pada pandangan penulis, tindakan terbaik mereka ketika itu ialah turut berjemaah supaya orang luar dapat melihat perkampungan Islam yang dikatakan oleh Ashaari Muhammad.
Aktiviti ekonomi adalah sumber pendapatan utama mereka. Dilihat semua kedai dibuka pada awal pagi atau lebih tepat selepas berwirid menunaikan solat Subuh. Satu pendekatan yang amat berkesan bagi membangunkan ekonomi ummah kerana rezeki selalu berada di awal pagi.
Setiap pagi juga ada beberapa buah kereta pelbagai jenis akan singgah di kawasan ini dengan urusan masing-masing. Semuanya berpakaian dengan cara yang sama dan mata mereka masih lagi melilau melihat kehadiran penulis dan rakan-rakan.
Solat mereka juga agak menarik untuk diperhatikan. Biasanya mereka akan bersedia sepuluh minit sebelum masuk waktu. Kawasan mussalla dihamparkan dengan kain putih dan setiap perpindahan rukun dilakukan dengan tertib. Salam ke kiri dan kanan akan dipaling dengan sungguh-sungguh. Sebaik sahaja memberi salam, salah seorang daripada mereka mengetuai bacaan wirid diikuti ahli jemaah yang lain. Selepas doa biasa, mereka membaca pula wirid ”Li khamsatun” beramai-ramai.
Prinsip perniagaan yang dilaksanakan di sini tidak mengutamakan keuntungan. Satu konsep yang sangat menarik kerana ketika masyarakat sibuk untuk mencari gelaran jutawan dan ahli perniagaan yang kaya-raya, masih ada mereka yang tidak mahu. Contohnya penulis cuba mendapatkan khidmat urutan seluruh badan. Selepas diurut, penulis bertanyakan upahnya. Pengurut berkata yang mereka tidak pernah meletakkan harga. Maknanya perkhidmatan ini tidak ada harganya walaupun di tempat lain ada yang mengenakan upah sehingga RM50.00 bagi sejam. Disebabkab penulis biasa mengurut, bayaran yang memadai telah diberikan.
Oleh sebab konsep inilah, kebanyakan perniagaan mereka nampak tidak maju dari segi lahiriah kerana perkhidmatan yang diberikan tidak ditentukan dengan untung yang banyak. Malahan ada yang rugi. Ada bekas ahli Al Arqam yang menyatakan keuntungan syarikat Rufaqa’ hanyalah 30 sen sehari.
Konsep perniagaan ini agak unik kerana pada Ashaari Muhammad, berniaga adalah untuk memenuhi keperluan ummah dan tidak perlu membebankan dengan menekan pengguna. Contohnya, jika ada ahli masyarakat sekitar yang dalam kesempitan untuk membeli barangan keperluan, dia boleh saja ke pasar raya Rufaqa’ untuk mengambil barangan berkenaan dan membayarnya apabila ada wang. Kalau tidak ada juga, bolehlah tidak membayarnya!
Konsep ini bertentangan sekali dengan amalan kapitalis dan sistem yang lain kerana matlamat perniagaan Rufaqa’ ialah memberi kemudahan kepada orang lain. Amalan-amalan, saranan dan kata-kata hikmah adalah pengukuh keyakinan kumpulan syarikat Rufaqa’ terhadap amalan yang sedang dipraktikkan ini.
Mereka percaya kalau bertaqwa, Allah akan memberi rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka. Itulah jaminan yang mereka dengar dan amalkan. Tidak hairanlah di Rufaqa’ Inn, penyambut tetamu wanita akan memegang tasbih untuk berwirid walaupun wajahnya jarang memberi senyuman. Kepalanya pula tunduk supaya tidak bertentang mata dengan lelaki yang bukan muhrim. Lelaki tukang urut juga begitu. Sementara menunggu penulis untuk diurut, turut memegang biji tasbih; berwirid dan berzikir.
Pengalaman penulis melihat perkampungan Rufaqa’ sangat memberi kesan terhadap pandangan dan pemikiran walaupun sudah memerhati perjalanan kumpulan Al Arqam secara dekat dahulu. Amalan menggantung gambar Ashaari Muhammad masih berterusan dan dihiasi dengan kata-kata hikmah serta sajak. Penulis tidak nampak pula gambar pemimpin negara Malaysia yang lain digantung pada dinding-dinding premis perniagaan mereka.
Terfikir juga kenapa di pejabat kerajaan, restoran dan premis peniagaan terdapat gambar Yang di-Pertuan Agong, Raja Permaisuri dan Perdana Menteri.
Rufaqa’ Corporation ditubuhkan untuk menampung keluarga Ashaari Muhammad yang ramai. Para pekerjanya terdiri daripada bekas-bekas ahli Al Arqam yang hilang pekerjaan. Ashaari Muhammad pernah mengambil pekerja asing tetapi katanya susah untuk didisiplinkan kerana tidak ada kejujuran dan amanah. Hubungan majikan-pekerja adalah sangat berbeza kerana Ashaari menggunakan pendekatan ayah-anak. Pengikat kesetiaan dan kejujuran ialah kasih sayang. Beliau yakin sifat amanah dan jujur akan terbentuk dengan perlahan-lahan. Akhirnya pekerja akan bekerja bersungguh-sungguh dan menghormati majikan mereka.
Yang pertama, kumpulan ini perlu melakukan transformasi pemikiran dan perlakuan supaya tidak dipandang lemah dan diperlekeh. Umpamanya keadaan tempat makan di Restoran Ikhwan. Ia perlu ditingkatkan kebersihan dalaman dan luaran seperti mana mereka dididik untuk mengatur kasut ketika masuk ke premis masing-masing. Longkang restoran masih hitam pekat airnya, kurang bersih, lantai yang kurang bersinar dan makanan yang tidak banyak untuk dipilih.
Yang kedua, ramai perempuan dan wanita yang bekerja di sini. Timbul persoalan apakah kaum hawa ini menjana pendapatan ekonomi utama kerana kegigihan mereka bekerja. Kuat bekerja sangat baik tetapi hanya satu pihak akan merugikan jemaah. Kaum lelaki yang penulis temui agak vokal mempertahankan perniagaan dan aktiviti Rufaqa’ dengan sedikit sebanyak menyalahkan kerajaan. Pemikiran yang tertutup begini menjadikan mereka sukar untuk diajak berbincang.
Yang ketiga, tenaga manusia iaitu kanak-kanak lelaki dan perempuan di sini perlu ditarbiyah dengan cara terbaik supaya akhlak dan keupayaan berfikir dapat dikembangkan sepenuhnya. Penulis mungkin tidak mengetahui aktiviti kanak-kanak ini tetapi pemerhatian yang singkat memberi gambaran yang lebih banyak negatif daripada positif. Berketayap dan bertudung memang baik dan cantik tetapi jika diberi ilmu dan dikembangkan kepintaran, mereka akan menjadi lebih hebat dan bermakna kepada masyarakat dan negara.
Rumusannya kumpulan Rufaqa’ perlu meningkatkan keupayaan ”model masyarakat Islam” yang mereka wujudkan di Country Homes supaya ia menjadi benar-benar bermakna terhadap orang luar. Ashaari Muhammad juga menyatakan Negara Islam bukannya terletak pada bangunan, lambang dan persekitaran tetapi pada orangnya. Justeru itu, perbaikilah keadaan hidup ahli-ahli Rufaqa’ yang kebanyakannya mencari rezeki dengan berniaga di sini. Aspek dalaman dan luaran perlu dibentuk supaya memberi kesan maksimum ke atas penghayatan Islam.
Monday, December 18, 2006
Monday, December 11, 2006
Impak pendidikan Islam ke atas pembentukan peribadi pelajar
Pengenalan
Pendidikan adalah lambang masyarakat yang bertamadun. Beberapa tamadun dunia yang muncul dan hilang meletakkan pendidikan di tempat teratas bersama industri perdagangan, ketenteraan dan pengangkutan. Dalam Rancangan Malaysia Kelapan dan Kesembilan (2001-2010), kerajaan Malaysia memperuntukkan sejumlah RM87,522.00 juta untuk perbelanjaan dan peruntukan pembangunan bagi pendidikan dan latihan.
Institusi pendidikan memainkan peranan yang sangat penting bagi agenda pembangunan negara. Keupayaan rakyat sesebuah negara terletak pada sejauh mana tahap celik huruf dan kadar penembusan terhadap informasi teknologi maklumat. Negara-negara maju mempunyai kadar buta huruf yang sangat rendah malahan sifar dan penguasaan teknologi maklumat yang tinggi.
Pendidikan individu merangkumi pendidikan di rumah, sekolah, pasca persekolahan, institusi pengajian tinggi dan tempat kerja (Berita Harian, 10 Disember 2006). Melalui pendidikan bertahap inilah nilai dan budaya yang kukuh diterapkan supaya akan lahir modal insan yang mantap dan berkualiti.
Di Malaysia, sistem pendidikan yang dilalui oleh setiap pelajar merangkumi sekolah rendah dan menengah yang mengambil masa selama 11 tahun. Mereka diberi pelbagai pendedahan untuk melengkapkan diri dengan keperluan dunia dan akhirat. Bagi pelajar muslim, mereka diberi pendidikan Islam bagi melengkapkan diri dengan kemahiran membaca al-quran dan ilmu feqah bagi memantapkan iman dan taqwa.
Kajian oleh Universal McCann Malaysia yang bertajuk ”Nilai-nilai moral kian terhakis?” menyatakan pencapaian dunia seperti pembangunan fizikal dan ekonomi yang rancak dicacati oleh senario gaya hidup moden yang membelakangkan kemurniaan akhlak dan keluhuran budi. Demi mengecapi kejayaan, ada yang sanggup berbuat apa sahaja termasuklah mengenepikan nilai-nilai moral yang sepatutnya menjadi pegangan hidup setiap individu (The Star, 9 Disember 2006).
Walaupun pendidikan Islam dilaksanakan dalam sistem pendidikan perdana negara, gejala sosial yang berlaku turut meresahkan umat Islam. Setiap hari dipaparkan pelbagai kes yang melibatkan salah laku sosial dalam masyarakat seperti pecah amanah, delikuensi remaja dan penipuan serta pembunuhan. Statistik Agensi Anti Dadah Kebangsaan menyatakan secara purata 2,334 rakyat Malaysia terlibat dengan penagihan dadah setiap bulan dan bagi setiap 29 minit akan muncul seorang penagih baru. Penghuni belia di pusat serenti adalah 71.7 peratus. Dari tahun 1988 hinga Jun 2006, jumlah penagih dadah adalah 295,593 orang.
Gejala sosial ini semakin membimbangkan (Ahmad Rezuwan Mohd Yunus,2003). Apa yang telah berlaku kepada sistem pendidikan negara khususnya sistem pendidikan Islam yang dilalui oleh pelajar dan remaja sekarang?
Gejala sosial seperti bohsia, buli di sekolah, lari dari rumah, buang bayi, rogol dan penganiayaan kanak-kanak adalah simptom yang muncul kerana kegagalan sistem pendidikan, institusi kekeluargaan dan penguatkuasaan. Azizah Othman (2003) melihat empat pendekatan untuk mengatasi masalah sosial ini iaitu peranan ibu bapa, peranan diri sendiri, peranan rakan sebaya dan peranan masyarakat. Namun begitu beliau tidak memasukkan aspek pendidikan yang berperanan lebih besar kerana dalam masyarakat moden hari ini, elemen nilai banyak diterapkan melalui pendidikan formal seperti sekolah.
Pengaruh media massa yang memaparkan budaya yang berbeza dengan masyarakat tempatan telah memecahkan dominasi nilai-nilai tradisi sama ada nilai bangsa atau agama.
Bagaimana umat Islam dahulu merangkak dan membina tamadun ilmu yang gilang gemilang beratus-ratus tahun? Apakah rahsia yang menggerakkan mereka untuk mencari dan mengembangkan ilmu kepada seluruh dunia hingga mencipta trend budaya ilmu kepada masyarakat Barat?
Latar Belakang Pendidikan Islam
Tahun 459 Hijrah adalah batas yang memisahkan di antara pendidikan kaum muslimin dengan tahun-tahun sebelumnya. Ketika ini, sekolah yang pertama telah dibuka di kota Baghdad yang didirikan oleh Nizamul Muluk, seorang menteri dari bangsa Saljuk. Sistem persekolahan ini seterusnya berkembang ke seluruh dunia Islam termasuk di daerah-daerah kecil.
Sebelum ilmu dan sistem pendidikan yang mantap wujud, umat Islam belajar di masjid, surau dan kuttab. Di Malaysia, sekitar tahun 1980-an, kuttab lebih dikenali sebagai kutub-khanah yang dimodenkan. Kuttab adalah sejenis tempat belajar yang mula-mula lahir di dunia Islam. Perkataan kuttab diambil dari perkataan ”taktib” yang boleh diertikan sebagai tempat memberikan pelajaran menulis dan membaca.
Selain menjadi tempat belajar menulis, kuttab juga adalah tempat untuk belajar membaca al-quran.
Tradisi kuttab ini berkembang ke istana yang mana para guru digelar “mu’addib” berperanan mendidik budi pekerti putera dan puteri raja. Mu’addib yang terkenal ialah Ahmad Ibnu Abul Abbas Tsa’lab yang diminta mendidik Taher, putera kepada Muhammad Ibnu Abdillah. Ahmad telah disediakan dengan tempat istimewa dan diminta mengajar Taher selama empat jam sehari. Semua kemudahan disediakan dan beliau telah membimbing Taher selama 13 tahun.
Pendidikan di istana bukannya bersifat formal malah mendidik dan mengisi keperluan rohani dan jasmani. Amalan ini masih diamalkan oleh kebanyakan pemerintahan beraja di dunia termasuk sultan-sultan Melayu di Malaysia dan kesultanan Brunei. Pada zaman dahulu, anak-anak raja diberi pendidikan lengkap dari segi emosi, fizikal, mental dan spiritual sebagai persediaan menjadi pemimpin negara.
Pendidikan juga tersebar melalui kegiatan perniagaan yang turut menyemarakkan industri buku. Kedai-kedai buku yang bermula sejak kerajaan Bani Abbasiyah dan tersebar luas ke seluruh negara. Penekanan utama ketika ini ialah kesusasteraan seperti sajak, perbincangan ilmiah dan pidato. Keadaan ini memberi ruang untuk perkembangan ilmu falsafah dan bahasa yang telah melahirkan bijak pandai Islam yang sering mengadakan perbahasan ilmiah. Melalui pertemuan dan perbahasan serta peranan kedai-kedai buku ini, muncul tokoh-tokoh penulis seperti Ibnu Nadim, Ibnu Kaujak dan Jaqut yang mengarang buku Mu’djamul Udaba dan Mu’djamul Buldan.
Kepesatan perkembangan ilmu ketika tamadun Islam berkembang digambarkan oleh Ibnu Jauzi (597 Hijrah) yang menyatakan kedai-kedai buku di kota Baghdad sebagai sebuah pasar yang besar dan tempat ulama dan fuqaha mengadakan persidangan. Kepentingan peranan kedai buku sebagai tempat perkembangan ilmu dapat dilihat daripada petikan sajak berikut yang menceritakan keadaan sebuah kedai buku di Mesir.
Duduk di pasar-pasar itu tercela
tetapi ada pula di situ majlis-majlis yang terpuji.
Maka janganlah engkau dekati selain pasar kuda, pasar senjata dan
pasar buku
Dua yang awal adalah alat para pahlawan
Dua yang terakhir adalah alat para sasterawan.
Perbincangan ilmiah yang lebih serius berlangsung di rumah-rumah para ulama (sarjana). Ketika zaman Rasulullah saw, baginda sendiri menggunakan rumah Al Alqam Ibnu Abil Arqam sebagai markas. Di sini Rasulullah saw mengajar perkara-perkara pokok tentang agama Islam dan menerangkan maksud ayat-ayat al-quran.
Rumah ulama Islam tersohor ialah Imam Al Ghazali (504 Hijrah) yang memberi pelajaran kepada beberapa orang muridnya. Yaakub Ibnu Killis adalah menteri kepada khalifah Al Azizbillah Al Fathimi merupakan seorang ulama yang luas pengetahuannya dalam mazhab Ismailliah. Beliau adalah seorang penulis buku dan rumahnya dikunjungi oleh para ulama dan pelajar setiap hari Jumaat.
Manakala Ahmad Ibnu Muhammad Abu Taher adalah seorang ulama yang miskin. Rumahnya dijadikan tempat mengajar pada sebelah malam kerana pada waktu siang, beliau mengajar di istana.
Kisah yang terkenal berkaitan pendidikan ini ialah pengalaman Imam Malik mengajar kitab Muwatta’. Khalifah Harun Al Rashid ingin sekali bertemu dengan Imam Malik di Madinah selepas menunaikan haji di Mekah. Ketika pesuruh khalifah datang menemui Imam Malik untuk menyampaikan hajat khalifah lalu beliau tegas berkata, ”Sampaikan kepada khalifah bahawa ilmu itu didatangi bukannya ia yang mendatangi seseorang.” Akhirnya khalifah datang sendiri untuk belajar dengan Imam Malik.
Rumah-rumah ulama dan sarjana menjadi tempat mereka yang dahagakan ilmu dan pencari-pencari ilmu. Ilmu berkembang dengan cepat kerana sifat pemurah tokoh-tokoh ilmuwan ini kerana kefahaman mereka terhadap kelebihan orang berilmu seperti yang dinyatakan dalam surah Az Zumar ayat 9,
“Katakanlah adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui, sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna.”
Seterusnya muncul institusi ilmu yang lebih pesat dan teratur khususnya ketika pemerintahan khalifah Harun Al Rasyid. Beliau menyedari peranan khalifah ialah sebagai pentadbir negara dan pada masa yang sama merupakan pemberi fatwa dalam urusan agama. Oleh itu, seorang khalifah mestilah berilmu dan mampu berijtihad.
Zaman khalifah Harun Al Rasyid adalah zaman perkembangan ilmu pengetahuan yang pesat. Majlis ilmu, diskusi dan penerokaan serta penjelajahan berkembang dengan kelahiran tokoh-tokoh penulis seperti Abu Nawas, Abul ’Atahiah dan Abbas Ibnu Ahnaf.
Perkembangan Islam melalui kabilah perniagaan berkembang melalui padang pasir kerana anjuran untuk berdakwah oleh Rasulullah saw. Di padang-padang pasir juga berlaku pertukaran pendapat dan perkembangan ilmu. Di sinilah bahasa Arab dan bahasa-bahasa ilmu yang lain berkembang dan muncul pula bidang baru dalam perkembangan ilmu yang dipanggil terjemahan. Ilmu pengetahuan dan maklumat yang dipusakai oleh bangsa Rom dan Parsi dapat disebarluaskan kepada masyarakat Arab melalui proses terjemahan.
Pendidikan yang berkesan dapat melahirkan pelajar yang sangat menghargai ilmu. Ketika kerajaan Islam Andalusia berkuasa, umat Islam berebut-rebut untuk memenuhkan dada mereka dengan ilmu dan pada masa yang sama memenuhkan perpustakaan dengan buku.
Kardova, sebuah kota yang indah di Andalusia adalah tempat kediaman ramai ulama Islam yang dahagakan ilmu. Salah seorang daripada mereka adalah Al Hadhrami. Beliau sering ke kedai-kedai buku untuk mencari sebuah buku yang sangat diminatinya. Buku tersebut bertulis tangan dan mempunyai isi kandungan yang bagus. Oleh kerana sistem harga yang ditetapkan secara penawaran tertinggi, setiap kali Al Hadhrami meletakkan tawaran, harga tersebut diatasi oleh tawaran lawannya. Akhirnya, dia tidak mampu meletakkan tawaran yang tertinggi dan menyerahkan buku tersebut untuk lawan yang tidak dikenalinya itu.
Sebelum pulang, Al Hadhrami bertemu dengan pembeli tadi dan berkata, ”Tuan ulama, kalau memang tuan memerlukan buku ini, biarlah saya mengalah. Tuan ambillah buku itu kerana saya tidak sanggup lagi mengatasi tawaran tuan.”
Orang itu menjawab, ”Saya bukan seorang ulama malah saya tidak mengerti isi buku ini. Disebabkan saya ada sebuah perpustakaan dan terdapat tempat sebesar buku ini. Oleh kerana buku ini saya lihat tulisannya bagus, dijilidkan dengan baik, saya ingin membelinya walaupun harga yang ditawarkan tinggi bagi mengisi ruang yang masih kosong dalam perpustakaan yang saya buat ini.”
Kemajuan ilmu pengetahuan yang pesat ketika zaman kegemilangan tamadun Islam adalah kerana semangat yang berkobar-kobar untuk menuntut ilmu. Tekad dan kemahuan yang kuat ini telah membantu penuntut ilmu untuk menempuh segala halangan dan tidak mempeduikan susah payah.
Dorongan terkuat yang menggerakkan mereka adalah ayat-ayat al-quran, hadis, kata-kata mutiara dan peribahasa daripada para cendekiawan dan pemimpin-pemimpin Islam yang cintakan ilmu.
Kemahuan, keazaman dan tekad untuk belajar telah menggerakkan anak-anak muda yang cintakan ilmu untuk keluar merantau dari kampung halaman. Motivasi ayat-ayat al-quran, hadis dan kata-kata perangsang tadi yang diulang-ulang memberi keyakinan kepada mereka untuk mencari ilmu dan pada masa yang sama melenyapkan keraguan dan kemalasan.
Petikan ayat-ayat Al Quran
“Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antara kamu dan orang-orang yang diberikan ilmu pengetahuan beberapa darjat dan (ingatlah) Alllah Maha mendalam pengetahuannya tentang apa yang kamu lakukan.”
(Surah Al Mujadalah ayat 11)
“Katakanlah adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui, sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna.”
(Surah Az Zumar ayat 9)
“Mengapa tidak pergi dari tiap-tiap golongan di antara mereka beberapa orang untuk memperdalam pengetahuan mereka tentang agama dan untuk memberi peringatan kepada kaumnya apabila mereka telah kembali kepadanya, supaya mereka itu dapat menjaga dirinya.”
(Surah al-Taubah ayat 122)
“Maka Maha Tinggilah Allah, yang menguasai seluruh alam, lagi Yang Benar (pada segala-galanya). Dan janganlah engkau (Wahai Muhammad) tergesa-gesa membaca al-quran sebelum selesai dibacakan oleh Jibril kepadamu, dan berdoalah dengan berkata: “Wahai Tuhanku, tambahilah ilmuku.”
(Surah Toha ayat 114)
“Dan tidaklah Kami mengutus Rasul-Rasul sebelummu (wahai Muhammad), melainkan dari kalangan orang-orang lelaki, yang Kami wahyukan kepada mereka. Oleh itu bertanyalah kamu (wahai golongan musyrik) kepada orang-orang yang berpengetahuan agama jika kamu tidak mengetahui.”
(Surah Al-Nahl ayat 43)
Petikan Hadis
“Sesiapa yang dikehendaki Allah swt untuk mendapat kebaikan maka Allah swt akan mengurniakannya pengetahuan yang mendalam tentang agama.”
(Riwayat Al Bukhari)
Petikan kata-kata Mutiara
“Manusia itu ada yang sudah berilmu dan ada yang sedang menuntut ilmu dan yang lainnya adalah orang-orang yang bodoh yang tidak berguna.”
(Al Ashfihani)
“Ilmu pengetahuan itu akan menjadi perhiasan bagi pemiliknya dalam waktu makmur dan akan menjadi penolong dalam masa-masa krisis.”
(Ibnu Muqaffa’)
Abdullah Ibnu Mubarak pernah ditanya,“Andaikata Allah swt memberitahumu bahawa kamu akan mati malam ini, apakah yang kamu akan lakukan hari ini?” Jawab Abdullah, “Aku akan pergi mencari ilmu pengetahuan.”
Pemimpin Islam
“Wahai Kamil, ketahuilah bahawa ilmu pengetahuan adalah lebih baik daripada harta benda kerana ilmu pengetahuan dapat menjaga kamu sedangkan harta benda itu engkau yang menjaganya, ilmu pengetahuan itu adalah pihak yang berkuasa sedangkan harta benda itu adalah pihak yang dikuasai. Dalam pada itu harta benda akan berkurangan jika dibelanjakan sedangkan ilmu pengetahuan itu bertambah-tambah jika kita berikan kepada orang lain.”
(Ucapan Ali bin Abi Talib kepada pemuda bernama Kamil)
Konsep Pendidikan Islam
Rasulullah saw meninggalkan al-quran dan sunnah sebagai panduan kepada umat Islam yang menjadikan mereka sentiasa berada di jalan yang lurus dan tidak akan sesat selama-lamanya.
“Aku tinggalkan kepadamu dua perkara yang kamu tidak akan sesat selama kamu berpegang teguh kepada keduanya iaitu al-quran dan sunnahku.”
(Riwayat Abu Daud)
Ramai bijak pandai dan tokoh Islam menjadikan al-quran dan sunnah sebagai panduan kepada pendidikan Islam. Imam Al Ghazali menyatakan tujuan pendidikan Islam seharusnya kembali kepada Allah swt. ”Bertaqarrub kepada Allah, bukan untuk mendapatkan jabatan kepimpinan, bermegah-megah dan berlumba-lumba.”
Manakala Ibnu Khaldun membahagikan pendidikan Islam kepada dua iaitu tujuan keagamaan dan keduniaan. Tujuan keagamaan adalah membentuk peribadi yang taat beragama seperti firman Allah swt dalam surah Al Baqarah ayat 138 yang bermaksud,
“Celupan Allah dan siapakah yang lebih baik celupannya daripada Allah? Dan kepadanya kita menyembah.”
Tujuan keduniaan menjurus kepada tingkah laku berdikari bagi menghadapi kehidupan di dunia. Potensi sumber manusia harus dibangunkan supaya matlamat akhir ialah keredhaan Allah swt dan merealisasikan ayat 105 surah At Taubah.
“Dan katakanlah, bekerjalah kamu lalu Allah, rasulNya serta orang-orang mukmin akan melihat pekerjaanmu itu, dan kamu akan dikembalikan kepada Allah yang mengetahui akan yang ghaib dan yang nyata, lalu diberitakanNya kepada kamu apa yang kamu kerjakan.”
Abdul Halim (1989) membuat kesimpulan bahawa para sarjana dan cendekiawan Islam mempunyai pemikiran dan pendapat yang sama mengenai pendidikan Islam dengan meletakkan al-quran dan sunnah sebagai tempat teratas. Oleh itu beliau merumuskan yang pendidikan Islam harus berperanan untuk membentuk peribadi yang memenuhi ciri-ciri insan kamil iaitu :
-Mempunyai keimanan yang teguh.
-Patuh dan tekun menjalankan perintah-perintah Allah dan menjauhi laranganNya.
-Mempunyai akhlak yang luhur.
-Mempunyai sikap sosial yang baik.
-Memiliki ilmu pengetahuan dan kematangan intelektual yang tinggi.
-Mampu berdikari dalam segala aspek khususnya di dalam mencari rezeki untuk kehidupannya sendiri dan orang yang menjadi tanggungjawabnya.
-Bersedia memikul tanggungjawab agama dalam segala aspek : peribadi, masyarakat, negara dan seluruh umat manusia.
Tujuan pendidikan umum ialah untuk membangun pemikiran termasuk minda dan personaliti secara menyeluruh, ia tidak memberikan kemahiran khusus tetapi membina personaliti yang menyeluruh (Syed Hussein Alattas,2005). Oleh itu, pendidikan Islam harus mengambil kira kepentingan dunia dan akhirat supaya kekuatan individu dan masyarakat yang dibina dapat memberi makna kepada pembentukan negara yang dihormati.
Ahmad Tafsir (1992) menyatakan kehairanannya apabila memikirkan orang ramai lebih memuji pencapaian sekolah kerajaan dan yang dikelolakan oleh pertubuhan Kristian di Indonesia. Sekolah yang dikendalikan oleh pertubuhan Muhammadiyah dan institusi Islam yang lain gagal menyerlah. Kajian dan pemerhatiannya mendapati pengelola sekolah Islam belum dapat mensintesiskan teori pendidikan Barat (disebut moden) dan teori pendidikan Islam yang berdasarkan al-quran dan sunnah. Contohnya ialah keazaman pengelola sekolah pendidikan Islam untuk meningkatkan kualiti pengajaran; mereka menggunakan teori Barat tetapi dalam pembiayaan perjalanan pentadbiran sekolah seperti gaji guru, kemudahan dan perkhidmatan sangat sedikit.
Pendidikan Islam di Malaysia
Pendidikan Islam di Malaysia secara formalnya bermula pada tahun 1960-an apabila kerajaan melaksanakan undang-undang peraturan yang didasarkan kepada Laporan Rahman Talib. Laporan ini membentuk Akta Pelajaran 1961 yang menyatakan, ”Seksyen 36 (1) tercatat bahawa pendidikan agama Islam hendaklah diberikan kepada murid-murid beragama Islam di setiap sekolah yang murid-murid beragama Islam berjumlah 15 orang atau lebih.”
Pelaksanaan pendidikan agama Islam diuruskan oleh Bahagian Pendidikan Islam, Kementerian Pelajaran yang mengendalikan segala kegiatan yang berhubung dengan pendidikan Islam di sekolah rendah dan menengah.
Pengajaran pendidikan Islam di sekolah adalah manifestasi Perlembagaan Negara Malaysia yang menjadikan agama Islam sebagai agama rasmi. Kedudukan Islam telah berjaya ditempatkan pada kedudukan istimewa.
Pendidikan Islam di institusi pengajian tinggi bermula secara formal pada tahun 1955 setelah Kolej Islam Malaya ditubuhkan di Klang, Selangor. Tahun 1959, Jabatan Pengajian Islam, Fakulti Sastera, Universiti Malaya ditubuhkan sebagai hasil kerjasama di antara Kolej Islam Malaya dan Universiti Malaya. Seterusnya Kolej Islam Malaya digabungkan dengan Universiti Kebangsaan Malaysia yang dikenali sebagai Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia.
Bahagian Pendidikan Islam, Universiti Teknologi Malaysia adalah universiti pertama yang menjadikan pendidikan Islam sebagai keutamaan. Unit Pendidikan Islam ditubuhkan pada tahun 1972 yang menyelaraskan kuliah pendidikan agama Islam kepada mahasiswa UTM. Kini hampir semua universiti awam mempunyai Pusat Islam masing-masing.
Pendidikan Islam di institusi pengajian tinggi Malaysia diperkukuhkan dengan pengenalan Kursus Tamadun Islam yang diwajibkan kepada semua mahasiswa dengan tujuan setiap orang daripada warganegara Malaysia yang mendapat pendidikan tinggi di universiti akan mengenali Islam dan ajaran-ajarannya sesuai dengan kedudukan Islam sebagai agama rasmi negara.
Ternyata pendidikan Islam telah diperkukuhkan dari semasa ke semasa oleh kerajaan. Kurikulum dari sekolah rendah hinggalah ke institusi pengajian tinggi memberi ruang kepada pelajar untuk mendapatkan pengetahuan dan diterapkan dengan nilai dan falsafah pendidikan Islam ini. Apakah kesan daripada proses pendidikan yang diterima jika kita melihat definisi dan harapan daripada Al Ghazali, Ibnu Khaldun dan tokoh-tokoh ulama Islam yang lainnya?
Kegagalan sistem pendidikan Islam kini adalah disebabkan nilai yang diterapkan tidak dapat membawa pelajar untuk mengenali Allah swt dan mencetuskan perubahan dalam diri mereka. Walaupun akal fikiran pelajar hari ini lebih baik dan dianggap maju, tetapi dalam hal pembinaan watak diri yang digelar ulul albab masih jauh daripada realiti sebenar. Pendidikan Islam yang ada tidak berupaya membentuk individu yang boleh bertafakur untuk merenung, mengamati, membuat kajian dan menganalisis peranan Tuhan dalam penciptaan alam dan kehidupan realiti.
Hala tuju pendidikan Islam harus menjadikan objektif pembentukan ulul albab sebagai salah satu hasil akhir dalam pencapaian seperti maksud firman Allah swt dalam surah Ali Imran ayat 191,
“(Ulul albab adalah) orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka banyak berfikir tentang penciptaan langit dan bumi seraya berkata, “Wahai Tuhan kami, Engkau tidak menciptakan ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami daripada seksa neraka.”
Kejayaan ahli saintis Islam dahulu adalah kerana takwa dan keupayaan mereka bertafakur bagi menganalisis penciptaan alam (Danial Zainal Abidin,2004) dan direalisasikan dengan galakan yang berterusan dan mantap daripada al-quran, hadis, kata-kata mutiara ulama dan sokongan padu khalifah Islam.
Ibu bapa berperanan memperkenalkan Tuhan kepada anak-anak melalui tiga keadaan sebaik sahaja mereka boleh bercakap.
Pertama, memperkenalkan Allah swt melalui sifat Maha Pencipta. Setiap benda yang tumbuh, menjalar dan bergerak di hadapan kita adalah makhluk Allah swt. Penciptaan siang dan malam silih berganti boleh diterangkan secara langsung supaya anak-anak merasai kehadiran Tuhan di dalam hidup mereka.
Kedua, diajar untuk mensyukuri nikmat diberi Allah swt dalam semua perkara. Bermula dengan bangun pagi, makan minum dan kesempurnaan tubuh badan boleh sahaja memberi impak yang besar ke atas corak pemikiran anak-anak dan sentiasa ingat bahawa setiap masa dalam hidup mereka, Allah swt bersifat Maha Pengasih dan Maha Penyayang.
Ketiga, mengenengahkan sifat Al Karim Allah swt. Mulia dan pemurahnya Allah swt merangkumi semua perkara. Harapannya ialah anak-anak akan merasai kecintaan dan menaruh harapan ke atas apa sahaja yang dilakukan kepada Allah swt.
Pendidikan Islam adalah pemangkin kepada pembentukan nilai dan keluhuran moral pelajar dan masyarakat Islam khususnya di Malaysia. Peranan pendidikan Islam ini telah terbukti berjaya melahirkan sebuah tamadun yang menguasai sepertiga dunia sehingga menjadi warisan pemodenan dunia hari ini. Kejayaan umat ini diakui oleh seorang tokoh usahawan Amerika Syarikat, Carleton S. Fiorina, CEO Hewlett-Packard Company pada 26 September 2001 di Minneapolis, Minnesota.
“Pada suatu masa dahulu, wujud suatu tamadun terbesar di dunia. Empayarnya begitu luas, bersambung-sambung dari lautan ke lautan, menjangkau kawasan utara, tropika dan padang pasir. Di bawah kuasanya terdapat ratusan juta manusia daripada pelbagai agama, bangsa dan keturunan. Salah satu bahasanya menjadi bahasa universal yang digunakan dalam percakapan sebahagian besar manusia pada hari ini. Tentera-tenteranya dianggotai oleh mausia daripada pelbagai latar belakang dan penaklukannya mendatangkan keamanan dan kemewahan yang tidak ada tolok bandingan. Perniagaan yang melibatkan tamadun ini berkembang dari Amerika Latin ke negara China dan antara kedua-duanya. Tamadun ini hidup subur digerakkan oleh ciptaan-ciptaan baru. Arkitek-arkiteknya mampu membina bangunan tinggi yang melawan graviti. Pakar-pakar matematiknya mencipta konsep algebra dan algoritma. Konsep-konsep ini membantu penciptaan komputer dan encryption pada hari ini. Tokoh-tokoh perubatannya menemui ubat-ubatan baru yang digunakan bagi merawat pelbagai penyakit. Tokoh-tokoh astronominya meneropong langit dan memberi nama kepada bintang-bintang dan sekali gus membuka jalan kepada penerokaan angkasa lepas. Penulis-penulisnya menulis ribuan cerita. Tamadun yang saya maksudkan ini sebenarnya adalah tamadun Islam, yang berkembang dari tahun 800 hingga 1600 Masihi.”
Masyarakat luar melihat pendidikan Islam yang dilaksanakan dahulu mampu membuat perubahan dan memberi sumbangan kepada seluruh dunia. Kesimpulannya, matlamat pendidikan Islam harus memenuhi tiga perkara asas untuk menjadi umat yang disegani iaitu memelihara kesejahteraan, mewujudkan sistem sosial yang selamat dan dapat menyemai nilai kepercayaan.
Rujukan
Abdul Halim Hj. Mat Diah.1989. Pendidikan Islam Di Malaysia. Kuala Lumpur : Angkatan Belia Islam Malaysia.
Ahmad Redzuwan Mohd Yunus.2003. Gejala Sosial dalam Masyarakat Islam. Kuala Lumpur : Utusan Publications and Distributors Sdn Bhd.
Ahmad Syalabi.1973. Sejarah Pendidikan Islam. Jakarta : Penerbit Bulan Bintang. Edisi terjemahan oleh H. Mucktar Jayja dan M. Sanusi Latief.
Ahmad Tafsir.1992. Ilmu Pendidikan Dalam Perspektif Islam. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.
Azizah Othman.2003. Gejala Sosial Dalam Masyarakat dan Cara Mengatasinya. Pendidikan Islam. Bentong, Pahang : PTS Publications & Distributor Sdn Bhd. Mardzelah Makhsin (editor).
Danial Zainal Abidin.2004. 7 Formula Individu Cemerlang. Kuala Lumpur : PTS Millennia Sdn Bhd.
Mahmud Yunus.1973. Tafsir Quran Karim. Jakarta : P.T. Hidayakarya Agung.
Syed Hussein Alattas.2005. Pemikiran dan Falsafah Pendidikan : Mahasiswa Abad 21. Kuala Lumpur : Fakulti Pendidikan UKM dan Yayasan Istana Abdul Aziz. Abdul Razaq Ahmad (editor).
Berita Harian,10 Disember 2006. Jangan Salahkan Sistem di Sekolah.
Universal McCann Malaysia. Kajian Suara Pengguna. Advetorial The Star, 9 Disember 2006.
Pendidikan adalah lambang masyarakat yang bertamadun. Beberapa tamadun dunia yang muncul dan hilang meletakkan pendidikan di tempat teratas bersama industri perdagangan, ketenteraan dan pengangkutan. Dalam Rancangan Malaysia Kelapan dan Kesembilan (2001-2010), kerajaan Malaysia memperuntukkan sejumlah RM87,522.00 juta untuk perbelanjaan dan peruntukan pembangunan bagi pendidikan dan latihan.
Institusi pendidikan memainkan peranan yang sangat penting bagi agenda pembangunan negara. Keupayaan rakyat sesebuah negara terletak pada sejauh mana tahap celik huruf dan kadar penembusan terhadap informasi teknologi maklumat. Negara-negara maju mempunyai kadar buta huruf yang sangat rendah malahan sifar dan penguasaan teknologi maklumat yang tinggi.
Pendidikan individu merangkumi pendidikan di rumah, sekolah, pasca persekolahan, institusi pengajian tinggi dan tempat kerja (Berita Harian, 10 Disember 2006). Melalui pendidikan bertahap inilah nilai dan budaya yang kukuh diterapkan supaya akan lahir modal insan yang mantap dan berkualiti.
Di Malaysia, sistem pendidikan yang dilalui oleh setiap pelajar merangkumi sekolah rendah dan menengah yang mengambil masa selama 11 tahun. Mereka diberi pelbagai pendedahan untuk melengkapkan diri dengan keperluan dunia dan akhirat. Bagi pelajar muslim, mereka diberi pendidikan Islam bagi melengkapkan diri dengan kemahiran membaca al-quran dan ilmu feqah bagi memantapkan iman dan taqwa.
Kajian oleh Universal McCann Malaysia yang bertajuk ”Nilai-nilai moral kian terhakis?” menyatakan pencapaian dunia seperti pembangunan fizikal dan ekonomi yang rancak dicacati oleh senario gaya hidup moden yang membelakangkan kemurniaan akhlak dan keluhuran budi. Demi mengecapi kejayaan, ada yang sanggup berbuat apa sahaja termasuklah mengenepikan nilai-nilai moral yang sepatutnya menjadi pegangan hidup setiap individu (The Star, 9 Disember 2006).
Walaupun pendidikan Islam dilaksanakan dalam sistem pendidikan perdana negara, gejala sosial yang berlaku turut meresahkan umat Islam. Setiap hari dipaparkan pelbagai kes yang melibatkan salah laku sosial dalam masyarakat seperti pecah amanah, delikuensi remaja dan penipuan serta pembunuhan. Statistik Agensi Anti Dadah Kebangsaan menyatakan secara purata 2,334 rakyat Malaysia terlibat dengan penagihan dadah setiap bulan dan bagi setiap 29 minit akan muncul seorang penagih baru. Penghuni belia di pusat serenti adalah 71.7 peratus. Dari tahun 1988 hinga Jun 2006, jumlah penagih dadah adalah 295,593 orang.
Gejala sosial ini semakin membimbangkan (Ahmad Rezuwan Mohd Yunus,2003). Apa yang telah berlaku kepada sistem pendidikan negara khususnya sistem pendidikan Islam yang dilalui oleh pelajar dan remaja sekarang?
Gejala sosial seperti bohsia, buli di sekolah, lari dari rumah, buang bayi, rogol dan penganiayaan kanak-kanak adalah simptom yang muncul kerana kegagalan sistem pendidikan, institusi kekeluargaan dan penguatkuasaan. Azizah Othman (2003) melihat empat pendekatan untuk mengatasi masalah sosial ini iaitu peranan ibu bapa, peranan diri sendiri, peranan rakan sebaya dan peranan masyarakat. Namun begitu beliau tidak memasukkan aspek pendidikan yang berperanan lebih besar kerana dalam masyarakat moden hari ini, elemen nilai banyak diterapkan melalui pendidikan formal seperti sekolah.
Pengaruh media massa yang memaparkan budaya yang berbeza dengan masyarakat tempatan telah memecahkan dominasi nilai-nilai tradisi sama ada nilai bangsa atau agama.
Bagaimana umat Islam dahulu merangkak dan membina tamadun ilmu yang gilang gemilang beratus-ratus tahun? Apakah rahsia yang menggerakkan mereka untuk mencari dan mengembangkan ilmu kepada seluruh dunia hingga mencipta trend budaya ilmu kepada masyarakat Barat?
Latar Belakang Pendidikan Islam
Tahun 459 Hijrah adalah batas yang memisahkan di antara pendidikan kaum muslimin dengan tahun-tahun sebelumnya. Ketika ini, sekolah yang pertama telah dibuka di kota Baghdad yang didirikan oleh Nizamul Muluk, seorang menteri dari bangsa Saljuk. Sistem persekolahan ini seterusnya berkembang ke seluruh dunia Islam termasuk di daerah-daerah kecil.
Sebelum ilmu dan sistem pendidikan yang mantap wujud, umat Islam belajar di masjid, surau dan kuttab. Di Malaysia, sekitar tahun 1980-an, kuttab lebih dikenali sebagai kutub-khanah yang dimodenkan. Kuttab adalah sejenis tempat belajar yang mula-mula lahir di dunia Islam. Perkataan kuttab diambil dari perkataan ”taktib” yang boleh diertikan sebagai tempat memberikan pelajaran menulis dan membaca.
Selain menjadi tempat belajar menulis, kuttab juga adalah tempat untuk belajar membaca al-quran.
Tradisi kuttab ini berkembang ke istana yang mana para guru digelar “mu’addib” berperanan mendidik budi pekerti putera dan puteri raja. Mu’addib yang terkenal ialah Ahmad Ibnu Abul Abbas Tsa’lab yang diminta mendidik Taher, putera kepada Muhammad Ibnu Abdillah. Ahmad telah disediakan dengan tempat istimewa dan diminta mengajar Taher selama empat jam sehari. Semua kemudahan disediakan dan beliau telah membimbing Taher selama 13 tahun.
Pendidikan di istana bukannya bersifat formal malah mendidik dan mengisi keperluan rohani dan jasmani. Amalan ini masih diamalkan oleh kebanyakan pemerintahan beraja di dunia termasuk sultan-sultan Melayu di Malaysia dan kesultanan Brunei. Pada zaman dahulu, anak-anak raja diberi pendidikan lengkap dari segi emosi, fizikal, mental dan spiritual sebagai persediaan menjadi pemimpin negara.
Pendidikan juga tersebar melalui kegiatan perniagaan yang turut menyemarakkan industri buku. Kedai-kedai buku yang bermula sejak kerajaan Bani Abbasiyah dan tersebar luas ke seluruh negara. Penekanan utama ketika ini ialah kesusasteraan seperti sajak, perbincangan ilmiah dan pidato. Keadaan ini memberi ruang untuk perkembangan ilmu falsafah dan bahasa yang telah melahirkan bijak pandai Islam yang sering mengadakan perbahasan ilmiah. Melalui pertemuan dan perbahasan serta peranan kedai-kedai buku ini, muncul tokoh-tokoh penulis seperti Ibnu Nadim, Ibnu Kaujak dan Jaqut yang mengarang buku Mu’djamul Udaba dan Mu’djamul Buldan.
Kepesatan perkembangan ilmu ketika tamadun Islam berkembang digambarkan oleh Ibnu Jauzi (597 Hijrah) yang menyatakan kedai-kedai buku di kota Baghdad sebagai sebuah pasar yang besar dan tempat ulama dan fuqaha mengadakan persidangan. Kepentingan peranan kedai buku sebagai tempat perkembangan ilmu dapat dilihat daripada petikan sajak berikut yang menceritakan keadaan sebuah kedai buku di Mesir.
Duduk di pasar-pasar itu tercela
tetapi ada pula di situ majlis-majlis yang terpuji.
Maka janganlah engkau dekati selain pasar kuda, pasar senjata dan
pasar buku
Dua yang awal adalah alat para pahlawan
Dua yang terakhir adalah alat para sasterawan.
Perbincangan ilmiah yang lebih serius berlangsung di rumah-rumah para ulama (sarjana). Ketika zaman Rasulullah saw, baginda sendiri menggunakan rumah Al Alqam Ibnu Abil Arqam sebagai markas. Di sini Rasulullah saw mengajar perkara-perkara pokok tentang agama Islam dan menerangkan maksud ayat-ayat al-quran.
Rumah ulama Islam tersohor ialah Imam Al Ghazali (504 Hijrah) yang memberi pelajaran kepada beberapa orang muridnya. Yaakub Ibnu Killis adalah menteri kepada khalifah Al Azizbillah Al Fathimi merupakan seorang ulama yang luas pengetahuannya dalam mazhab Ismailliah. Beliau adalah seorang penulis buku dan rumahnya dikunjungi oleh para ulama dan pelajar setiap hari Jumaat.
Manakala Ahmad Ibnu Muhammad Abu Taher adalah seorang ulama yang miskin. Rumahnya dijadikan tempat mengajar pada sebelah malam kerana pada waktu siang, beliau mengajar di istana.
Kisah yang terkenal berkaitan pendidikan ini ialah pengalaman Imam Malik mengajar kitab Muwatta’. Khalifah Harun Al Rashid ingin sekali bertemu dengan Imam Malik di Madinah selepas menunaikan haji di Mekah. Ketika pesuruh khalifah datang menemui Imam Malik untuk menyampaikan hajat khalifah lalu beliau tegas berkata, ”Sampaikan kepada khalifah bahawa ilmu itu didatangi bukannya ia yang mendatangi seseorang.” Akhirnya khalifah datang sendiri untuk belajar dengan Imam Malik.
Rumah-rumah ulama dan sarjana menjadi tempat mereka yang dahagakan ilmu dan pencari-pencari ilmu. Ilmu berkembang dengan cepat kerana sifat pemurah tokoh-tokoh ilmuwan ini kerana kefahaman mereka terhadap kelebihan orang berilmu seperti yang dinyatakan dalam surah Az Zumar ayat 9,
“Katakanlah adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui, sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna.”
Seterusnya muncul institusi ilmu yang lebih pesat dan teratur khususnya ketika pemerintahan khalifah Harun Al Rasyid. Beliau menyedari peranan khalifah ialah sebagai pentadbir negara dan pada masa yang sama merupakan pemberi fatwa dalam urusan agama. Oleh itu, seorang khalifah mestilah berilmu dan mampu berijtihad.
Zaman khalifah Harun Al Rasyid adalah zaman perkembangan ilmu pengetahuan yang pesat. Majlis ilmu, diskusi dan penerokaan serta penjelajahan berkembang dengan kelahiran tokoh-tokoh penulis seperti Abu Nawas, Abul ’Atahiah dan Abbas Ibnu Ahnaf.
Perkembangan Islam melalui kabilah perniagaan berkembang melalui padang pasir kerana anjuran untuk berdakwah oleh Rasulullah saw. Di padang-padang pasir juga berlaku pertukaran pendapat dan perkembangan ilmu. Di sinilah bahasa Arab dan bahasa-bahasa ilmu yang lain berkembang dan muncul pula bidang baru dalam perkembangan ilmu yang dipanggil terjemahan. Ilmu pengetahuan dan maklumat yang dipusakai oleh bangsa Rom dan Parsi dapat disebarluaskan kepada masyarakat Arab melalui proses terjemahan.
Pendidikan yang berkesan dapat melahirkan pelajar yang sangat menghargai ilmu. Ketika kerajaan Islam Andalusia berkuasa, umat Islam berebut-rebut untuk memenuhkan dada mereka dengan ilmu dan pada masa yang sama memenuhkan perpustakaan dengan buku.
Kardova, sebuah kota yang indah di Andalusia adalah tempat kediaman ramai ulama Islam yang dahagakan ilmu. Salah seorang daripada mereka adalah Al Hadhrami. Beliau sering ke kedai-kedai buku untuk mencari sebuah buku yang sangat diminatinya. Buku tersebut bertulis tangan dan mempunyai isi kandungan yang bagus. Oleh kerana sistem harga yang ditetapkan secara penawaran tertinggi, setiap kali Al Hadhrami meletakkan tawaran, harga tersebut diatasi oleh tawaran lawannya. Akhirnya, dia tidak mampu meletakkan tawaran yang tertinggi dan menyerahkan buku tersebut untuk lawan yang tidak dikenalinya itu.
Sebelum pulang, Al Hadhrami bertemu dengan pembeli tadi dan berkata, ”Tuan ulama, kalau memang tuan memerlukan buku ini, biarlah saya mengalah. Tuan ambillah buku itu kerana saya tidak sanggup lagi mengatasi tawaran tuan.”
Orang itu menjawab, ”Saya bukan seorang ulama malah saya tidak mengerti isi buku ini. Disebabkan saya ada sebuah perpustakaan dan terdapat tempat sebesar buku ini. Oleh kerana buku ini saya lihat tulisannya bagus, dijilidkan dengan baik, saya ingin membelinya walaupun harga yang ditawarkan tinggi bagi mengisi ruang yang masih kosong dalam perpustakaan yang saya buat ini.”
Kemajuan ilmu pengetahuan yang pesat ketika zaman kegemilangan tamadun Islam adalah kerana semangat yang berkobar-kobar untuk menuntut ilmu. Tekad dan kemahuan yang kuat ini telah membantu penuntut ilmu untuk menempuh segala halangan dan tidak mempeduikan susah payah.
Dorongan terkuat yang menggerakkan mereka adalah ayat-ayat al-quran, hadis, kata-kata mutiara dan peribahasa daripada para cendekiawan dan pemimpin-pemimpin Islam yang cintakan ilmu.
Kemahuan, keazaman dan tekad untuk belajar telah menggerakkan anak-anak muda yang cintakan ilmu untuk keluar merantau dari kampung halaman. Motivasi ayat-ayat al-quran, hadis dan kata-kata perangsang tadi yang diulang-ulang memberi keyakinan kepada mereka untuk mencari ilmu dan pada masa yang sama melenyapkan keraguan dan kemalasan.
Petikan ayat-ayat Al Quran
“Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antara kamu dan orang-orang yang diberikan ilmu pengetahuan beberapa darjat dan (ingatlah) Alllah Maha mendalam pengetahuannya tentang apa yang kamu lakukan.”
(Surah Al Mujadalah ayat 11)
“Katakanlah adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui, sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna.”
(Surah Az Zumar ayat 9)
“Mengapa tidak pergi dari tiap-tiap golongan di antara mereka beberapa orang untuk memperdalam pengetahuan mereka tentang agama dan untuk memberi peringatan kepada kaumnya apabila mereka telah kembali kepadanya, supaya mereka itu dapat menjaga dirinya.”
(Surah al-Taubah ayat 122)
“Maka Maha Tinggilah Allah, yang menguasai seluruh alam, lagi Yang Benar (pada segala-galanya). Dan janganlah engkau (Wahai Muhammad) tergesa-gesa membaca al-quran sebelum selesai dibacakan oleh Jibril kepadamu, dan berdoalah dengan berkata: “Wahai Tuhanku, tambahilah ilmuku.”
(Surah Toha ayat 114)
“Dan tidaklah Kami mengutus Rasul-Rasul sebelummu (wahai Muhammad), melainkan dari kalangan orang-orang lelaki, yang Kami wahyukan kepada mereka. Oleh itu bertanyalah kamu (wahai golongan musyrik) kepada orang-orang yang berpengetahuan agama jika kamu tidak mengetahui.”
(Surah Al-Nahl ayat 43)
Petikan Hadis
“Sesiapa yang dikehendaki Allah swt untuk mendapat kebaikan maka Allah swt akan mengurniakannya pengetahuan yang mendalam tentang agama.”
(Riwayat Al Bukhari)
Petikan kata-kata Mutiara
“Manusia itu ada yang sudah berilmu dan ada yang sedang menuntut ilmu dan yang lainnya adalah orang-orang yang bodoh yang tidak berguna.”
(Al Ashfihani)
“Ilmu pengetahuan itu akan menjadi perhiasan bagi pemiliknya dalam waktu makmur dan akan menjadi penolong dalam masa-masa krisis.”
(Ibnu Muqaffa’)
Abdullah Ibnu Mubarak pernah ditanya,“Andaikata Allah swt memberitahumu bahawa kamu akan mati malam ini, apakah yang kamu akan lakukan hari ini?” Jawab Abdullah, “Aku akan pergi mencari ilmu pengetahuan.”
Pemimpin Islam
“Wahai Kamil, ketahuilah bahawa ilmu pengetahuan adalah lebih baik daripada harta benda kerana ilmu pengetahuan dapat menjaga kamu sedangkan harta benda itu engkau yang menjaganya, ilmu pengetahuan itu adalah pihak yang berkuasa sedangkan harta benda itu adalah pihak yang dikuasai. Dalam pada itu harta benda akan berkurangan jika dibelanjakan sedangkan ilmu pengetahuan itu bertambah-tambah jika kita berikan kepada orang lain.”
(Ucapan Ali bin Abi Talib kepada pemuda bernama Kamil)
Konsep Pendidikan Islam
Rasulullah saw meninggalkan al-quran dan sunnah sebagai panduan kepada umat Islam yang menjadikan mereka sentiasa berada di jalan yang lurus dan tidak akan sesat selama-lamanya.
“Aku tinggalkan kepadamu dua perkara yang kamu tidak akan sesat selama kamu berpegang teguh kepada keduanya iaitu al-quran dan sunnahku.”
(Riwayat Abu Daud)
Ramai bijak pandai dan tokoh Islam menjadikan al-quran dan sunnah sebagai panduan kepada pendidikan Islam. Imam Al Ghazali menyatakan tujuan pendidikan Islam seharusnya kembali kepada Allah swt. ”Bertaqarrub kepada Allah, bukan untuk mendapatkan jabatan kepimpinan, bermegah-megah dan berlumba-lumba.”
Manakala Ibnu Khaldun membahagikan pendidikan Islam kepada dua iaitu tujuan keagamaan dan keduniaan. Tujuan keagamaan adalah membentuk peribadi yang taat beragama seperti firman Allah swt dalam surah Al Baqarah ayat 138 yang bermaksud,
“Celupan Allah dan siapakah yang lebih baik celupannya daripada Allah? Dan kepadanya kita menyembah.”
Tujuan keduniaan menjurus kepada tingkah laku berdikari bagi menghadapi kehidupan di dunia. Potensi sumber manusia harus dibangunkan supaya matlamat akhir ialah keredhaan Allah swt dan merealisasikan ayat 105 surah At Taubah.
“Dan katakanlah, bekerjalah kamu lalu Allah, rasulNya serta orang-orang mukmin akan melihat pekerjaanmu itu, dan kamu akan dikembalikan kepada Allah yang mengetahui akan yang ghaib dan yang nyata, lalu diberitakanNya kepada kamu apa yang kamu kerjakan.”
Abdul Halim (1989) membuat kesimpulan bahawa para sarjana dan cendekiawan Islam mempunyai pemikiran dan pendapat yang sama mengenai pendidikan Islam dengan meletakkan al-quran dan sunnah sebagai tempat teratas. Oleh itu beliau merumuskan yang pendidikan Islam harus berperanan untuk membentuk peribadi yang memenuhi ciri-ciri insan kamil iaitu :
-Mempunyai keimanan yang teguh.
-Patuh dan tekun menjalankan perintah-perintah Allah dan menjauhi laranganNya.
-Mempunyai akhlak yang luhur.
-Mempunyai sikap sosial yang baik.
-Memiliki ilmu pengetahuan dan kematangan intelektual yang tinggi.
-Mampu berdikari dalam segala aspek khususnya di dalam mencari rezeki untuk kehidupannya sendiri dan orang yang menjadi tanggungjawabnya.
-Bersedia memikul tanggungjawab agama dalam segala aspek : peribadi, masyarakat, negara dan seluruh umat manusia.
Tujuan pendidikan umum ialah untuk membangun pemikiran termasuk minda dan personaliti secara menyeluruh, ia tidak memberikan kemahiran khusus tetapi membina personaliti yang menyeluruh (Syed Hussein Alattas,2005). Oleh itu, pendidikan Islam harus mengambil kira kepentingan dunia dan akhirat supaya kekuatan individu dan masyarakat yang dibina dapat memberi makna kepada pembentukan negara yang dihormati.
Ahmad Tafsir (1992) menyatakan kehairanannya apabila memikirkan orang ramai lebih memuji pencapaian sekolah kerajaan dan yang dikelolakan oleh pertubuhan Kristian di Indonesia. Sekolah yang dikendalikan oleh pertubuhan Muhammadiyah dan institusi Islam yang lain gagal menyerlah. Kajian dan pemerhatiannya mendapati pengelola sekolah Islam belum dapat mensintesiskan teori pendidikan Barat (disebut moden) dan teori pendidikan Islam yang berdasarkan al-quran dan sunnah. Contohnya ialah keazaman pengelola sekolah pendidikan Islam untuk meningkatkan kualiti pengajaran; mereka menggunakan teori Barat tetapi dalam pembiayaan perjalanan pentadbiran sekolah seperti gaji guru, kemudahan dan perkhidmatan sangat sedikit.
Pendidikan Islam di Malaysia
Pendidikan Islam di Malaysia secara formalnya bermula pada tahun 1960-an apabila kerajaan melaksanakan undang-undang peraturan yang didasarkan kepada Laporan Rahman Talib. Laporan ini membentuk Akta Pelajaran 1961 yang menyatakan, ”Seksyen 36 (1) tercatat bahawa pendidikan agama Islam hendaklah diberikan kepada murid-murid beragama Islam di setiap sekolah yang murid-murid beragama Islam berjumlah 15 orang atau lebih.”
Pelaksanaan pendidikan agama Islam diuruskan oleh Bahagian Pendidikan Islam, Kementerian Pelajaran yang mengendalikan segala kegiatan yang berhubung dengan pendidikan Islam di sekolah rendah dan menengah.
Pengajaran pendidikan Islam di sekolah adalah manifestasi Perlembagaan Negara Malaysia yang menjadikan agama Islam sebagai agama rasmi. Kedudukan Islam telah berjaya ditempatkan pada kedudukan istimewa.
Pendidikan Islam di institusi pengajian tinggi bermula secara formal pada tahun 1955 setelah Kolej Islam Malaya ditubuhkan di Klang, Selangor. Tahun 1959, Jabatan Pengajian Islam, Fakulti Sastera, Universiti Malaya ditubuhkan sebagai hasil kerjasama di antara Kolej Islam Malaya dan Universiti Malaya. Seterusnya Kolej Islam Malaya digabungkan dengan Universiti Kebangsaan Malaysia yang dikenali sebagai Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia.
Bahagian Pendidikan Islam, Universiti Teknologi Malaysia adalah universiti pertama yang menjadikan pendidikan Islam sebagai keutamaan. Unit Pendidikan Islam ditubuhkan pada tahun 1972 yang menyelaraskan kuliah pendidikan agama Islam kepada mahasiswa UTM. Kini hampir semua universiti awam mempunyai Pusat Islam masing-masing.
Pendidikan Islam di institusi pengajian tinggi Malaysia diperkukuhkan dengan pengenalan Kursus Tamadun Islam yang diwajibkan kepada semua mahasiswa dengan tujuan setiap orang daripada warganegara Malaysia yang mendapat pendidikan tinggi di universiti akan mengenali Islam dan ajaran-ajarannya sesuai dengan kedudukan Islam sebagai agama rasmi negara.
Ternyata pendidikan Islam telah diperkukuhkan dari semasa ke semasa oleh kerajaan. Kurikulum dari sekolah rendah hinggalah ke institusi pengajian tinggi memberi ruang kepada pelajar untuk mendapatkan pengetahuan dan diterapkan dengan nilai dan falsafah pendidikan Islam ini. Apakah kesan daripada proses pendidikan yang diterima jika kita melihat definisi dan harapan daripada Al Ghazali, Ibnu Khaldun dan tokoh-tokoh ulama Islam yang lainnya?
Kegagalan sistem pendidikan Islam kini adalah disebabkan nilai yang diterapkan tidak dapat membawa pelajar untuk mengenali Allah swt dan mencetuskan perubahan dalam diri mereka. Walaupun akal fikiran pelajar hari ini lebih baik dan dianggap maju, tetapi dalam hal pembinaan watak diri yang digelar ulul albab masih jauh daripada realiti sebenar. Pendidikan Islam yang ada tidak berupaya membentuk individu yang boleh bertafakur untuk merenung, mengamati, membuat kajian dan menganalisis peranan Tuhan dalam penciptaan alam dan kehidupan realiti.
Hala tuju pendidikan Islam harus menjadikan objektif pembentukan ulul albab sebagai salah satu hasil akhir dalam pencapaian seperti maksud firman Allah swt dalam surah Ali Imran ayat 191,
“(Ulul albab adalah) orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka banyak berfikir tentang penciptaan langit dan bumi seraya berkata, “Wahai Tuhan kami, Engkau tidak menciptakan ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami daripada seksa neraka.”
Kejayaan ahli saintis Islam dahulu adalah kerana takwa dan keupayaan mereka bertafakur bagi menganalisis penciptaan alam (Danial Zainal Abidin,2004) dan direalisasikan dengan galakan yang berterusan dan mantap daripada al-quran, hadis, kata-kata mutiara ulama dan sokongan padu khalifah Islam.
Ibu bapa berperanan memperkenalkan Tuhan kepada anak-anak melalui tiga keadaan sebaik sahaja mereka boleh bercakap.
Pertama, memperkenalkan Allah swt melalui sifat Maha Pencipta. Setiap benda yang tumbuh, menjalar dan bergerak di hadapan kita adalah makhluk Allah swt. Penciptaan siang dan malam silih berganti boleh diterangkan secara langsung supaya anak-anak merasai kehadiran Tuhan di dalam hidup mereka.
Kedua, diajar untuk mensyukuri nikmat diberi Allah swt dalam semua perkara. Bermula dengan bangun pagi, makan minum dan kesempurnaan tubuh badan boleh sahaja memberi impak yang besar ke atas corak pemikiran anak-anak dan sentiasa ingat bahawa setiap masa dalam hidup mereka, Allah swt bersifat Maha Pengasih dan Maha Penyayang.
Ketiga, mengenengahkan sifat Al Karim Allah swt. Mulia dan pemurahnya Allah swt merangkumi semua perkara. Harapannya ialah anak-anak akan merasai kecintaan dan menaruh harapan ke atas apa sahaja yang dilakukan kepada Allah swt.
Pendidikan Islam adalah pemangkin kepada pembentukan nilai dan keluhuran moral pelajar dan masyarakat Islam khususnya di Malaysia. Peranan pendidikan Islam ini telah terbukti berjaya melahirkan sebuah tamadun yang menguasai sepertiga dunia sehingga menjadi warisan pemodenan dunia hari ini. Kejayaan umat ini diakui oleh seorang tokoh usahawan Amerika Syarikat, Carleton S. Fiorina, CEO Hewlett-Packard Company pada 26 September 2001 di Minneapolis, Minnesota.
“Pada suatu masa dahulu, wujud suatu tamadun terbesar di dunia. Empayarnya begitu luas, bersambung-sambung dari lautan ke lautan, menjangkau kawasan utara, tropika dan padang pasir. Di bawah kuasanya terdapat ratusan juta manusia daripada pelbagai agama, bangsa dan keturunan. Salah satu bahasanya menjadi bahasa universal yang digunakan dalam percakapan sebahagian besar manusia pada hari ini. Tentera-tenteranya dianggotai oleh mausia daripada pelbagai latar belakang dan penaklukannya mendatangkan keamanan dan kemewahan yang tidak ada tolok bandingan. Perniagaan yang melibatkan tamadun ini berkembang dari Amerika Latin ke negara China dan antara kedua-duanya. Tamadun ini hidup subur digerakkan oleh ciptaan-ciptaan baru. Arkitek-arkiteknya mampu membina bangunan tinggi yang melawan graviti. Pakar-pakar matematiknya mencipta konsep algebra dan algoritma. Konsep-konsep ini membantu penciptaan komputer dan encryption pada hari ini. Tokoh-tokoh perubatannya menemui ubat-ubatan baru yang digunakan bagi merawat pelbagai penyakit. Tokoh-tokoh astronominya meneropong langit dan memberi nama kepada bintang-bintang dan sekali gus membuka jalan kepada penerokaan angkasa lepas. Penulis-penulisnya menulis ribuan cerita. Tamadun yang saya maksudkan ini sebenarnya adalah tamadun Islam, yang berkembang dari tahun 800 hingga 1600 Masihi.”
Masyarakat luar melihat pendidikan Islam yang dilaksanakan dahulu mampu membuat perubahan dan memberi sumbangan kepada seluruh dunia. Kesimpulannya, matlamat pendidikan Islam harus memenuhi tiga perkara asas untuk menjadi umat yang disegani iaitu memelihara kesejahteraan, mewujudkan sistem sosial yang selamat dan dapat menyemai nilai kepercayaan.
Rujukan
Abdul Halim Hj. Mat Diah.1989. Pendidikan Islam Di Malaysia. Kuala Lumpur : Angkatan Belia Islam Malaysia.
Ahmad Redzuwan Mohd Yunus.2003. Gejala Sosial dalam Masyarakat Islam. Kuala Lumpur : Utusan Publications and Distributors Sdn Bhd.
Ahmad Syalabi.1973. Sejarah Pendidikan Islam. Jakarta : Penerbit Bulan Bintang. Edisi terjemahan oleh H. Mucktar Jayja dan M. Sanusi Latief.
Ahmad Tafsir.1992. Ilmu Pendidikan Dalam Perspektif Islam. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.
Azizah Othman.2003. Gejala Sosial Dalam Masyarakat dan Cara Mengatasinya. Pendidikan Islam. Bentong, Pahang : PTS Publications & Distributor Sdn Bhd. Mardzelah Makhsin (editor).
Danial Zainal Abidin.2004. 7 Formula Individu Cemerlang. Kuala Lumpur : PTS Millennia Sdn Bhd.
Mahmud Yunus.1973. Tafsir Quran Karim. Jakarta : P.T. Hidayakarya Agung.
Syed Hussein Alattas.2005. Pemikiran dan Falsafah Pendidikan : Mahasiswa Abad 21. Kuala Lumpur : Fakulti Pendidikan UKM dan Yayasan Istana Abdul Aziz. Abdul Razaq Ahmad (editor).
Berita Harian,10 Disember 2006. Jangan Salahkan Sistem di Sekolah.
Universal McCann Malaysia. Kajian Suara Pengguna. Advetorial The Star, 9 Disember 2006.
Sunday, December 03, 2006
Pendidikan hati bagi mengatasi masalah masyarakat
Berita kematian seorang bayi yang masih bertali pusat di Projek Perumahan Rakyat Pudu Ulu Cheras, Kuala Lumpur baru-baru ini sangat menyedihkan. Dihumban dari tingkat 17 sehingga kepalanya pecah adalah perbuatan seorang yang sungguh zalim dan tidak bertanggungjawab. Ibu atau bapanya tentulah berasa sungguh kecewa jika mengetahui perkara ini tetapi jika perbuatan ini dilakukan oleh salah seorang daripada mereka atau kedua-duanya, tentulah lebih zalim perbuatan ini.
Kesedaran menjaga kebajikan anak-anak yang baru lahir dan masih kecil masih berada di tahap tinggi di dalam masyarakat kita. Keprihatinan ahli masyarakat terhadap kasih sayang anak-anak masih lagi dapat dipertahankan.
Bagaimana ibu bapa yang zalim terhadap anak-anak boleh memberi kasih sayang yang sepenuhnya terhadap anak-anak mereka?
Mereka tidak ada kasih sayang. Anak-anak tidak merasai kasih sayang yang diperlukan dalam proses tumbesaran mereka. Tanpa kasih sayang, hidup mereka kosong dan perlu diisi dengan kasih sayang, rasa gembira dan menghargai kehidupan. Emosi anak-anak-anak yang masih baru berkembang mesti dipenuhi dengan semua perkara yang positif sama ada dari segi bahasa, perasaan dan tingkah laku. Jika akhlak ibu bapa baik dan terpuji, perkembangan fizikal, mental dan spiritual akan berkembang dengan baik. Jika tidak, adab dan sikap tidak akan ke mana.
Peranan ibu bapa yang menjadi pembentuk dan pembimbing anak-anak sangat penting. Pemikiran yang betul dan selari dengan kehendak kehidupan akan mencetuskan tanggungjawab dan keinginan yang membuak-buak terhadap kehidupan. Ketika menghadiri kursus kemahiran keibubapaan bagi pasangan yang baru hendak mendirikan rumah tangga, mereka didedahkan dengan pelbagai kaedah dan tips untuk mempastikan kebahagiaan yang dibina akan berkekalan. Namun tidak semua pasangan yang menghadiri kursus ini kekal selama-lamanya. Tidak bermakna kursus berkenaan gagal dan perlu ditangguhkan tetapi wajar diperkemaskan dari semasa ke semasa.
Statistik Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) mengenai penceraian golongan muda pasangan Islam dari tahun 1993 hingga 2004 menunjukkan aliran peningkatan. Begitu juga dengan pasangan yang bukan Islam, cuma bilangan yang berbeza. Pada tahun 2004, penceraian bagi pasangan Islam ialah 16,509 kes, satu peningkatan yang besar berbanding tahun 2001 dan 2002. Dalam tempoh yang sama, penceraian di kalangan bukan Islam menunjukkan pengurangan. Tahun 2004, bilangan kes ialah 3,291 kes berbanding 3,318 pada tahun 2003.
Jadual 1 : Penceraian Orang Islam dan Bukan Islam di Malaysia, 1999-2004
(Sila hubungi editor)
Keupayaan untuk mengekalkan perkahwinan merupakan suatu perjuangan yang berpanjangan. Tanpa memiliki ilmu dan selok-belok alam perkahwinan, kebahagiaan yang diharapkan tidak akan ke mana malah mungkin akan berakhir dengan penceraian.
Pasangan yang berkahwin mempunyai tanggungjawab yang sangat besar bagi mendidik dan membimbing anak-anak ke arah pembentukan akhlak yang mulia dan berbudi pekerti tinggi. Mereka juga bertanggungjawab memberi pendidikan yang sepenuhnya bagi mempastikan anak-anak mendapat pelajaran yang akan mencerahkan hidup pada masa hadapan. Gagal melaksanakan tugas sebagai ibu bapa merupakan kezaliman dan sangat sukar untuk dimaafkan.
Masalah juvana dan sosial yang berkaitan dengan remaja pada hari ini sangat berkait rapat dengan keruntuhan rumah tangga. Kenapa ramai remaja yang berjinak-jinak dengan aktiviti tidak sihat seperti pergaulan bebas, lumba haram, ponteng sekolah, kurang berdisiplin dan hilang akhlak yang mulia?
Anak-anak muda pada hari ini akan mewarisi generasi ibu bapa mereka yang sekarang sedang mentadbir dan mengurus masyarakat. Cabaran yang dilalui oleh anak-anak ini sangat berbeza daripada ibu bapa mereka. Oleh yang demikian, persediaan ke arah itu harus cepat supaya setiap cabaran dan halangan dapat diatasi dengan sebaik mungkin.
Salah satu daripadanya ialah menguatkan hati dan jiwa mereka supaya mekanisme pertahanan diri dapat diperkukuhkan sebagai benteng daripada melakukan perbuatan maksiat dan mungkar.
Sumber perubahan yang paling berjaya ialah pendidikan hati. Dalam sejarah perkembangan Islam, terdapat kisah menarik mengenai perubahan yang maksimum berlaku kepada masyarakat Islam yang gemar minum arak.
Masyarakat Islam, termasuk sahabat-sahabat Nabi Muhammad saw memang suka minum arak walaupun memeluk agama Islam. Dalam keadaan begitu, baginda saw terus mendidik para sahabat untuk menjadi seorang muslim. Didikan wahyu sangat berkesan untuk mengubah fikiran dan tabiat buruk golongan jahiliyah ini.
Islam mengharamkan arak secara berperingkat-peringkat sesuai dengan penerimaan wahyu. Pada permulaan Islam, arak tidak diharamkan dan kaum muslimin bebas menikmati kelazatan arak. Kemudian turun ayat 219 surah Al Baqarah yang bermaksud,
“Mereka bertanya kepadamu tentang khamar dan judi. Katakanlah: pada keduanya itu terdapat dosa besar dan beberapa manfaat bagi manusia tetapi dosa keduanya lebih besar daripada manfaatnya.”
Dengan turunnya ayat ini, sebahagian orang Islam meninggalkan tabiat meminum khamar. Mereka berpegang perkataan yang terdapat di dalam ayat; “Pada keduanya terdapat dosa besar.”
Namun sebahagian daripadanya terus meminum arak kerana berpegang pada ayat; “... beberapa manfaat bagi manusia.”
Pada suatu ketika, Utban bin Malik menjemput beberapa orang daripada sahabat untuk menghadiri majlis keraian yang diadakannya. Di antara mereka ialah Saad bin Ali Waqas. Dalam majlis itu telah dihidangkan dengan makanan dan arak. Para tetamu telah minum arak ini sehingga mabuk dan mula hilang ingatan. Ada seorang daripadanya bangun dan membawa syair kebanggaan kaumnya serta mencela kaum Ansar. Salah seorang daripada kaum Ansar yang ada di situ telah memukul Saad dengan rahang unta.
Saad bin Abi Waqas kemudiannya mengadu kepada Rasulullah saw dan turunlah wahyu yang mengharamkan arak secara mutlak. Ayat 90 surah Al Maidah yang bermaksud,
“Wahai orang-orang yang beriman, sesungguhnya arak, judi, menilik nasib dengan mempercayai tuah pada anak panah adalah perbuatan keji termasuk perbuatan syaitan. Oleh itu tidakkah kamu mahu berhenti?”
Apa yang kita belajar daripada kaedah mendidik Rasulullah saw ini? Jawapan paling tepat ialah pendidikan hati. Hati dididik sehingga berdisiplin. Hati pun ada disiplin.
“Sesungguhnya di dalam diri manusia ada seketul daging. Apabila ia baik akan baiklah seluruh jasad. Sebaliknya apabila ia buruk akan buruklah seluruh jasad. Daging itu ialah hati.”
(Riwayat Bukhari dan Muslim)
Hati adalah istimewa, tempat munculnya rasa bertuhan, rasa kasih dan sayang, benci, cemburu, gementar dan sensitif. Hatilah tempat tumpuan dan menjadi raja dalam diri.
Kes kematian bayi ini tidak akan menjadi kezaliman yang dahsyat jika ahli masyarakat dididik dengan pendidikan hati yang disirami ketaqwaan dan keimanan kepada penciptanya. Keserabutan dan kekeliruan minda akan memberi bekas kepada keupayaan membuat keputusan. Pendidikan yang mengisi hati dan minda adalah prasyarat kepada kejayaan ummah. Sistem pendidikan yang memberi penekanan kepada pembentukan hati dan minda yang soleh akan memberi sinar kepada pembentukan masyarakat cemerlang pada masa hadapan.
Kesedaran menjaga kebajikan anak-anak yang baru lahir dan masih kecil masih berada di tahap tinggi di dalam masyarakat kita. Keprihatinan ahli masyarakat terhadap kasih sayang anak-anak masih lagi dapat dipertahankan.
Bagaimana ibu bapa yang zalim terhadap anak-anak boleh memberi kasih sayang yang sepenuhnya terhadap anak-anak mereka?
Mereka tidak ada kasih sayang. Anak-anak tidak merasai kasih sayang yang diperlukan dalam proses tumbesaran mereka. Tanpa kasih sayang, hidup mereka kosong dan perlu diisi dengan kasih sayang, rasa gembira dan menghargai kehidupan. Emosi anak-anak-anak yang masih baru berkembang mesti dipenuhi dengan semua perkara yang positif sama ada dari segi bahasa, perasaan dan tingkah laku. Jika akhlak ibu bapa baik dan terpuji, perkembangan fizikal, mental dan spiritual akan berkembang dengan baik. Jika tidak, adab dan sikap tidak akan ke mana.
Peranan ibu bapa yang menjadi pembentuk dan pembimbing anak-anak sangat penting. Pemikiran yang betul dan selari dengan kehendak kehidupan akan mencetuskan tanggungjawab dan keinginan yang membuak-buak terhadap kehidupan. Ketika menghadiri kursus kemahiran keibubapaan bagi pasangan yang baru hendak mendirikan rumah tangga, mereka didedahkan dengan pelbagai kaedah dan tips untuk mempastikan kebahagiaan yang dibina akan berkekalan. Namun tidak semua pasangan yang menghadiri kursus ini kekal selama-lamanya. Tidak bermakna kursus berkenaan gagal dan perlu ditangguhkan tetapi wajar diperkemaskan dari semasa ke semasa.
Statistik Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) mengenai penceraian golongan muda pasangan Islam dari tahun 1993 hingga 2004 menunjukkan aliran peningkatan. Begitu juga dengan pasangan yang bukan Islam, cuma bilangan yang berbeza. Pada tahun 2004, penceraian bagi pasangan Islam ialah 16,509 kes, satu peningkatan yang besar berbanding tahun 2001 dan 2002. Dalam tempoh yang sama, penceraian di kalangan bukan Islam menunjukkan pengurangan. Tahun 2004, bilangan kes ialah 3,291 kes berbanding 3,318 pada tahun 2003.
Jadual 1 : Penceraian Orang Islam dan Bukan Islam di Malaysia, 1999-2004
(Sila hubungi editor)
Keupayaan untuk mengekalkan perkahwinan merupakan suatu perjuangan yang berpanjangan. Tanpa memiliki ilmu dan selok-belok alam perkahwinan, kebahagiaan yang diharapkan tidak akan ke mana malah mungkin akan berakhir dengan penceraian.
Pasangan yang berkahwin mempunyai tanggungjawab yang sangat besar bagi mendidik dan membimbing anak-anak ke arah pembentukan akhlak yang mulia dan berbudi pekerti tinggi. Mereka juga bertanggungjawab memberi pendidikan yang sepenuhnya bagi mempastikan anak-anak mendapat pelajaran yang akan mencerahkan hidup pada masa hadapan. Gagal melaksanakan tugas sebagai ibu bapa merupakan kezaliman dan sangat sukar untuk dimaafkan.
Masalah juvana dan sosial yang berkaitan dengan remaja pada hari ini sangat berkait rapat dengan keruntuhan rumah tangga. Kenapa ramai remaja yang berjinak-jinak dengan aktiviti tidak sihat seperti pergaulan bebas, lumba haram, ponteng sekolah, kurang berdisiplin dan hilang akhlak yang mulia?
Anak-anak muda pada hari ini akan mewarisi generasi ibu bapa mereka yang sekarang sedang mentadbir dan mengurus masyarakat. Cabaran yang dilalui oleh anak-anak ini sangat berbeza daripada ibu bapa mereka. Oleh yang demikian, persediaan ke arah itu harus cepat supaya setiap cabaran dan halangan dapat diatasi dengan sebaik mungkin.
Salah satu daripadanya ialah menguatkan hati dan jiwa mereka supaya mekanisme pertahanan diri dapat diperkukuhkan sebagai benteng daripada melakukan perbuatan maksiat dan mungkar.
Sumber perubahan yang paling berjaya ialah pendidikan hati. Dalam sejarah perkembangan Islam, terdapat kisah menarik mengenai perubahan yang maksimum berlaku kepada masyarakat Islam yang gemar minum arak.
Masyarakat Islam, termasuk sahabat-sahabat Nabi Muhammad saw memang suka minum arak walaupun memeluk agama Islam. Dalam keadaan begitu, baginda saw terus mendidik para sahabat untuk menjadi seorang muslim. Didikan wahyu sangat berkesan untuk mengubah fikiran dan tabiat buruk golongan jahiliyah ini.
Islam mengharamkan arak secara berperingkat-peringkat sesuai dengan penerimaan wahyu. Pada permulaan Islam, arak tidak diharamkan dan kaum muslimin bebas menikmati kelazatan arak. Kemudian turun ayat 219 surah Al Baqarah yang bermaksud,
“Mereka bertanya kepadamu tentang khamar dan judi. Katakanlah: pada keduanya itu terdapat dosa besar dan beberapa manfaat bagi manusia tetapi dosa keduanya lebih besar daripada manfaatnya.”
Dengan turunnya ayat ini, sebahagian orang Islam meninggalkan tabiat meminum khamar. Mereka berpegang perkataan yang terdapat di dalam ayat; “Pada keduanya terdapat dosa besar.”
Namun sebahagian daripadanya terus meminum arak kerana berpegang pada ayat; “... beberapa manfaat bagi manusia.”
Pada suatu ketika, Utban bin Malik menjemput beberapa orang daripada sahabat untuk menghadiri majlis keraian yang diadakannya. Di antara mereka ialah Saad bin Ali Waqas. Dalam majlis itu telah dihidangkan dengan makanan dan arak. Para tetamu telah minum arak ini sehingga mabuk dan mula hilang ingatan. Ada seorang daripadanya bangun dan membawa syair kebanggaan kaumnya serta mencela kaum Ansar. Salah seorang daripada kaum Ansar yang ada di situ telah memukul Saad dengan rahang unta.
Saad bin Abi Waqas kemudiannya mengadu kepada Rasulullah saw dan turunlah wahyu yang mengharamkan arak secara mutlak. Ayat 90 surah Al Maidah yang bermaksud,
“Wahai orang-orang yang beriman, sesungguhnya arak, judi, menilik nasib dengan mempercayai tuah pada anak panah adalah perbuatan keji termasuk perbuatan syaitan. Oleh itu tidakkah kamu mahu berhenti?”
Apa yang kita belajar daripada kaedah mendidik Rasulullah saw ini? Jawapan paling tepat ialah pendidikan hati. Hati dididik sehingga berdisiplin. Hati pun ada disiplin.
“Sesungguhnya di dalam diri manusia ada seketul daging. Apabila ia baik akan baiklah seluruh jasad. Sebaliknya apabila ia buruk akan buruklah seluruh jasad. Daging itu ialah hati.”
(Riwayat Bukhari dan Muslim)
Hati adalah istimewa, tempat munculnya rasa bertuhan, rasa kasih dan sayang, benci, cemburu, gementar dan sensitif. Hatilah tempat tumpuan dan menjadi raja dalam diri.
Kes kematian bayi ini tidak akan menjadi kezaliman yang dahsyat jika ahli masyarakat dididik dengan pendidikan hati yang disirami ketaqwaan dan keimanan kepada penciptanya. Keserabutan dan kekeliruan minda akan memberi bekas kepada keupayaan membuat keputusan. Pendidikan yang mengisi hati dan minda adalah prasyarat kepada kejayaan ummah. Sistem pendidikan yang memberi penekanan kepada pembentukan hati dan minda yang soleh akan memberi sinar kepada pembentukan masyarakat cemerlang pada masa hadapan.